Värmepumpar
magnuso: [citat] Japp här också, en Greenline HT9 med 100L ackumulatortank. Värmer upp totalt 290m2 med golvvärme varav drygt 50m2 garage. Det här med bergvärme och energiförbrukning har överträffat alla tänkbara förväntningar hos mig...
B6304S1: Det finns en grundventilationsfunktion i ventilerna. Man bryter bort en liten bit i botten på spjället. Detta gör att du alltid får lite ventilation, även om spjället har stängts helt. // Kim
BAS: Bra beslut Dave. Teoretiskt så hamnar radiatortempen runt 45-50 grader C då det är -20 ute.
Thomas59: [citat] 1 Ja det är ju min gissning och verkar logiskt, någon som vet med säkerhet? 2 OK tack för det svaret 3 Ja jag märker att det är trögt. Nu, efter några dagar, börjar det stabilisera sig. Vad är nästa steg? Gå ner på kurva 1 eller justera ner (finsjustera) kurva 2? 4 OK men är rumsgivarstyrning och termostater samma sak. Jag får uppfattningen att det sitter en CENTRAL
rogge_vvs: [citat] Klart du ska köpa den genom installatören som Reppen föreslår, installatören har bättre pris än vad du kan få och han tar alla risker, står för garantin mm kan bli ett helvete annars.
mangew: [citat] Hel (el halv med saknad v på slutet) arbetsdag? ok då är det rätt bra fart på borrriggen alltså. Vet att de sa att på 160m stötte de på rätt mycke vatten men körde ner till 171m.
douglas72: Jag har en och är nöjd. Den tuggar på som förväntat. Det man kan fundera på (OBS , har inte med pumpen att göra) är att man har koll på sitt effektbehov. Jag har 5kW (CE50) och hade väl egentligen velat ha en värmepump med lite mer kräm. Nu löser vi det utan el-tillskott med kaminen, är mysigt och funkar bra, men om man tröttnar på vedhanteringen så återstår ju bara elpatron=
imported_hans: Några svar Till V-G, Är tyvärr borta mer an 3 dagar och mera väldigt ofta , och mycket faller med det sas. Till GoForit, Tanken på det har funnits förstås. Och då du nämner det här (påstående) så blir alltså inte murstocken utsatt för fukt med ett isolertat instas rör? Säger sig i.o.f själv att kondensen inte "når" murstocken vid detta alternativet. Till PX-21 Så småning
Rrrrr: Ja.. vad är de där för kass sida? Jag får inte en enda av sidorna där att funka! Energiberäknaren: Fixa så sidan funkar innan du gör reklam för den kanske? :)
flubedic: Tack för alla svar. Pannan går som sagt upp till max 5kw. Ska kolla under huven och se om jag kan utröna något. Återkommer.
perso: I vårt hus har vi en Nibe 360 med fjärrvärmeväxlare FJVM-120. Vi hade en del igångkörningsproblem med denna kombination, problemet var att när väl FJVM aktiverats så gick pannan aldrig tillbaka till att 360:n värmde huset. Alltså kompressorn stannade när varmvattnet nådde sina 55 grader, och huset värmdes endast av fjärrvärme. Felet hittades och åtgärdades i form av en defekt
DIY_freak: Jag har inte köpt en pump och "uppgraderat den under tiden". Jag köpte den begagnad och passade på att slänga in en mjukstart eftersom jag ändå hittade en billig på eBay och jag hade ett styrkort liggande som var lite nyare än det som satt i pumpen, så jag slängde i det. En Nibe 1210 som såldes för nästan 10 år sedan är så gott som identisk med en Nibe 1225 som säljs idag. Det
Danne031: Det räcker gott och väl att det finns en centimeter vätska i botten av kärlet.
jerk: Vi har en luftpump som värmer vårat hus och det har fungerat och vi har bott här sedan årskiftet. Det var visserligen inte kallt förra vintern men jag tror att man kan få detta att fungera riktigt bra med lite intrimning. Nu har vi varmgrund vilket underlättar för en luftpump men annars kan man ha en till på det plan man bor på. Det blir ändå billigare än en hel installation av
pefo: [citat] Jajamensan!!! :D Betalade alltid månadsvis när jag köpte olja från Statoil. Lite tungt att pynta 15000 när tankbilen varit här. Idag hade det väl varit dubbelt så mycket så jag är glad att vi satsade på markvärme för fem år sedan.
