1 903 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Värmen löper amok!
Hej
Jag har precis (nyår) installerat en Nibe 360P. Efter någon veckas justering har värmen fungerat bra. Nu när temperaturen ute gått över noll-strecket har värmen stegrat sig enormt. Det är över 25 grader i huset när jag kommer hem. Har försökt i en vecka att justera ned temperaturen men utan resultat. Dessutom verkar el-patronen gå nästan hela tiden!
Mina värden ser ut så här:
1.0 Temp VV : 50.0
1.1 Temp kompressor : 39.1
1.2 Elpatron : 39.3
1.3 Extra VV : 14 dagar
1.4 Stopptemp xtra vv : 60
2.0 Framledningstemp : 39.4 (25)
2.1 Kurvlutning : 5
2.2 Förskjutning kurva : -4
2.3 Min temp framledning: 15
2.4 Max temp framledning: 25
2.5 Kompensation yttre :0
2.6 Retur temp: 37.6
4.0 Utetemp : 3.3
4.1 Utetemp medel: 2.9
5.0 Förångningstemp : 8.3
5.1 Avluftstemp: 8.4
5.2 Frånlutstemp: 29.4
5.3 Stopptid : 15 min
5.4 Komp starter: 542
5.5 Tid kompr : 1205 h
Framledningstemperaturen (2.0) har varit på över 50 grader vid tillfällen Jag har försökt ställa 2.4 max framledningstemp till 25 grader för att få ner den men utan resultat.
Jag har en sutterängvilla med murad källare och övervåning i trä. Golvvärme i hela huset (betong nere och träbjälklag uppe). Inga termostater monterade utan jag justerar direkt med kranarna.
Vore väldigt tacksam för några goda råd.
Mvh
Micke Eklund
Jag har precis (nyår) installerat en Nibe 360P. Efter någon veckas justering har värmen fungerat bra. Nu när temperaturen ute gått över noll-strecket har värmen stegrat sig enormt. Det är över 25 grader i huset när jag kommer hem. Har försökt i en vecka att justera ned temperaturen men utan resultat. Dessutom verkar el-patronen gå nästan hela tiden!
Mina värden ser ut så här:
1.0 Temp VV : 50.0
1.1 Temp kompressor : 39.1
1.2 Elpatron : 39.3
1.3 Extra VV : 14 dagar
1.4 Stopptemp xtra vv : 60
2.0 Framledningstemp : 39.4 (25)
2.1 Kurvlutning : 5
2.2 Förskjutning kurva : -4
2.3 Min temp framledning: 15
2.4 Max temp framledning: 25
2.5 Kompensation yttre :0
2.6 Retur temp: 37.6
4.0 Utetemp : 3.3
4.1 Utetemp medel: 2.9
5.0 Förångningstemp : 8.3
5.1 Avluftstemp: 8.4
5.2 Frånlutstemp: 29.4
5.3 Stopptid : 15 min
5.4 Komp starter: 542
5.5 Tid kompr : 1205 h
Framledningstemperaturen (2.0) har varit på över 50 grader vid tillfällen Jag har försökt ställa 2.4 max framledningstemp till 25 grader för att få ner den men utan resultat.
Jag har en sutterängvilla med murad källare och övervåning i trä. Golvvärme i hela huset (betong nere och träbjälklag uppe). Inga termostater monterade utan jag justerar direkt med kranarna.
Vore väldigt tacksam för några goda råd.
Mvh
Micke Eklund
Vi hade också shunten ståendes i manuellt läge (på en 310P), vilket gjorde att det inte spelade någon roll hur mycket jag än skruvade så var det runt 24-25 grader i huset..
Kolla att den står på Auto som Pedda_P säger.
// Jonas
.
Kolla att den står på Auto som Pedda_P säger.
// Jonas
.
Klicka här för att svara