2 968 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Larm om värmepumpar
En av huvudnyheterna på rapport i dag är att de värmepumpar som sätts in i dag antingen är för svaga eller av dålig kvalitet så att de går sönder. Anledningen ska vara att marknaden är överhettad så att tillverkarna inte hinner kvalitetskolla sina pumpar innan de släpps ut på marknaden. Man beräknar att detta kostar ägarna kring 300 miljoner/år.
Har ni någon erfarenhet av detta? Har förstått att tex Nibe 490 som sätts in i stora hus egentligen inte klarar mer än 130 kvm.
Funderar på bergvärme istället för värmepump och nu verkar den tanken inte så dum.
Har ni någon erfarenhet av detta? Har förstått att tex Nibe 490 som sätts in i stora hus egentligen inte klarar mer än 130 kvm.
Funderar på bergvärme istället för värmepump och nu verkar den tanken inte så dum.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det gäller nog huvudsakligen frånluftsvärmepumpar, de brukar ha en maxeffekt på 2kw och det räcker ju inte så långt, så på vinterhalvåret kör man ju då i princip direktverkande el.
Sedan verkar panasonics billigaste modell (av luft/luft) ha råkat ut för ett konstruktionsfel, så en hel del av dem rasar när det blir riktigt kallt, ska vara åtgärdat sen en tid tillbaka, läs mera på värmepumpsforumet.
Sedan verkar panasonics billigaste modell (av luft/luft) ha råkat ut för ett konstruktionsfel, så en hel del av dem rasar när det blir riktigt kallt, ska vara åtgärdat sen en tid tillbaka, läs mera på värmepumpsforumet.
DinaPengar.se: Kyla knäcker värmepumpar - haverier för hundratals miljoner
Tror att det gäller mest luftvärmepumpar. Det är mest de som de talat om...
Har erfarenhet av det ja.. Vi har haft en luftvärmepump sedan 2004. Den har aldrig varit riktigt bra. Man måste ha väldigt öppen planlösning om de skall fungera fullt ut. Dessutom har vår i år börjat tappat effekt redan vid -5 grader.
Vi har en välkänd modell, som var omtalad som en av de bästa.
Idag släpps dock nyheten att många av deras billigare modell har konstruktionsfel. Det är INTE en av de billigaste (23000) som vi har, men den är ändå usel, och har varit det från start.
Vad menar du föressten med maxeffekt på 2 kw?
Vår skall enligt tillverkaren ha 5kw...
Tror att det gäller mest luftvärmepumpar. Det är mest de som de talat om...
Har erfarenhet av det ja.. Vi har haft en luftvärmepump sedan 2004. Den har aldrig varit riktigt bra. Man måste ha väldigt öppen planlösning om de skall fungera fullt ut. Dessutom har vår i år börjat tappat effekt redan vid -5 grader.
Vi har en välkänd modell, som var omtalad som en av de bästa.
Idag släpps dock nyheten att många av deras billigare modell har konstruktionsfel. Det är INTE en av de billigaste (23000) som vi har, men den är ändå usel, och har varit det från start.
Vad menar du föressten med maxeffekt på 2 kw?
Vår skall enligt tillverkaren ha 5kw...
Jag svarar på frågan, en FRÅNLUFTSVÄRMEPUMP ger i regel 2kW värme. Det är alltså en elpanna/värmepump/ventilations-enhet. Värmepumpsdelen (kompressorn ca:500-600W) tar värmen från den luft som ventileras ur huset. I "pannan" sitter där också en eller flera elpatroner, i min sitter där 3*3kW + 2*1kW värmesköldar för varmvattenberedaren.Paema skrev:
För egen del så har jag trimmat i mitt golvvärmesystem och värmepump(lägsta möjliga utgående temperatur) samt blockerat eltillskottet helt. Stöd "eldar" med elradiatorer på övervåningen(45m2) och en braskamin(riktig eld
Artikeln avser i första hand Panasonic med konstruktionsfel och någon kinesisk lågprismodell av typen luftvärmepump.
Sedan hänvisas till något uttalande från Folksam om kostnader och som inte säger något. Så formuleringen med att alla värmepumpar har dålig hållbarhet står nog inte Folksam bakom då de som produkt funnits i många år och hade det varit ett stort problem hade försäkringsbranschen säkert agerat.
Sedan hänvisas till något uttalande från Folksam om kostnader och som inte säger något. Så formuleringen med att alla värmepumpar har dålig hållbarhet står nog inte Folksam bakom då de som produkt funnits i många år och hade det varit ett stort problem hade försäkringsbranschen säkert agerat.
KalleT skrev:För egen del så har jag trimmat i mitt golvvärmesystem och värmepump(lägsta möjliga utgående temperatur) samt blockerat eltillskottet helt. Stöd "eldar" med elradiatorer på övervåningen(45m2) och en braskamin(riktig eld) på nedervåningen(85m2 med golvvärme). För oss fungerar detta utmärkt och är riktigt mysigt.
Vad har du för modell KalleT? Jag kör ungefär som du. Det har gett ett mycket bra resultat (på elmätaren).
Jag vet dock inte hur man gör för att blockera eltillskottet - OM nu elpatronen skulle få för sig att gå igång
Jag undrar även vad du håller för "lägsta framledningstemperatur"?
Själv har jag en 495Twin som då ger 4kwh.
Som vanligt får man vad man betalar för.
Vad gäller luft/luft vp borde ej dessa gå att försäkra genom hemförsäkring.
Därför att JAG ej är intresserad att via premien vara med att betala för dåliga pumpar och undermåliga hempularinstallationer
Dessa borde jämställas med tex ett strykjärn .
Vad gäller luft/luft vp borde ej dessa gå att försäkra genom hemförsäkring.
Därför att JAG ej är intresserad att via premien vara med att betala för dåliga pumpar och undermåliga hempularinstallationer
Dessa borde jämställas med tex ett strykjärn .
Tack för BRA länk!Bertil F skrev:
Här är några direktlänkar till de olika sorternas värmepumpar (pdf-format)
Berg/mark/sjö: http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/09/5B/49/wkr0055.pdf
Frånluftsvärmepumpar:
http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/09/5B/4D/wkr0059.pdf
Luft/luft -värmepumpar:
http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/09/5B/4F/wkr0061.pdf
Luft/vatten - värmepumpar:http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/09/5B/51/wkr0063.pdf
Jag skrev ut min lista för att undvika nackspärr
Och jag är inte intresserad av att premiesponsra alla som har källare och får läckage i dom.imported_dr skrev:
tycker oxå att man borde ta bort stulna plasma-TV, cykelstölder, julbränder (hur dum kan man vara och glömma stearinljus som är tända??) och semesterfadäser (jag som aldrig åker på semester) från hemförsäkringen.
Hus äldre än 20 år borde ej heller gå att försäkra med tanken på alla gamla avloppsstammar i gjutjärn, taskiga våtrumstätskikt och klabbiga installationer och eftersatt underhåll...........
Hört talas om solidaritet??????
Klicka här för att svara