Värmepumpar
PiKKo: Nä det är ifs sant :( inte lätt det här... kanske måste börja fundera över andra uppvärmningslösningar igen
cem77: De enda siffror som vore intressanta är Hur många av 1000 installerade pumpar går sönder under år 1, 2, 3 osv.. så man kan bedömma risken för att en viss pump ska haverera inom 5 år. Men sådana siffror vill nog inte pumptillverkarna presentera. Köper man hårddiskar till datorn så visar tillverkaren siffror på MTBF (medel tiden mellan fel ). Säger kanske inte så mycket om man bara
Luckyman: Avfrostningen styrs ju av Nibarnas frånluftspumpar av en givare som sitter monterad direkt efter exp.ventilen, alltså den sak som gör 1 tryckfall och att köldmediat kokar. En fullt fungerande exp.ventil släpper igenom så mkt så tempen inte kommer ner till de 7- som krävs för 1 avfrostning skall ske, förrän efter en längre tid. Däremot 1 som släpper igenom för lite blir väldigt
kjellman: Har installerat många olika modeller och kan inte påstå att ctc skulle låta mer än andra modeller....Är det själva "fläktljudet" eller kompressorn som låter mycket? Vad gäller alla luft/vatten så skulle jag inte placera den utanför sovrumsfönstret utan på en bättre plats. Visst låter dom litegrann, ca: 55db på 1m , 47db på 4m och 35db på 15m ( mätt i normala
CarMan: en FTX är en värmeväxlare som sköter din ventilation & värmer inkomande luft med värmen från den utgåendeluften. en frånluftsvärmepump tar energin från ut luften & gör varmt vatten av energin, det varma vattnet kan värma tapvaten & radiatorer, Men det är itn så mycke energi så pumpen tarhjälp av en elpatron för att klara jobbet. om vi ska titta rent tekniskt på verkningsgraden
pefo: Jag kör på hemförsäkringen. Efter 12 år får jag 0% av återställandekostnaden. Men jag har räknat med en maximal livslängd på 15 år i min avskrivningsplan. Jag tror att då är det ändå läge att investera i nytt både för att utvecklingen gått framåt och en ny pump är effektivare och att efter 15 år så har den nuvarande gjort sitt. Pajar den efter 10 år och blir utdömd så
jcoboy: Abuquir; "Du skall inte gämföra denna med IVT och Nibe för de har för dålig kvalitet" -Hårda ord, men du har det säkert grundligt dokumenterat... / Christer
Jeepmannen: Tack för svar! Ska ta mig an detta efter julhelgen, gumman tyckte inte att jag skulle ge mig på VPn innan tjocka släkten har passerat... :D Hon kan vara klok ibland :D Har pumpen gått i 18 år så kan man ge sig den på att den stannar när man börjar meka med den! Och då är det bra om Farbror Rörmokare kan komma och hjälpa asap. Trevlig helg på er alla!
BAS: Koppla luft/vatten värmepumpen till returen på radiatorvattnet istället. Du får låga temperaturer=hög verkningsgrad. Men om du har badkar och 3 ungar som badar och primärt vill göra varmvatten kan du lika gärna köra mot tanken. Alternativet är att installera växelventil så att du kan göra både billigt radiatorvatten och värma badvatten.
BAS: Ett råd: Bestäm dig om du ska låta värmepumpens reglering styra värmen i hus eller om du vill sätta styrutrustning i rummen. Om du låter både värmepumpen och rumsreglering vara på så "bråkar de" med varandra. Den ena ökar och den andra minskar för att kompensera. Du får då ett dyrt system med dålig funktionalitet. Enklast är att låta EN rumsgivare styra värmepumpen (ev.
Per_N: Precis, tror också att placering i rummet innanför köket är det optimala. Mycket går in i murstocken och även upp i skorstenen. Troligen får pumpen dock sitta tills en ev utbyggnad blir av, då måste den ändå väck. Hund har vi inte. Däremot hade vi och kanske även förra ägaren "glömt" pumpen lite väl länge. Dammsugning och filtertvätt gjorde faktiskt ett par grader. Rengörning
Flugfiskarn: Det räcker med ett tak över utedelen.För utedelen "förbrukar" ju en hel del luft(Ca 1000-1500lit/min).Så man skall inte bygga för sidorna,även om det är "väggar" med spjälor.Jag har satt tak över mina pumpar,och det är mest för att slippa sopa av dem snö.Utedelarna är ju byggda för att vara ute i det fria,så varför skall man då bygga in dem?:confused: Och man sätter ju inte
kjellman: Ställ värmepumpen mot yttervägg / garagevägg , så nära inkommande brinerör som möjligt. Du kan dra in brinen i garaget sen genom vägg till tvättstugan, skönt att ha påfyllningkoppel, nivåkärl och säkerhetsventiler i garaget. Finns säkert golvbrunn där, så slipper du det i tvättstugan.
