Värmepumpar
Bylles pop: jag tackar och bockar...kan nog bli bra med en sådan pump då! Tack!
CarMan: Låter bra. genom att du värmer hela systemet så kommer du få mer värme i vinter.
Swetrot: Jag tycker det låter som ett helt OK pris. Det går säkert att hitta någon firma som är några tusenlappar billigare, men jag tycker inte att det där priset är överdrivet dyrt. Vill man vara på den säkra sidan kan man ju alltid ringa en annan IVT-återförsäljare och be om en offert på samma saker, och sedan jämföra.
peter749: Vilka element är mest effektiva dock http://www.epecon.se/ http://badkarskungen.e-butik.se/ Fyll gärna på andra leverantörer och priser
robsarve: Jag föredrar system med acctank på minst 500 liter. Då får man en kapacitetsbuffert. Vad gäller sjäva pumpen så finns ju modeller uppåt 50 kW så det går ju att lösa även för rätt stora hus.
b_hasse: Nibes värden följer "skolboken" för hur ljud dämpas med avstånd, om man antar att ingen energi "försvinner" i luften. Då dämpas ljudeffekten med kvadraten på avståndet. Om man räknar i dB, och vet ljudnivån på avstånd A, så kan man räkna ut värdet vid avstånd B på följande sätt: ljudnivå vid B i dB = (ljudnivå vid A i dB) - 10*log(B^2 / A^2) Om det t.ex. är 50 dBA vid 1m,
Danne031: På 122kvm kan en luftvärmepump vara ett utmärkt komplement till el. I praktiken ser det ut såhär, Inomhus på en yttervägg centralt placerad, sitter en låda strax under taket. Den kan vara ungefär 60-100cm lång och 20-40cm hö och bygger ut en 15cm från väggen eller så. Inuti den lådan sitter det en avlång fläkt som inte tar någon luft utifrån utan enbart cirkulerar din
CarMan: [citat] Du har 2 alternativ. 1. förlänga markslingan, så du kan instalera en normalstor värmepump 2. instalera en förliten värmepump, som är lagom till borrhålet, o sen låte elpatronen fylla på med den värme värmepumpen inte orkar leverera.
CarMan: en 11xx innehåller inte elpatron & växelventil, något som sitter i en 12xxl
peterpop: Nej då jag är inte missnöjd. Jag skrev så bara för att förklara så ingen skriver att det finns 1225 också. Huset är bara tegel rakt igenom. ni tycker det låter billigt? Det kanske är så bara för att företaget som har lämnat offerten gör alla arbeten, el, vvs, borrning mm. Och just nu hatar jag min pelletsanordning. som för övrigt kommer att säljas när vi byter anläggning.
FrittDrag_II: Problemet är att en luft/luft värmepump är gjord just för luft inte vatten. Fanns för en del byggsatser som byggde om gamla luft/luft-värmepumpar till luft/vatten men vad jag förstått fungerade det ofttast väldigt dåligt.
andreas_gbg_: [citat] hehe, nä men det hade känts fint att få in en ny fräsch panna när man ändå har hit folk, MEN om han nu säger att jag klarar mig med den gamla pannan tills vidare om jag vill sänka investeringskostnaden med 40-50.000kr för tillfället så ser han inga problem med det. Känns oerhört skönt att ha hittat en så tillmötesgående installatör som uppenbarligen inte enbart ville
pejida: Jag betalade 10 kr/m för PEM 6,3 40mm slang men PEX kanske är MYCKET dyrare? Sen har jag hört at de plöjer ner slang på 1 dag typ, men säg 2 dagar och 1000 kr/tim då så blir kostnaden för jordvärmen 20000 kr...
CarMan: jag vet flera som har enrörsystem med gott resultat. det som är avgörande är hur låg framledningstempratur man har (& den brukar vara något högre på enrörs system) men som jag sa så är radiatorsystemet den viktigaste komponenten i et värmepumpsystem
HusByggarTomten: Det är mycket möjligt att du har rätt. Jag har ju inga motargument eftersom jag inte kan något. :) Min installation är i princip gratis (genom kontakter) så det argumentet har inte funnits med i bilden. Min enkla fråga till teknikern på Nibe (observera ej försäljare eller installatör), var vilken som gav mig lägst driftskostnad. Obevekligt den lilla var svaret. När jag kört igång
ollefisk: Hej Vi har också en 360P och vi testa med att ställa pumpen som vår/höst för vi tyckte att elpatronen körde igång lite väl tidigt dvs pumpens auto gick till vinter. Resultet än är att varmvatten ligger på 40 grader men det är varmt i huset. Kalla nätter har det varit och vi brukar eldar i kaminen på kvällen. Rensa i filtren är nästa steg, men sedan är det dags att se om pumpens
Guligan: Yes. Säkringarna hela, pumpen går inte, har dock ingen uppfattning om vattentempen. Nibe-service bokad till tisdag 30 sep, jag återkommer...
Anders Svensson: [citat] Båda är ju sanningen. När radiatorvattnet på sekundärsidan av platten, tar vämen ur kylmediet som är så hett att det övergått i gasform, så kyler den gasen på primärsidan i platten, som då återgår i vätskeform igen och cirkeln är sluten i kylmediekretsen och börjar om liksom.
fantasi: Glömde skriva att.....ja elpatron finns i hydroboxen. Värmepumpen står för 70% av tappvarmvattnet och de sista 30% står elvärmaren för. Den skall även fungera som reservvärme.
CarMan: ja det handlar om tid ! den tiden värmepumpen värme varmvatten, så blir huset helt utan värme.
El_-micke: motorkyddet har löst ut..........den går väl på enbart tillsatsvärme nu då
JanT: Problem kan finnas med slang t.ex. nötning mot stenbotten eller förtöjning i hav. Grundfrågan liknar grundvattenvärme. Det fungerar enligt bekantar som har installerat det. http://energifakta.nu/grundvattenvarme/
BAS: Kolla om shunten i pannan är öppen. Den ska vara på det röda läget (inte på det blå). Det kan vara glapp i utegivaren.
jenfor: Det är ju en enkel fråga om min och max. Hade du frågot om Nibe är bättre än IVT hade det såklart haft betydelse om de varit partiska men knappast i detta fall. När det gäller rekommenderad slanglängd så skrivs ju detta ut i produktbladen. Samma riktlinjer bör ju därmed finnas för kompaktkollektorer.
freetime: Verkar vara en mindre enmansfirma. Omsättning låg. Men vad ska du köpa...
p-pennan: Dagens rapport... 22 grader inne.. Puh... Måste ändra inställningarna på pumpen. Dock tappar jag fortfarande tryck, tror dock att det beror på luft i systemet. Det bubblar fortfarande mycket när man luftar..
fsn: 1235 har inbyggd energivakt och inbyggd shunt automatik för två olika temperaturer, om jag fattat rätt så kan det vara praktiskt om man har golvvärme / radiatorer blandat eller om man tex vill ha ett kallare gararage med 15 grader eller nåt sånt.