8 742 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
Lönar det sig för oss att installera bergvärme?
Och 250kvm på 1 plan, då behöver man åtminstone 2 luft/luft, så där är vi uppe i 30-40.000kr.v-g skrev:Låter som om en vanlig luft/luft skulle kunna vara den "spargrisen" som efterfrågas.
När man inte är hemma och eldar så tjoff går den igång och när man är hemma och eldar så slår man av den. Blir det för kallt för L/L så har ni ju elpannan som hjälp.
Dock gäller att man bör ha relativt öppen planlösning.
Hur är det med varmvatten, klarar en "normal" värmepump att fylla ett stort bubbelkar eller måste man förbereda genom att köra upp extra värme med elpatronen?
Går det att värma min befintliga varmavattenberedare med värmepumpen och på så vis få extra mycket varmvatten?
Går det att värma min befintliga varmavattenberedare med värmepumpen och på så vis få extra mycket varmvatten?
funktionen extra varmvatten syger ! viserligen funkar den bra, du får ut mycke vatten. men vem är så planerad att dom går o trycker på på extra varmvatten 30 minuter innan man ska bada...
du kan fylla ett normalstort badkar med de 160 liter som en pump med inbyggdberedare rymmer. men där går gränsen.
har du ett stort badkar så ska du köpa en värmepump med extärn beredare. en extärn beredare har bara fördelar, både driftmässigt & komfortmässigt. enda nakdelen (finsk bara en nakdel) det är att den exträna varmvatten beredaren tar mer plats.
du kan fylla ett normalstort badkar med de 160 liter som en pump med inbyggdberedare rymmer. men där går gränsen.
har du ett stort badkar så ska du köpa en värmepump med extärn beredare. en extärn beredare har bara fördelar, både driftmässigt & komfortmässigt. enda nakdelen (finsk bara en nakdel) det är att den exträna varmvatten beredaren tar mer plats.
Och högre elförbrukning är ju såklart en nackdelCarMan skrev:
De allra flesta luft/vatten och bergvärme jag installerat har även tryckt in en extern VVB, det är att rekommendera helt klart.
STOP !!!
Jag pratar om lägre elförbrukning.
det är bara när man gjort bortsig man instalerar en el beredare till en värmepump !!!
jag pratar om värmepumpar utan beredare, där man koplar in en VPA istället ...
ska det vara så ska det vara ordentligt, inga ödlösningar !
Jag pratar om lägre elförbrukning.
det är bara när man gjort bortsig man instalerar en el beredare till en värmepump !!!
jag pratar om värmepumpar utan beredare, där man koplar in en VPA istället ...
ska det vara så ska det vara ordentligt, inga ödlösningar !
Med extern beredare menar CarMan garanterat en ackumulator som värms av vp: http://www.nibe.se/Produkter/Ackumulatorer/Produktsortiment/VPA/
En nackdel till är att den kostar mer att installera.
En nackdel till är att den kostar mer att installera.
Jag rekomederar inte de lösning du föreslår, käns helt fel att värma vattnet med el = 1,20 öre/kW, när man kan göra det för 0,35 öre/kWDanne031 skrev:
Jag tror vi missförstår varandra lite..
Jag menar att installerar man bergvärme så installerar man även en ackumulatortank (jag formulerad mig fel tidigare).
Installerar man en luft/vatten anläggning så behöver man oftast även installera en varmvattenberedare som hjälper till att få upp mängden varmt hushållsvatten många förbrukar, då kräver ju den VVB lite extra el.
Andra former av vattenuppvärmning har jag inte tillräcklig kunskap om för att uttala mig om, så ursäkta om jag hoppat på någon felaktigt.
Jag menar att installerar man bergvärme så installerar man även en ackumulatortank (jag formulerad mig fel tidigare).
Installerar man en luft/vatten anläggning så behöver man oftast även installera en varmvattenberedare som hjälper till att få upp mängden varmt hushållsvatten många förbrukar, då kräver ju den VVB lite extra el.
Andra former av vattenuppvärmning har jag inte tillräcklig kunskap om för att uttala mig om, så ursäkta om jag hoppat på någon felaktigt.
Ja en luft/vatten värmepump dockas ju normalt till en elpanna som innehåler en elvvb. detta för att en luft/vatten inte har egen elpatron m.m. som krävs för att så ett fult fungerande & säkeert system.
nu trorjag vi förstår varnadra & viktigast av allt så förstår alla andra som läser också
nu trorjag vi förstår varnadra & viktigast av allt så förstår alla andra som läser också
Jag menar att jag själv inte vill vänta 30 minuter från det att jag vill bada tills jag vrider på kranen för att börja fylla karet. (jag tycker det är jobbigt att vänta 6-7 minuter på att karet ska fyllas med vatten)
sen när karet är fylt, kan du inte durscha på en lång stund, eftersom allt vaten är tvärslut.
sen när karet är fylt, kan du inte durscha på en lång stund, eftersom allt vaten är tvärslut.
Man ska komma ihåg att varje extra "feature" man lägger till kostar pengar. Tar man större pump med volymtank för att slippa tillsatsel så sparar man tillsatsel men man betalar i högre investering istället. Tar man en pump med extern VVB för att t.ex. få bättre gångtider (dvs ev längre hållbarhet) och för att få mycket varmvatten utan att köra "extra varmvatten" så betalar man också i investering och i något högre förluster i den större VVB:n.
Vissa vill till varje pris ha minimum av tillsatsel och all bekvämlighet. Andra kan för en lägre investering tänka sig att vänta en halvtimme på att bada eller låta tillsatsen hantera det de gånger de badar. Andra kan tänka sig att elda någon gång då och då i braskaminen och på så sätt minska mängden tillsatsel istf att köpa en dyrare pump som är dimensionerad för att aldrig använda tillsatsel.
Allt kostar pengar, frågan är bara vad man prioriterar.
Vissa vill till varje pris ha minimum av tillsatsel och all bekvämlighet. Andra kan för en lägre investering tänka sig att vänta en halvtimme på att bada eller låta tillsatsen hantera det de gånger de badar. Andra kan tänka sig att elda någon gång då och då i braskaminen och på så sätt minska mängden tillsatsel istf att köpa en dyrare pump som är dimensionerad för att aldrig använda tillsatsel.
Allt kostar pengar, frågan är bara vad man prioriterar.
Klicka här för att svara