Var får du 20.000 ifrån? Att köpa en snäppet större pump för att undvika tillskott kostar typ mellan 3-5000. 10% djupare hål för lite marginal eller 50 meter extra slang för 3-4000. Med ett elpris på 1,50 (vad det kostar idag) så är det 1000 timmar tillskott med 6kW. Kan man minska tillskottet med 200 timmar per år så har man sparat in pengarna (grovt räknat då jag skippar kapitalkostnaden på 9000kr) på 5 år. 200 timmar är mindre än två riktigt kalla vinterveckor.

Jag tror att det är betydligt vanligare att man underdimensionerar pga att man underskattar energiförbrukningen och därför får fler tillskottstimmar än vad man behöver.

Ja under dimensionera gör folk utan att veta omd det.
instalatören frågar efter husets energibehov, men kollar då vad man gjort av med av föregående energi källa, men glämmer att man snålat o inte haft värmen på sen vår o tidig höst. samt att man eldat ganske mycke i den där kaminen m.m.

men ska alltså tänka till på vad kan det nya energibehovet vara, när vi inte snålar utan lever som vi vill leva

20 000 var såklart bara en siffra tagen ur luften, precis som rådet att förlänga jordvärmeslangen med 50 meter utan att veta någonting om huset, pumpen eller förbrukningen. Det är ju dit jag vill komma. Varför rekommendera att gräva längre/borra djupare/välja större pump utan att ha sett en enda siffra?

kompensationen på 50 meter är kompensation för att slangen förläggs djupare. det har inget med förbruknignen på huset att göra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.