8 177 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Borrdjup 140m
Sida 1 av 2
Räcker ett borrdjup av 140m till en Thermia 6kwh värmepump? Enligt återförsäljaren är det onödigt med längre då värmepumpen i princip ska klara sig med 120m.
Huset är byggt -92, 130m2 och förbrukning av ca. 25000kwh/år finns i Luleå
Huset är byggt -92, 130m2 och förbrukning av ca. 25000kwh/år finns i Luleå
Det beror ju på hur marken ser ut. Hur långt ner grundvattnet och berget är.
Det är däremot aldrig fel att borra extrameter när man liks har borrarna där. Kostnaden är nästan försumlig jämfört med elpatron (iaf som elpriserna ser ut nu
)
Det är däremot aldrig fel att borra extrameter när man liks har borrarna där. Kostnaden är nästan försumlig jämfört med elpatron (iaf som elpriserna ser ut nu
Med 140 kWh årligt uttag ur hålet och antagandet att du har 130 meter vatten så blir det 140x130 kWh ur hålet = 18200 kWh. Kompressorn lägger på ca 1/3 till. Du kan alltså få ut ca 24.000 kWh värme till huset varje år.
Värmepumpen går max 4000 timmar, d.v.s. 24000 kWh, troligen mindre, runt 3000 timmar.
Han har räknat rätt.
Värmepumpen går max 4000 timmar, d.v.s. 24000 kWh, troligen mindre, runt 3000 timmar.
Han har räknat rätt.
oavsett hur mycke värme du kan få ut, så får du högre verkningsgrad på anläggningen om tempraturen i hålet är varmare, vilket den blir om du har djupare hål.
(pumpen låter klen! hur många kW kan den leverera vid 0/50 )(med kort hål så ska du nog kola vad den ger vid -5/50 också )
jag tror du ska gå upp ett steg på pump, o sen öka borrdjupet med 20m + antal meter till grundvatten nivån (förutsatt att du har berg på sama djup, annars får du adera det också)
(pumpen låter klen! hur många kW kan den leverera vid 0/50 )(med kort hål så ska du nog kola vad den ger vid -5/50 också )
jag tror du ska gå upp ett steg på pump, o sen öka borrdjupet med 20m + antal meter till grundvatten nivån (förutsatt att du har berg på sama djup, annars får du adera det också)
Jag har tagit in offerter från ett antal olika företag och märken på pumpar. De flesta har kommit fram till liknande borrlängder (allt från 130-150m) och storlek på pump 6/7 Kw. Så som okunnig har jag litat på detta vid beställning. Totala borrlängden som är beställd är 150m, beräknad djup till berg är 10m. En granne hade 6m. Att addera 10-20m till detta skulel givetvis kunna vara aktuellt. Vid beräkningar på pumpstorleken så var det på mitt hus väldigt liten vinst på större pump.oavsett hur mycke värme du kan få ut, så får du högre verkningsgrad på anläggningen om tempraturen i hålet är varmare, vilket den blir om du har djupare hål.
Jag vet inte exakt hur du räknar men det låter ju ok!?Med 140 kWh årligt uttag ur hålet och antagandet att du har 130 meter vatten så blir det 140x130 kWh ur hålet = 18200 kWh. Kompressorn lägger på ca 1/3 till. Du kan alltså få ut ca 24.000 kWh värme till huset varje år.
Han har räknat rätt
Lägg på några meter utifall att. Sällan man hör folk klaga på att de har för djupt borrhål.
Med dagens elpris kan bara någon procent elpatron snabbt äta upp sparade pengar på "några meter extra".
Pumpens effekt vet jag inget om så där säger jag inget.
Pumpens effekt vet jag inget om så där säger jag inget.
I de flesta offerter så finns det tillägg för vad borrkostnaden är pris/m extra. Och detta är ju utöver det specade priset. Då de flesta har ungefär samma borrdjup specat i offerten samt pris för extra m utöver så påverkar ju inte detta priset på offerten i jämförelse mellan varandra utan det är tillval utöver. Sedan likvärdiga pumpar specade också.
