7 075 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Comfortzone vs bergvärme
så en ComfortZone inklusive varmvattenberedare & inklusive ventilationssystemet i huset kostar alltså totalt under 80 000:- o då är det inklusive allt arbete & inklusive moms?BJohan skrev:
en markvärmepump kostar 45 000:-
400 m kolektorslang får du för 5000:-
grävning kostar 40:-m (om man lägger jordvärme)
borrning kostar 265:-m (om man läger bergvärme)
Års COP blir i nytt hus oavsett storlek blir närmare 4, i trådskaparens blir det drygt 3)
Vad kostar en Comfortzone + allt runtikring?
Årscop i nutt hus mindre än 160m2 blir ca 3, i tråsdkaparens hus blirdet gisningsvis max 2.
Ja vist är den effektivare än en frånluftsvärmepump & vist funkar den i ett nybyggt hus, men inte i trådskaparens hus.2an skrev:
66700+ frakt sen ska du ju ha ett ventilations system också !!! (är det pris för en med eller utan vvb?)
annars är det ju som att jämföra bara en bergvärmepump uten borra.
brorsan fick ett pris på 36000:- för sin värmepump inklusive frakt o då ger den pumpen 11,6kW vid 0/35
Om du läser tidigare i tråden sa jag att en CE65 inkl vent system hamnar på ca 97 000 kr. En bergvärmeanläggning hamnar väl typiskt på 150-160'? Observera att trådskaparen även ville förbättra ventilationen.CarMan skrev:så en ComfortZone inklusive varmvattenberedare & inklusive ventilationssystemet i huset kostar alltså totalt under 80 000:- o då är det inklusive allt arbete & inklusive moms?
en markvärmepump kostar 45 000:-
400 m kolektorslang får du för 5000:-
grävning kostar 40:-m (om man lägger jordvärme)
borrning kostar 265:-m (om man läger bergvärme)
Års COP blir i nytt hus oavsett storlek blir närmare 4, i trådskaparens blir det drygt 3)
Vad kostar en Comfortzone + allt runtikring?
Årscop i nutt hus mindre än 160m2 blir ca 3, i tråsdkaparens hus blirdet gisningsvis max 2.
Vad får du cop 2 ifrån? Som vanligt anser jag att man inte ska blanda i tillskottselen i beräkningaen av cop. Jag har årssnitt på ca cop 3.3 med min CE50
Jag vill veta om 97 000:- är inklusive arbete? o i sånna fall är det i ett hus som byggs eller då man byger om ett befintligt hus från självdrag till frånluftsventilation? (rätt stor prisskillnad här)BJohan skrev:Om du läser tidigare i tråden sa jag att en CE65 inkl vent system hamnar på ca 97 000 kr. En bergvärmeanläggning hamnar väl typiskt på 150-160'? Observera att trådskaparen även ville förbättra ventilationen.
Vad får du cop 2 ifrån? Som vanligt anser jag att man inte ska blanda i tillskottselen i beräkningaen av cop. Jag har årssnitt på ca cop 3.3 med min CE50
trådskaparen vill inte förbättra ventilationen, han vill minska radonet i huset o hade en ide om att ökad ventilation var lösningen. Här vill jag starkt rekomendera att lämna över till nån som kan & på plats kan avgöra vad som är rätt & bäst att göra för just detta hus. (man ska inte leka med radon)
Som jag skerv så är jag övertygad om att ÅRS COP blir 2 om trådskaparen tar en Comfortzone.
med årscop så är allt inräknat = jag räknar in elpatronen.
Och jag tycker att det är självklart att man ska räkna mer Års COP då det är det man kommer att betala för när man värmer huset. det är ju helt ointresant vad värmepumpen har för COP vid ett spesefikt tillfälle som kanske bara inträffar i 10 min på ett år.
97' är som sagt inkl arbete i ett bef hus som byggs om. Jag har själv minskat radonet i mitt förra hus med en flvp. Kommer radonet från byggmaterialet, dvs blåbetong, är det inte hokus pokus. Dubblera ventilationsflödet så halveras radonhalten. Jag har som sagt årsgenomsnitt på cop 3,3.CarMan skrev:Jag vill veta om 97 000:- är inklusive arbete? o i sånna fall är det i ett hus som byggs eller då man byger om ett befintligt hus från självdrag till frånluftsventilation? (rätt stor prisskillnad här)
trådskaparen vill inte förbättra ventilationen, han vill minska radonet i huset o hade en ide om att ökad ventilation var lösningen. Här vill jag starkt rekomendera att lämna över till nån som kan & på plats kan avgöra vad som är rätt & bäst att göra för just detta hus. (man ska inte leka med radon)
Som jag skerv så är jag övertygad om att ÅRS COP blir 2 om trådskaparen tar en Comfortzone.
med årscop så är allt inräknat = jag räknar in elpatronen.
Och jag tycker att det är självklart att man ska räkna mer Års COP då det är det man kommer att betala för när man värmer huset. det är ju helt ointresant vad värmepumpen har för COP vid ett spesefikt tillfälle som kanske bara inträffar i 10 min på ett år.
Den frågan man alltid hamnar i till sist är: hur mycket är man villig att investera för att slippa de sista tusenlapparna tillskottsel per år. Att investera 50-60' extra för att slippa betala ett par tusen per år är ingen bra investering enligt min mening. Men valet är ju fritt.
Klicka här för att svara