5 974 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Fråga om jordvärme
Sida 1 av 2
hej, kommer att gräva jordvärme nu ihöst eller i vår på en åker intill huset. Min fråga är om denna åker måste "ligga i träda" då jag grävt ner slangen där?
Idag nyttjas åkern på sommaren till en hästhage, och med något års mellanrum så plöjer/harvar man åkern och sår nytt gräs.
Undrar alltså om den verksamheten kan fortsätta när jag grävt klart eller om den måste avslutas?
Vill absolut inte chansa och kanske skada slang eller försämra verkningsgraden på något sätt om man tillåter detta.
Idag nyttjas åkern på sommaren till en hästhage, och med något års mellanrum så plöjer/harvar man åkern och sår nytt gräs.
Undrar alltså om den verksamheten kan fortsätta när jag grävt klart eller om den måste avslutas?
Vill absolut inte chansa och kanske skada slang eller försämra verkningsgraden på något sätt om man tillåter detta.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Växtsäsongen kan fördröjas lite men det är nog inget större problem. Slangen måste ligga på plöjfritt djup men det är heller inga problem. Största problemet är om hästarna trampar ihop eventuell snö på vintern, tjälen går djupare då.
Ju större område / längre slang ni använder desto mindre problem.
Ni skulle även dra en slinga genom dynghögen, det finns värme där också.
Protte
Ju större område / längre slang ni använder desto mindre problem.
Ni skulle även dra en slinga genom dynghögen, det finns värme där också.
Protte
Okej, några hästar kommer inte alls och finnas där under vintertid förstås så det blir inget problem. Var bara orolig att om man plöjer åkern så kanske man flyttar jordmassorna lite hit och dit och förändrar slangens djup något, men då kanske man inte ska oroa sig för det i onödan?prototypen skrev:
Normalt ca 20 cm men inte djupare än 30cm iaf, Sen att man vänder på jordytan innebär inte att det blir mindre jord ovan slangen om marken är plan förstås.. Om slangen grävs ner längst en kulle så skulle man iof kunna få mindre jord ovan slangen om man harvar bort jorden men det är man inte så pigg på att göra för det är ändå bara matjord på ytan o leran längre ner vill man inte få fram för den är svårodlad...Danne031 skrev:
det är inga problem. men försäkerhets skull så lägger du på några meter.
solen värmer långt ner! min slang ligger lodrett ner till 180m o den värmer solen.
jag har hört folk som har slangen på 1,5m o lite till. med bara positivva erfarenheter av detta
solen värmer långt ner! min slang ligger lodrett ner till 180m o den värmer solen.
jag har hört folk som har slangen på 1,5m o lite till. med bara positivva erfarenheter av detta
Bara positiva erfarenheter av detta? Det innebär knappast att de har högre verkningsgrad i alla fall. Tycker det verkar dumt att gräva ner slangen djupare än nödvändigt om det inte ger högre effekt, vilket det inte gör. Samma sak med längden. Varför bekosta en längre slang "för säkerhets skull" om man inte får ut högre effekt? Jag förstår inte resonemanget.
Inga som helst problem. Vi har 600m slang i två 300m-slingor i en hage på en yta motsvarande ca 0.5ha. Djupet är ca 0,8m. Inga problem med plöjning eller hästar. Tjälen är inget problem heller. Hästar trampar inte ihop en så stor yta, mest kring utfodringsplatser och i övrigt mest spår. Fördelen med att lägga lite längre slang är att man inte fryser marken lika lätt och den värms upp snabbare på våren. Jag har märkt att marktemperaturen följer utetemperaturen rätt bra men då är det rätt blött. Rekordet hittills är +18 grader på sommaren, fick ändra ett gränsvärde i pumpen tom. Men vi har aldrig haft minusgrader in på vintern än.
Ligger slangen djupare så kyls den inte ner lika fort av vintervädret!jenfor skrev:Bara positiva erfarenheter av detta? Det innebär knappast att de har högre verkningsgrad i alla fall. Tycker det verkar dumt att gräva ner slangen djupare än nödvändigt om det inte ger högre effekt, vilket det inte gör. Samma sak med längden. Varför bekosta en längre slang "för säkerhets skull" om man inte får ut högre effekt? Jag förstår inte resonemanget.
längre slang ger högre COP !
Egentligen inte speciellt intressant utom i det avseendet att man inte vill att tjälen ska nå ner till slangen. Man vill ju att eventuell tjäle runt slangen uppstår då man tar ut energi ur marken. Omvandlingsfasen vatten -> is är ju där energin finns. Marktemperaturen i sig sjunker ganska snabbt ner till några plusgrader så fort det blir kallare ute. Omvänt så vill man att eventuell is runt slangen som bildats av energiuttaget tinar så fort som möjligt och då får inte slangen ligga för djupt. Trodde att vi rett ut det här på värmepumpsforum!CarMan skrev:
Vad jag reagerar mest över är när man rekommenderar att borra lite djupare eller gräva lite längre "för säkerhets skull". Det är sånt här som gör att folk överdimensionerar både pumpar, slangar och borrhål utan ekonomisk bärighet. Ibland är det faktiskt affär att låta elpatronen gå ibland, istället för att lägga 20 000 extra på att elpatronen aldrig ska starta överhuvudtaget...