1 399 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Hemmapular-fråga...
På fastigheten som jag köpt, finns ett 40 meter djupt borrhål som inte används.
Förra ägaren borrade det när vattnet började tryta i den ordinarie brunnen. Men när man borrade det nya hålet (2 m från gamla brunnen) så blev det väl någon spricka i berget och vattnet rann till i den gamla brunnen.
Så att den nu är full för jämnan.
Sedan dess står hålet oanvänt.
Jag bad då BGE om en offert på att fördjupa hålet till 110 meter och sätta in en värmepump.
Men det skulle bli lika dyrt som att borra ett helt nytt hål, trots att dyra delen (med rörfordringar genom leran) var gjord.
108 000 för en hel installation. Kanske normalpris, men för mej var det bara att glömma.......
Jag undrar jag, i min enfald, om man kan installera en värmepump i alla fall, och ta vara på den lilla värme som man kan får ut?
Värmepumpar finns ju på Blocket från 5000:- och borrhålet är nog effektivt i sej . Det rinner vatten ur röret. Mycket vatten.
Sommar som vinter är det en strid ström, som gör marken däromkring till ett träsk.
Blir det is i hålet om man sätter dit en vanlig värmepump (som ger 5 kW) eller kan den reglera effekten efter den värme som finns att tillgå?
Någon gång har jag sett en värmepump på 2kW till salu på Blocket.
Jag är professionell hemmapulare och räds inte det tekniska. Men det är för stort projekt för att bara chansa.
Jag vill därför kolla vad sakkunskapen här tror.
Skratta gärna åt en oförbätterlig optomist, det bjuder jag på.
Förra ägaren borrade det när vattnet började tryta i den ordinarie brunnen. Men när man borrade det nya hålet (2 m från gamla brunnen) så blev det väl någon spricka i berget och vattnet rann till i den gamla brunnen.
Så att den nu är full för jämnan.
Sedan dess står hålet oanvänt.
Jag bad då BGE om en offert på att fördjupa hålet till 110 meter och sätta in en värmepump.
Men det skulle bli lika dyrt som att borra ett helt nytt hål, trots att dyra delen (med rörfordringar genom leran) var gjord.
108 000 för en hel installation. Kanske normalpris, men för mej var det bara att glömma.......
Jag undrar jag, i min enfald, om man kan installera en värmepump i alla fall, och ta vara på den lilla värme som man kan får ut?
Värmepumpar finns ju på Blocket från 5000:- och borrhålet är nog effektivt i sej . Det rinner vatten ur röret. Mycket vatten.
Sommar som vinter är det en strid ström, som gör marken däromkring till ett träsk.
Blir det is i hålet om man sätter dit en vanlig värmepump (som ger 5 kW) eller kan den reglera effekten efter den värme som finns att tillgå?
Någon gång har jag sett en värmepump på 2kW till salu på Blocket.
Jag är professionell hemmapulare och räds inte det tekniska. Men det är för stort projekt för att bara chansa.
Jag vill därför kolla vad sakkunskapen här tror.
Skratta gärna åt en oförbätterlig optomist, det bjuder jag på.
Varför inte köra grund vatten då pumpa vatten från ena brunnen via vvx till den andra. Bara flödet finns så är ju de en lösning.
För det första bör du kolla om det överhuvud taget går att få ner köldbärarslangen. Om det har rasat där nere så kommer det inte fungera.
Delarna som behövs är rätt så dyra, det är inte lönt att sätta in en begagnad maskin om du inte har hur mycket tid och delar över som helst så att du kan byta den mot en ny när den går sönder.
Alltså, steg 1: Stoppa ner köldbärarslangen, inkl tyngder
steg 2. Skaffa en värmepump och koppla in den.
Om du har bra cirkulation av grundvattnet så kommer det att fungera utmärkt. Om du däremot inte har cirkulation kan du få ispropp. Då ispropp bildas hindras vattnet från cirkulation och isproppen kan sprida sig genom sprickorna.
Med en 5 kW värmepump kan du frysa runt 100 liter vatten per timme (teori, berget ska ju kylas ochså), det kan alltså gå fort.
Om du får ner slangen och får igång maskinen så sätt en termostat på inkommande köldbärare som slår av värmepumpen om det blir för kallt i borrhålet. Sätt en timer på flera timmar så att värmepumpen inte slår till/från som en kanin.
Delarna som behövs är rätt så dyra, det är inte lönt att sätta in en begagnad maskin om du inte har hur mycket tid och delar över som helst så att du kan byta den mot en ny när den går sönder.
Alltså, steg 1: Stoppa ner köldbärarslangen, inkl tyngder
steg 2. Skaffa en värmepump och koppla in den.
Om du har bra cirkulation av grundvattnet så kommer det att fungera utmärkt. Om du däremot inte har cirkulation kan du få ispropp. Då ispropp bildas hindras vattnet från cirkulation och isproppen kan sprida sig genom sprickorna.
Med en 5 kW värmepump kan du frysa runt 100 liter vatten per timme (teori, berget ska ju kylas ochså), det kan alltså gå fort.
Om du får ner slangen och får igång maskinen så sätt en termostat på inkommande köldbärare som slår av värmepumpen om det blir för kallt i borrhålet. Sätt en timer på flera timmar så att värmepumpen inte slår till/från som en kanin.
40 meter är ju ett ganska grunt hål, men det kanske går att ha det som ett komplement till jordvärme, och då slippa gräva så mycket. 40 meter borde (om du kan få ner kollektorn) ge knappt 40 % av värmebehovet (om du behövde 110 m hål), vilket skulle innebära att du bara behöver gräva ner drygt 60% av vad du normalt skulle behöva för ditt hus.
Kolla med någon installatör om det kan vara ett alternativ. Sen kan du alltid köpa en NY pump från riknaby eller liknande och göra det till ett trevligt projekt.
Att köpa en begagnad pump tror jag inte på, nya pumpar är effektivare och pumparna håller inte så länge. Jag tror att du har igen den extra investeringskostnaden relativt fort.
Lycka till!
/Johan
Kolla med någon installatör om det kan vara ett alternativ. Sen kan du alltid köpa en NY pump från riknaby eller liknande och göra det till ett trevligt projekt.
Att köpa en begagnad pump tror jag inte på, nya pumpar är effektivare och pumparna håller inte så länge. Jag tror att du har igen den extra investeringskostnaden relativt fort.
Lycka till!
/Johan
Tack för alla goda råd. De uppskattas!
Då börjar jag med ett stort sänke för att kolla att borrhålet inte rasat.
Om det är OK så går jag vidare.
Det är möjligt att det rinner över 100 liter/tim i hålet (så frysrisken kanske är liten), jag får försöka mäta på något sätt. Om så är fallet kanske det skulle fungera trots det korta hålet.
Termostat på inkommande köldbärare låter som en bra idé för att undvika ispropp.
Likaså att komplettera med jordvärme. Hur djupt bör jordvärmeslingor ligga?
Då börjar jag med ett stort sänke för att kolla att borrhålet inte rasat.
Om det är OK så går jag vidare.
Det är möjligt att det rinner över 100 liter/tim i hålet (så frysrisken kanske är liten), jag får försöka mäta på något sätt. Om så är fallet kanske det skulle fungera trots det korta hålet.
Termostat på inkommande köldbärare låter som en bra idé för att undvika ispropp.
Likaså att komplettera med jordvärme. Hur djupt bör jordvärmeslingor ligga?
Klicka här för att svara