4 545 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Beräkning av bergvärmepumpsstorlek
Hej, ha gjort en beräkning av min bergvärmepump till nya huset enl:
http://www.vvs-butiken.nu/varmep.htm
Fakta:189m2, enplanshus
240mm isol i yttervägg inkl putsskivan
300mm golv isol
beräknad åtgång 35w/m2/år,
badkar 2-300L
189x35x70 procent av maxeffekt= 4,630Kw, det skulle alltså räcka med en 5kw pump typ Nibes 1215-5kw
Är detta rimligt eller har jag missat nåt?
DD
http://www.vvs-butiken.nu/varmep.htm
Fakta:189m2, enplanshus
240mm isol i yttervägg inkl putsskivan
300mm golv isol
beräknad åtgång 35w/m2/år,
badkar 2-300L
189x35x70 procent av maxeffekt= 4,630Kw, det skulle alltså räcka med en 5kw pump typ Nibes 1215-5kw
Är detta rimligt eller har jag missat nåt?
DD
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Jag tycker också att det verkar lite i minsta laget. Det jag inte förstår är hur du räknat fram 35W/kvm/år? Är det inte kWh du menar?
Med den boa:n skulle jag tro att en 7kW pump egentligen är vad du behöver. En separat VVB är också en bra rekommendation av CarMan, helt rätt val om du ska ha ett stort badkar och kanske kunna duscha samtidigt.
Med den boa:n skulle jag tro att en 7kW pump egentligen är vad du behöver. En separat VVB är också en bra rekommendation av CarMan, helt rätt val om du ska ha ett stort badkar och kanske kunna duscha samtidigt.
Daydreamer skrev:Hej, ha gjort en beräkning av min bergvärmepump till nya huset enl:
Värmepumpar
Fakta:189m2, enplanshus
240mm isol i yttervägg inkl putsskivan
300mm golv isol
beräknad åtgång 35w/m2/år,
badkar 2-300L
189x35x70 procent av maxeffekt= 4,630Kw, det skulle alltså räcka med en 5kw pump typ Nibes 1215-5kw
Är detta rimligt eller har jag missat nåt?
DD
Din beräkning stämmer bra. Ofta räknar man med 35W/m² på nybyggen.
Kom ihåg att styra pumpen med en rumsgivare, och att alla golvslingor är öppna d.v.s. inga termostater som stryper flödet.
Bypass på golvslingefördelaren behövs inte. Du får dock bortse från de rekommenderade 5°C deltaT, utan istället trimma in varje golvslinga till 7°C deltaT.
Klicka här för att svara