Danne031: [citat] Ja absolut kan det vara så. Fast det ska nog till en hel del för att luft ska sugas igenom ett par meter 15-20mm öppning..
FrittDrag_II: [citat] Nja sitter ingen "värmeväxlare" i en innerdel utan ett luftbatteri för direktexpansion som det kallas. I en värmepump är det inte bara så att man pumpar runt ett köldmedium utan sker lite "magi" med förågning och kondensering, detta som ger effekten i den. Finns tidigare trådar om att bygga om luft/luft till luft/vatten-värmepumpar, om jag inte minns fel var det någon
electrocuted: vill bara varna för In vest pumparna, köpte en sån till garaget och den defrostar även när det inte behövs, då den inte har nån utetempgivare, samt nu när det är minus 5 så frostar hela förångaren igen så det hindrar luftflödet igenom den. hemma har jag en toshiba av dyrare modell, som fungerar perfekt, man ska inte köpa de där kinesiska pumparna alls anser jag, riktigt smäck
CarMan: kompensationen på 50 meter är kompensation för att slangen förläggs djupare. det har inget med förbruknignen på huset att göra
Plexus: Naturligtvis kan du hämta hem kostnaden för VBX, genom att välja en kortare borra. VBX kan även ge dig en fördel genom att den återladdar borran, om du blir drabbad av termisk influens av dina grannar. Du sparar även in en del kostander för frikylan, genom att du kan använda samma cirkulationspump, avstick och backventil. Har tidigare presenterat en byggritning för VBX/frikyla på
CarMan: det lär inte vara Nibe som fuskar, det måsta vara rörisen som kopplat in kolektorslangen...
pefo: [citat] Jag tycker inte att du har helt fel men måste få inflika några saker. Hur mycket effekt en radiator avger beror på hur hög temperatur värmepumpen förmår att komma upp till. Effekten som avges är en funktion av radiatorns temperatur - rummets temperatur. Har man så liten radiatoryta att värmepumpen slår av pga att all effekt inte kan avges (temperaturen stiger över max
BAS: Det är ingen fara. Min låter också. Det är en Coupland compressor i en Bonus värmepump.
snickarboden: Jag ser inga problem överhuvudtaget med on/off pumpar, har själv en sådan sen några år och den funkar utmärkt. De tidiga Toshiba var sådana med om jag inte minns helt fel och livslängden på de var lååååång. Elektroniken på inverterpumparna är känsligare än ett relä. Nackdelen med pumpen som beskrivs i ursprungsinlägget är väl snabbkopplingarna, jag hade nog hellre valt en
FGMS: Hej Dom räknade med VBX /FLM på alla alternativ. /FGMS
jerk: Energicentrapumpen kan kopplas direkt på golvslingan och kostar hälften av 2025:an
nilss: Det borde gå alldeles utmärkt att ha en NF100P tillsammans med fjärrvärme. Däremot skall du inte ha en FJVM120. Den tillverkar radiatorvärme (eller golvvärme) när NF310P (NF360P) inte orkar leverera hela behovet. Du skall ha en vanlig fjärrvärmeväxlare.
Danne031: Eller 2-3000 om nån gör det svart (var bor du? :p)
Anonymiserad 48587: Man ska komma ihåg att varje extra "feature" man lägger till kostar pengar. Tar man större pump med volymtank för att slippa tillsatsel så sparar man tillsatsel men man betalar i högre investering istället. Tar man en pump med extern VVB för att t.ex. få bättre gångtider (dvs ev längre hållbarhet) och för att få mycket varmvatten utan att köra "extra varmvatten" så betalar man