1 479 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Helt ny och helt oerfaren!
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Hmm har nyss flyttat till hus och är helt grön på det mesta.
Nu ska vi dock fylla på spriten i jordvärmaanläggningen.
Nu vet jag dock inte vilken sprit det är. Men brukar man behöva blanda den med vatten.
Kanske finns det olika.........
Nu ska vi dock fylla på spriten i jordvärmaanläggningen.
Nu vet jag dock inte vilken sprit det är. Men brukar man behöva blanda den med vatten.
Kanske finns det olika.........
Det finns en rad varianter på köldmedium. Maila till tillverkaren av pumpen och fråga vilket modell ni ska använda. Håll också ögonen på hur mycket mängden minskar. Vi installerade vår anläggning för tre år sedan och mängden i expansionskärlet har inte minskat en millimeter. Minskar den successivt så kan det tyda på läckage.
Ett köldmedium är väl någon som har kontakt med de riktigt coola andarna! 
Köldbärare är väl den riktiga benämningen. På varma sidan blir det då följdaktligen värmebärare. Men jag håller med om att nivån på köldbärare ska inte minska utan att det finns en bra förklaring. Läckage kan vara en och det är inte bra.
Köldbärare är väl den riktiga benämningen. På varma sidan blir det då följdaktligen värmebärare. Men jag håller med om att nivån på köldbärare ska inte minska utan att det finns en bra förklaring. Läckage kan vara en och det är inte bra.
Borde vara så att det sitter ett halvtransparent tryckkärl någonstans med en ratt som går att vrida på i toppen.
Visst bör man kunna lätta lite på den för att få ut övertryck och öka nivån i kärlet?
Visst bör man kunna lätta lite på den för att få ut övertryck och öka nivån i kärlet?
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Hmm..........Kolla man vet inte ens vad man har. Vi har bara bott här i 2 och en halv månad, under den tiden har det inte minskat. Just nu är nivån lite under mitten. Men jag tänkte det är bättre att fylla på. Vad händer om det blir för lite i systemet????
För förra ägarna till gården var här för någon månad sedan och hälsade på. Han sa att han tyckte jag kunde fylla på, och sa hur många delar vatten jag skulle ha. Men jag skrev inte upp och mitt goda minne sviktar....
För förra ägarna till gården var här för någon månad sedan och hälsade på. Han sa att han tyckte jag kunde fylla på, och sa hur många delar vatten jag skulle ha. Men jag skrev inte upp och mitt goda minne sviktar....
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Hmm..........Kolla man vet inte ens vad man har. Vi har bara bott här i 2 och en halv månad, under den tiden har det inte minskat. Just nu är nivån lite under mitten. Men jag tänkte det är bättre att fylla på. Vad händer om det blir för lite i systemet????
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Glömde, tillverkaren finns inte längre.....svårt att maila 
Det är alltså ett plastkärl som sitter på ett rör och är ca halvfullt? Låt det vara så. Det ska vara halvfullt eftersom det är ett så kallat expansionskärl. Den dag kärlet är tomt kan det vara läge att ta reda på varför.susannepåd skrev:Hmm..........Kolla man vet inte ens vad man har. Vi har bara bott här i 2 och en halv månad, under den tiden har det inte minskat. Just nu är nivån lite under mitten. Men jag tänkte det är bättre att fylla på. Vad händer om det blir för lite i systemet????
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Kanon! Ett problem mindre! Tack alla som svarat! 
Klicka här för att svara