Thomas59
Hej!
Har precis flyttat in i ett hus med ett frånluftsventilationssystem med värmeväxlare.

Tilluften tas in i huset via en mängd FRESH 80 tilluftsventiler. Har plockat isär och rengjort filtren i dess och har nu några frågor.

Ventilerna sitter i borrade hål i väggen men de flesta av ventilerna sitter löst, dvs röret glappar upp till en cm i hålen och rören är inte tätade mot hålet vilket jag sett på monteringsinstruktionen att det skall göras med silicon förmodar jag.

Ventilerna är inte heller fastskruvade i väggen och röret är på de flesta ventiler 0,5 till 1 cm för långt vilket medför att ventilen inter ligger an mot väggen och glappar. Några ventiler sitter så löst att de åker ur hålet då man ska stänga resp öppna ventilen.

Misstänker att det bara är att dra ur ventilröret ur hålet, kapa röret på utsidan, täta med silicon och skruva fast ventilen. Problemet är ett det sitter en fläns på ytterväggsdelen så kapar jag passar inte ventilgallret på fasaden. Vad göra?

Undrar också hur ventilen skall ställas in. I bruksanvisningen står att ventilen skall vara justerad så att rätt flöde uppnås och att man skall vara försiktig vid rengöring så att man inte rubbar denna justering. Alla ventiler är dock justerade på samma nivå, oavsett rumsstorlek och oavsett hur många ventiler som finns i resp rum. Hur gör jag justeringen mht luftflöde? Hur jag rent mekaniskt justerar flödet vet jag men hur vet jag när flödet är rätt?

Fresh 100 har en termostat som enligt beskrivningen är öppen helt över -10 grader och sedan stänger gradvis för att vara helt stängd vid -5 grader. Min ventil har dock bara två lägen; Stängd eller öppen. Öppetläget är ju olika beroende på justeringen.

Hur skall jag reglera ventilerna? Ska jag stänga dem helt vid -5 grader, stänga några vid +-0 och öppna alla vid 10 grader eller hur gör jag. Stängs alla ventiler (vid -5 grader) har jag väl ingen ventilation och det kan väl knappast vara bra?

Angående längden på plaströren är det bara att kapa av rätt, brukar vara så att inner ventilen går in i röret.

Injusteringen är inte så mycket att göra med ventilerna, luften tar lite den väg den vill ändå beroende på vind ute m.m.

Fresh 100 är precis samma som 80 ventilen och ingen termostatstyrd, finns andra modeller som är.
Rekommenderar att du alltid håller ventilerna öppna (precis som du tänker själv var skall luften annars komma in).

Thomas59
FrittDrag_II skrev:
Angående längden på plaströren är det bara att kapa av rätt, brukar vara så att inner ventilen går in i röret.
Tack för ditt svar. Själva ventilen och röret verkar vara hoplimmade och avslutas med en "honfläns" mot yttergallret. Kapar jag röret har jag ingen fläns men det kanske inte spelar nån roll.

FrittDrag_II skrev:
Injusteringen är inte så mycket att göra med ventilerna, luften tar lite den väg den vill ändå beroende på vind ute m.m.
OK

FrittDrag_II skrev:
Fresh 100 är precis samma som 80 ventilen och ingen termostatstyrd, finns andra modeller som är.
Rekommenderar att du alltid håller ventilerna öppna (precis som du tänker själv var skall luften annars komma in).
OK, jag menade egentligen FRESH 100 Thermo som verkar ha en termostatfunktion, följande text från SIGRO's hemsida:

Fresh 100 Thermo, termostatreglerad.
Tilluftsdon lika ovan fast med termostat. Termostaten reglerar ventilens spalt så att den börjar minska vid 10 grader C för att vid -5 grader C vara helt stängd. Kan med enkelt handgrepp stängas helt. Kapacitet Fresh 100 Thermo: 7 l/s

Jag inser att luften måste komma in någonstans men att ha ventilerna (10 st på 220m2) öppna är ju som att ständigt ha 10 st fönster på glänt. Det blåser redan rejält kallt vid ventilerna och nu är det bara ca +-0 gradigt. OK på sommaren men knappast från +5 och lägre. Det var skälet till att jag funderade på FRESH 100 Thermo.

Redigerat:
Aha ... då är jag med dig ... tänkte på vanliga Fresh 100.
Verkar som att dåligt montage från början om dom limmat ihop med fel längd. Får bli lite pyssel så kanske du kan få ihop det.

10 ventiler låter som rätt många på 220m2, man brukar säga som tumregel 4-6 ventiler i en vanlig villa.
Har funnits ett exempel på ett hyreshus där man försåg lägenheterna med för många friskluftsventiler och det gav en ovanligt hög energiförbrukning (pga ofrivillig ventilation).
Se till att ha ventiler öppna i sovrum och se om du kan stänga några av dem.

Det finns en grundventilationsfunktion i ventilerna. Man bryter bort en liten bit i botten på spjället. Detta gör att du alltid får lite ventilation, även om spjället har stängts helt.

// Kim

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.