Värmepumpar
BAS: Om du räknar exempelvis 50 W/m2 vid max effekt så blir det 50 ggr 86 ~4 kW mer effekt. Troligen går det ungefär hälften nu då det inte är så kallt alltså 2 kW. Du har en ökning på 1,5 kW så det är helt riktigt. Eftersom din värmepump inte levererar mer än (är det 1,5 eller 2 kW?) med gör det att uppvärmningen av utbyggnaden går helt på el-patron. Förslagsvis så skaffar du en
bogaboga: Ja jag har provat och fysiskt återställt motorskyddet, utan framgång. Ja pumpen har varit inkopplad till borrhålet ca 3år.
E&C: Valde själv till slut IVT-varianten med 365l varmvatten och kommer att få två st 180cm höga enheter.
Flugfiskarn: [citat] Se mitt förra inlägg här ovan.:) Ett litet tillägg bara till detta.Värmaren skall sitta nästan längst ned på kompressorn,för det är där all olja samlas då den står stilla.Du får återkomma med en rapport,om hur det gick för dig?Eller om du har fler frågor,så skall jag försöka besvara dem. /Flugfiskarn
schagerholm: Det ä klart att det kan bli under 20 minusgrader här. Bor i dals-ed västragötaland men de dagarna på året det blir så kallt är ju lätt räknade. "Men om". De är ju inte roligt om man står en morgon med -21 å pumpen inte startar.
b_hasse: Är du säker på att det är FTX + luft/vatten VP som är alternativet till frånluftvärmepump (FLVP) ? Har man en värmepump så tar det MYCKET längre tid att tjäna in merkostnaden för ett FTX-system. Du kan förmodligen göra samma besparing på ett billigare sätt genom att välja en större luft/vatten VP. Dessutom ska ett FTX-system skötas med filterbyten etc. Det finns även de som
jimmylindholm: har en ctc electronic panna och en drabant 200 vv-beredare hemma Är totalt vilsen på detta område men de senaste dagarna har den stängt av sej själv, misstänker att det har något med belastningsvakten som skall om jag förstår det hela rätt skall slå av pannan för att inte husets övriga säkringar ska överbelastas ? Har inte förbrukat speciellt mycket i resten av huset om det nu
2an: Är det frusen mark i västra götaland ? :) Funkar det bra i västerbotten med jordvärme borde det väl inte vara nått problem där nere..
CarMan: man ska max ha 3 starter / drifts timme du "bör" ha 20minuters gång tid som kortast. Jag ger några tips om inställning när jag sått svar. fyll gärna på med vilka inställnignar du har idag & vilka värden som står på de olka menyerna, efter 10 menuters drift (nar frotfarande pumpen går)
BAS: Oj, med den elförbrukningen bör du nog satsa på bergvärme, beror i och för sig på var du bor. Det går alldeles utmärkt att komplettera en befintlig anläggning med bergvärme eller luft/vatten. Jag har en Bonus 6 kW bergvärme kopplad till min Nibe 310 (trasig kompressor fungerar alltså som elpanna). Bergvärmeanläggningen klarar hela uppvärmningen ner till ca -10 grader C.
Turbomaniac: OK lutar nog åt att jag ska sätta in en fläktkonvektor istället räknade på att jag behöver ett på ca 2800w för att hålla 20 grader
bostonne: Jag har fått överta en LG C12AWR luftvärmepump från en man som inte stod ut med den längre. Sedan den inhandlades och monterades hösten -06 har den knappt vart till någon nytta då den isar igen totalt vid 0-grader och kallare. Den är inköpt och monterad av en i Halland välrenommerad kylfirma,vilken även har bytt kretskort+fläkten i utedelen på garantin. Detta utan resultat! Den
vision79: [citat] jasså...hm vad måste jag demontera då tro...:confused:
Havsutsikt: Det nämndes i tråden ovan att man kunde säkra ner till 16 A med bergvärme. Vår märkström vid driftsstart på vår IVT HT9 Greenline kräver 20A. Elektrikern var dock tveksam om även detta skulle hålla så vi satte in ett 35 A mätarskåp säkrat med 20 A. Då kan vi ändra sedan om vi vill.
nilss: Det är normalt med ett par plusgrader på avluften. På vintern går kompressorn hela tiden.
CarMan: Jag skulle ha stängt av slingan när värmepumpen inte "arbetade" för då står cirkulationspumpen still. sen skulle jag åtgärda läckan snabbt ! Stänger du i båda ändar så har du vätska instängt utan att ha nått expantionskärl, vilket kan ge spräng skador, om tempraturen förendras.
Amaze: Vad har ditt system för beteckning? och är vedpannan endast inkopplad mot pumpen eller har du en ack tank mot den också?
danny_falun: [citat] Fick samma svar på värmepumpsforumet och du hade rätt, grejen var att man skulle trycka in den hårt vilket jag gjorde nu och larmet försvann direkt! Tackar för svar!!
b_hasse: [citat] Jag menade inte att du ska strunta i att fixa ventilationen, men det borde vara mycket enklare och billigare att koppla en vanlig frånluftsfläkt till dina befintliga utsug, som ju finns i alla våtutrymmen. Se till att du har tilluft-ventiler i sovrummen, så tror jag att det blir bra. Jag tror att du gör en väldigt liten extra besparing med ett FTX-aggregat om du har en VP, och det
Knuttan: Min 310:as panntemperatur ligger och pendlar mellan ca 47 och 53 grader. Om jag förstått tekniken korrekt så är detta inte temperaturen på tappvarmvattnet, utan det vatten som kan gå ut i radiatorsystemet. Varmvattentanken kan ha högre temp men den saknar givare som kan läsas av. Om någon/några möjligen skulle vilja redovisa sin pumps avluftstemperatur enligt min fråga i denna tråd
shelby67: [citat] Jag såg att du har kapslat in din takkonvektor i en låda av frigolit, är det en egen patentlösning? vad har den för funktion?
spindel: Ett sätt är ju att köra upp alla ställdon till golvvärmeslingorna med GSM-modulen. Nackdel? fördel?
Overlander: Det beror lite på hur man ställer in den jag har min ställd på att köra kompressor A mot värme systemet och B startar när A inte orkar viddare så sköter B även varm vattnet detta gör att man alldrig tappar värmen mot värmesystemet vid vv produktion.
Raukas: Tack för svaret. Hittade en väg inomhus att dra drän röret tillsamans med värmepump-killarna när dom var här idag. Som vanligt, många hjärnor är bättre än 1..
FrittDrag_II: Kan du få loss rören på utsidan av huset kan du försöka hänga innerdelen lite provisoriskt taket under renoveringen. Men det är inte lätt och alltid risk att man klabbar till det. Hur gammal är värmepumpen? är den "antik" kanske lika bra att byta ut den.
2an: Ok, Men det spelar ingen roll då det är vansinne att inte ta tillvara på spillvärmen tycker jag..