På förfrågan om jag skulle ta i extra 10-20m så är svaret från säljande installatör att det redan är tilltaget borrdjup så det räcker. Och borrningen sköts av extern firma så detta tjänar ju inte han något på att varken sälja in eller inte.
Därav är jag intresserad att veta hur andra har gjort under likande förutsättningar, samt hur man ev. räknar fram ungefärliga krav som behövs med lämplig % påslag.
Jag håller också på och planerar för bergvärme - och har resonerat så här: enligt kalkylen behöver vi borra drygt 100m. Offerterna vi fick var på 130-140m - alltså en ganska bra säkerhetsmarginal. Vi väljer däremot att borra 160m av två skäl:
1) Det BÖR (enligt vad jag har hört, läst etc) ge ett "säkrare" borrhål - alltså mer värme att ta upp
2) När borrfirman väl är där är det lika bra att ta i lite extra - för det går inte att få tillbaka dem för en vettig peng. Vi betalar 250:- extra per meter - så det blir 5000 dyrare - men det känns som en långsiktig vettig investering.
Rätt eller fel - det får tiden utvisa - men som fler har kommenterat - det är sällan folk har ångrat att de har borrat för djupt
1) Det BÖR (enligt vad jag har hört, läst etc) ge ett "säkrare" borrhål - alltså mer värme att ta upp
2) När borrfirman väl är där är det lika bra att ta i lite extra - för det går inte att få tillbaka dem för en vettig peng. Vi betalar 250:- extra per meter - så det blir 5000 dyrare - men det känns som en långsiktig vettig investering.
Rätt eller fel - det får tiden utvisa - men som fler har kommenterat - det är sällan folk har ångrat att de har borrat för djupt
Carman skrev "jag tror du ska gå upp ett steg på pump".
Gör ABSOLUT inte det utan att veta hur mycket effekt din värmeanläggning kan ta emot. Har du moderna radiatorer så kan du räkna med ca 400-500 W per radiator vid de temperaturer som värmepumparna ska ha för att gå billigt. Visar det sig att du har 20 nya radiatorer så visst, gå upp till 8 kW men har du bara 10-12 stycken så kan resultatet bli att värmepumpen slår av p.g.a. för hög temp (hög trycks pressostaten) och det kan sluta med att den går på elpatron istället.
Med högre effekt får du sämre COP (eftersom din värmeanläggning får högre temperatur med högre effekt) och får betala mer på elräkningen.
Som jämförelse så har jag 6 kW på 208 m2 hus, 100 meter borrhål och jag har max 44 grader C i radiatorerna vid kontinuerlig drift på värmepumpen.
Gör ABSOLUT inte det utan att veta hur mycket effekt din värmeanläggning kan ta emot. Har du moderna radiatorer så kan du räkna med ca 400-500 W per radiator vid de temperaturer som värmepumparna ska ha för att gå billigt. Visar det sig att du har 20 nya radiatorer så visst, gå upp till 8 kW men har du bara 10-12 stycken så kan resultatet bli att värmepumpen slår av p.g.a. för hög temp (hög trycks pressostaten) och det kan sluta med att den går på elpatron istället.
Med högre effekt får du sämre COP (eftersom din värmeanläggning får högre temperatur med högre effekt) och får betala mer på elräkningen.
Som jämförelse så har jag 6 kW på 208 m2 hus, 100 meter borrhål och jag har max 44 grader C i radiatorerna vid kontinuerlig drift på värmepumpen.
Med bara 11 radiatorer går det troligen inte att pumpa ut mer än runt 6 kW utan att få onödigt höga temperaturer i radiatorerna.
Golvvärmesystemet måste shuntas ner och tar inte mer än några 100 W.
Den offert du fått stämmer väl överens med verkligheten.
Golvvärmesystemet måste shuntas ner och tar inte mer än några 100 W.
Den offert du fått stämmer väl överens med verkligheten.