kjellman: Självklart ska du sänka kurvan lite nu när du fått mössa på huset.... Huset släpper inte ut värmen till kråkorna längre..billigare och bättre. Sänk kurvan lite i taget tills du är nöjd. Din tilläggsisolering spar bra med pengar. Folk brukar undra varför man kan ha en lägre kurva i norrland än i skåne ??? Jo man bygger hus som är mer isolerade där uppe...helt enkelt.;)
kjellman: Problemet kanske inte ligger i själva pannan. Ger den ifrån sig värme ? Kanske är din ventilationsanläggning där växlaren för att värma luften som är problemet.... Du har kanske några radiatorer ? är dom varma ? Vilket tryck har du i systemet ? Har det gjorts några ingrepp i anläggningen sen det sluta fungera ? Går cirkpumpen (se bruksanv)? fast det är billigt att bara ha 8 grader
kjellman: Ja eller skaffa en CTC som kan göra sommarvärme eftersom den är flödesoberoende.. Funkar inte så bra med andra fabrikat om man inte vill ha 100 starter om dagen..;) Visst kan man lura styren, men det rekomenderar jag inte, då halva volymen inte finns att tillgå om du stänger termostaterna på övervåningen.
Nanorch: Vi har ett hus med liknande upplägg. IVT HT Plus 6 Värmepump med golvvärme på nedervåningen och radiatorer på ovanvåningen. Golvvärmen har en rumstermostat för respektive slinga (vi har en slinga för varje rum). Det har tagit några veckor men nu har jag lärt mig hur det fungerar bäst. Tipset ovan, fullt på golvvärmen och strypta radiatorer fungerar inte hos oss. Vi har problem att
Snailman: Okej, så då var det rätt svar i det första svaret du fick på din fråga, inte dåligt det här forumet!:D
Raukas: Här är en till, bor i Tallkrogen och kommer köra en Altherma om någon vecka! :)
FredrikB: Tack Abbe, jag lever. Tekniker kommer på eftermiddagen och jag tror det är som du säger att det är shunten som spökar.
Music Man: Någon som vet om det går att docka en uteluftvärmepumpen typ IVT optima till en Autoterm/Elektrostandard Mistral 220 elpanna från 1998? har vattenburna element.
*Sanna*: vi har en appliance kommer inte ihåg vilken modell. köpte den på ÖB i februari och vi har värmt upp hela huset med den ca140kvm sutturängvilla. vi bor i dalarna så jag kan ju inte påstå att vi har direkt milda vintrar... givetvis stödeldar vi i en vanlig braskamin men inte varje kväll....
mrfrenzy: Jag kan tipsa om Dualtech RC60SMS, E 6480021. Den har fyra reläutgångar som kan styra valfri apparatur. 8 Ingångar varav tre stycken är analoga och kan mäta antingen spänning 0-5V eller ström 4-20mA. Med dom analoga ingångarna kan du med lämplig tempgivare ställa in exakt vilken temperatur du vill. Ontech föll bort av två skäl: enligt manualen måste man efter att den skickat ett
ArneTW: tyvärr så är 2 slangar redan nedgrävda... så T-kopplingarna blir nog vid sjön. Dock har jag lagt ned cementrör så jag har ju god access till T-kopplingarna och eventuella Kulventiler. förlusten man an tänka sig i marken är väl om slangarna ligger för nära varandra och därmed börjar funka som en värmeväxlare, då kyler man inkommande med utgående slang och förlorar differansen.
PX-21: det fanns nåt som hette SEB 2000 expansionssystem....för öppna kärl annars ett sånt här kanske... http://www.armatec.se/pages/2936/webbase/1_AT_8350A.pdf mvh
DIY_freak: Löjligt enligt mig... Jag kör serie och det är inga som helst problem. Det är ingen större skillnad att ha ett borrhål på 200 meter jämfört med att ha 2 borrhål seriekopplade på 100 meter. Tvärtom, så är de seriekopplade borrhålen effektivare, då brinen i det andra hålet är varmare än i det första hålet, så påverkan av nedåtgående kalla brine blir mindre än med ett
injonil: Angående att satsa på huset eller värmeanläggningen så skulle jag nog tänka lite annorlunda. Ju sämre huset är, desto viktigare med en bra värmeanläggning! Det kan faktiskt vara ganska ok med ett "dåligt" hus om värmeanläggningen är modern. Nu var det ju lite komplicerat med ägarförhållanden, pengar, ålder etc så jag förstår att det kanske lutar åt mindre kostsamma
Tompa74: Ok, jag får nog ge upp den här tanken. Får väl klura på något annat :-) Tack för hjälpen allihop!