6 644 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Bergvärme, timmar i drift?
Har en IVT greenline 9kw bergvärmepump installerad i somras. Nu börjar det krypa ner under 0:an och pumpen börjar gå mer varje dag. Första vintern för oss och nu är jag nyfiken på hur mycket era pumpar går varje dygn? Hur vet man vad pumpen drar för varje timme den går? Min går just nu ca 11 timmar per dygn? är det mycket eller lite?
mvh
/M
mvh
/M
Helt beroende av vilket energibehov ditt hus har, vilken temperatur du önskar inomhus och hur mycket varmvatten du förbrukar.
Men det låter väl inte så mycket i Stockholmstrakten vid några minusgrader och där vintertemperaturen inte så ofta hamnar under -10grader.
Men det låter väl inte så mycket i Stockholmstrakten vid några minusgrader och där vintertemperaturen inte så ofta hamnar under -10grader.
Tack för ditt svar!
Jo jag förstår, tänkte bara kolla lite vad som är rimligt/orimligt, jag har ingen aning
Vi har en 300L vatten tank som 2 vuxna(än så länge) duschar av per dag, värmen i huset håller vi runt 22-23, huset är väl inte det bäst isolerade i stan...
/M
Jo jag förstår, tänkte bara kolla lite vad som är rimligt/orimligt, jag har ingen aning
Vi har en 300L vatten tank som 2 vuxna(än så länge) duschar av per dag, värmen i huset håller vi runt 22-23, huset är väl inte det bäst isolerade i stan...
/M
Drifttiden beror som sagt på energibehovet.
Som jämförelse, mina föräldrar har en HT6 och ca 200 m² uppvärmd yta. Vid ca -30° så går kompressorn i princip konstant + att eltillskottet går (vet inte på vilken effekt, kan vara 6kW)
Hur mycket pumpen drar kan du se i instruktionsboken. Jag gissar att det är 2,5 - 3 kW för kompressorn. Eltillskottet beror på, det kan köras i olika steg vill jag minnas. Jag har inte lyckats lista ut hur man ser vilken effekt som är körs.
Som jämförelse, mina föräldrar har en HT6 och ca 200 m² uppvärmd yta. Vid ca -30° så går kompressorn i princip konstant + att eltillskottet går (vet inte på vilken effekt, kan vara 6kW)
Hur mycket pumpen drar kan du se i instruktionsboken. Jag gissar att det är 2,5 - 3 kW för kompressorn. Eltillskottet beror på, det kan köras i olika steg vill jag minnas. Jag har inte lyckats lista ut hur man ser vilken effekt som är körs.
det var ett konstigt råd, lär inte funka...johan_ben skrev:Tillskottet kan man maximera till 3 eller 6 kw i Installationsmenyn. När tillskottet går in är det inte nödvändigtvis med 3 eller 6 kW utan bara med så mycket som behövs. Har du någon ackumulatortank? Har själv en IVT Greenline på 9 kW och har fått rådet att komplettera med en ackumulatortank för att lagra värme när det är varmare ut för att minska behov av eltillskott kalla nätter. Finns en separat tråd om detta.
som alla redan sagt så beror gångtimarna på hur stor värmepump du köpt (hur bra din vvs firma gjort beräkningen)
jag har inte kolat på länge, men i novemder brukar jag snitta 7 timmar/ dygn tror jag
om det är mycke eller lite med 11 timmar/ dygn kan bara du svara på.
din pump ger ca 9kw när den går, alltså 9 x 11= 99kWh / dygn.
jag har inte kolat på länge, men i novemder brukar jag snitta 7 timmar/ dygn tror jag
om det är mycke eller lite med 11 timmar/ dygn kan bara du svara på.
din pump ger ca 9kw när den går, alltså 9 x 11= 99kWh / dygn.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Uppledningen ur berget har väl samma temp i princip alltid? Har själv en IVT GL HT9 med acc tank, men det är för att vi har ett så stort golvvärmesystem så den behövs för att pumpen ska få vettiga arbets tider.johan_ben skrev:Tillskottet kan man maximera till 3 eller 6 kw i Installationsmenyn. När tillskottet går in är det inte nödvändigtvis med 3 eller 6 kW utan bara med så mycket som behövs. Har du någon ackumulatortank? Har själv en IVT Greenline på 9 kW och har fått rådet att komplettera med en ackumulatortank för att lagra värme när det är varmare ut för att minska behov av eltillskott kalla nätter. Finns en separat tråd om detta.
Havsutsikt skrev:
Japp här också, en Greenline HT9 med 100L ackumulatortank. Värmer upp totalt 290m2 med golvvärme varav drygt 50m2 garage. Det här med bergvärme och energiförbrukning har överträffat alla tänkbara förväntningar hos mig...
Klicka här för att svara