Hej,
har en gammal el/olje-panna, Diom 20-hundra. Den ska enligt utsago kunna leverera 15kw med el. Men enligt indikatorerna så kan jag max få den att leverera 5kw (se bild). Detta innebär att oljebrännaren måste gå då och då för att hålla tempen i pannan.
Jag vill avveckla oljeeldningen, men som läget är nu går det inte.
Någon som vet vad detta kan bero på? kan det vara någon säkring eller liknande?
har en gammal el/olje-panna, Diom 20-hundra. Den ska enligt utsago kunna leverera 15kw med el. Men enligt indikatorerna så kan jag max få den att leverera 5kw (se bild). Detta innebär att oljebrännaren måste gå då och då för att hålla tempen i pannan.
Jag vill avveckla oljeeldningen, men som läget är nu går det inte.
Någon som vet vad detta kan bero på? kan det vara någon säkring eller liknande?
Redigerat:
Min panna kan jag bygla så att den inte går på full effekt. Det är säkert något sådant som gjorts!
PS. Att lägga samma ärende under flera delar på ett forum kallas att dubbel-posta och är inte populärt! DS
PS. Att lägga samma ärende under flera delar på ett forum kallas att dubbel-posta och är inte populärt! DS
Redigerat:
*får jag dubbelsvara* 
Inte så att lamporna gåttsönder?
Kan vara fel på termostaten, ibland finns det inbyggda fördröjningar i termostaten för att inte all effekt skall dra på på en gång.
Inte så att lamporna gåttsönder?
Kan vara fel på termostaten, ibland finns det inbyggda fördröjningar i termostaten för att inte all effekt skall dra på på en gång.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Hej vill minnas att den står på max 6kw från fabriken.
Lossa plåten som sitter med 4st skruvar under den plåten med alla lamporna.
Där sitter inställning för vilken säkring du har, max effekt och tillslags tid efter ström avbrott.
Det ska tom ligga ett chema där på vad du ska ändra.
Det är inte alls svårt att ändra inställningarna för en vanlig svensson.
Men som alltid är du det minsta osäker gör det inte själv utan ring elektrikern.
Mvh Göran
Lossa plåten som sitter med 4st skruvar under den plåten med alla lamporna.
Där sitter inställning för vilken säkring du har, max effekt och tillslags tid efter ström avbrott.
Det ska tom ligga ett chema där på vad du ska ändra.
Det är inte alls svårt att ändra inställningarna för en vanlig svensson.
Men som alltid är du det minsta osäker gör det inte själv utan ring elektrikern.
Mvh Göran
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Ok då mindes jag fel då.
Kan det vara så att han kanske råkat trycka till den knappen som man trycker in om elektroniken havererar så den går på max 6kw hela tiden.
Hade i vilket fall som helst varit bra om han som postade frågan svarat så man viste hur det gick med pannan.
Mvh Göran
Kan det vara så att han kanske råkat trycka till den knappen som man trycker in om elektroniken havererar så den går på max 6kw hela tiden.
Hade i vilket fall som helst varit bra om han som postade frågan svarat så man viste hur det gick med pannan.
Mvh Göran
Klicka här för att svara
