Hej!
Nyligen flyttat till hus så är minst sagt grön på det mesta :)
installerade jordvärme i sommar och det har fungerat klockrent tycker jag men nu med kylan som kommit så har ju tillskotts elen gått igång, gränsen verkar ligga vid ett par plusgrader.

Trodde inte att elen skulle behöva hjälpa till förens det blev ordentligt kallt (-10 eller mer) men efter att läst runt lite så verkar väl detta hyfsat normalt iaf?

med dagens elpriser så märks det ju dock på räkningen att elen hjälper till så satt och funderade lite idag och läste i manualen.
verkar ju som att man enkelt kan ställa in att förbjuda tillskotts-el med en knapptryckning så givetvis blir jag ju lite sugen på att testa för att se hur jordvärmen klarar sig självt.

så frågan är ju då helt enkelt om det är safe att göra? förutom att den förmodligen inte klarar att hålla tillräcklig värme är det något annat som påverkas oxå tex varmvatten/legionella uppvärminingen m.m
och framförallt kan pumpen ta skada av det?

(tror det är en nibe pump ifall "inget tillskotts" knappen funkar olika på olika pumpar)

mvh zenki
kanske lite dumma frågor men vill ju gärna ha både hängslen och skärp innan jag är på och pillar på sånt jag aldrig sett innan :P

Tareda på vad pumopen heter s kan du få hjälp (du har troligen en instruktiosbok ocså, o är den borta kan man lada ner den på Nibes hemsida)

När tillskots elen går in, beror på hur stor pump du köpte. (en 6kW pump behöver tillskots el tidigt, en 8kW väldigt sent & en 10kW inte alls)

Det ingen fara med att koppla bort tillsatselen. Jag har själv inte haft den inkopplad på många år. En problem finns. Om du är borta en längre period vintertid och elleveransen inte är helt stabil kan det hända att motorskyddet till kompressorn löser ut (tex om en fas faller bort, har hänt här flera gånger). Då stannar kompressorn och startar inte förren du återställt motorskyddet. I detta läge är det bra att ha en elpatron som går in och förhindrar att det fryser i huset.

• Gilla
bjoma
  • Laddar…
nibe fighter 1225

bläddrade genom displayen och såg antalet timmar
2500h
TS 320h antar att detta är "eltimmar" då så då borde det ju vara lätt att kolla hur många timmar den går på ett dygn iaf

som sagt det viktigaste frågan är ju om jag kan fördärva något genom att inte tillåta elen i ett dygn eller två för att testa. blir det för kallt eller att man inte får något varmvatten så är det ju bara att slå på elen igen. bara inte pumpen i sig kan gå sönder pga av det?

MathiasS skrev:
Det ingen fara med att koppla bort tillsatselen. Jag har själv inte haft den inkopplad på många år. En problem finns. Om du är borta en längre period vintertid och elleveransen inte är helt stabil kan det hända att motorskyddet till kompressorn löser ut (tex om en fas faller bort, har hänt här flera gånger). Då stannar kompressorn och startar inte förren du återställt motorskyddet. I detta läge är det bra att ha en elpatron som går in och förhindrar att det fryser i huset.
är ju som sagt mest bara för att testa om den klarar det ett par dagar, med elpriserna som dom är så känns det ju onödigt att ha den gåendes om det inte skulle behövas egentligen.

har bara yttre givare som det är nu vilket jag gissar är en anledning till att tempen inne kan röra sig en del +-1 grad kanske. och om elen används för att kompensera "snabbare" än normalt så skulle man ju kunna klassa det som onödig el.

tack båda för svaren

Pumpen kan inte gå sönder.

Du har två alternativ. Antingen stänger du av elpatronen helt eller så ökar du tillåtet gradminutunderskott innan patronen får gå igång.

Inget tar skada, du får bar oljämnare tempratur inne o värsta fall kalt inne.

om du trycker på knappen med en blixt så ändrar du mellan 3 alternativ.
radiator värme avstängt (du hör hur ciekulationspumpen tystnar)
Radiatorvärme på & tillsatsvärme tillåts om det behövs (då blinkar lampan vid blixten långsamt)
eller radiator värme på, utan tillsatsvärme.

det låter som du behöver elpatron så du behöver inte testa at stänga av den. Bättre att gå in i meny 9b (tror jag det är även på din pump) Där kan du ändra hur länge pumpen ska vänta innan den startar elpatronen.

Hål in menyknappen länge tills en ny meny öppnas (det är meny 9) tryck på pluss knappen en gång, sedan på menyknappen igen. nu är du i meny 9b

Här kan du med fördel öka gradmenuterna för kompressor drift lite, testa att ställa den på 100 (står på 60 i fabriksinställnngen)
Öka sedan gradminutrarna för tillsats el till 600 (står på 300 i fabriks inställningen)

Jag förstår inte varför man vill koppla bort tillskottselen. Den är en del av systemet, varför fördärva detta som någon konstruerat. Pumpen drar ström, oavsett om elpatronen går eller inte. Den kan liksom inte trolla fram värme.

Om du vill labba med inställningar så bör (måste) du först börja föra ordentlig statistik. På flera parametrar och under lång tid.

Det som kan hända om du stänger av elpatronen och pumpen går kontinuerligt. Är att hålet kan sjunka i temp och eventuellt (eventuellt) få svårt att återhämta sig.

När brine blir svalare så minskar också COP... undra om denna minskning kan vara värd mer än örena som sparas in på avstängd elpatron?

Såg nu att du (trådskaparen) flyttat till huset. Undar hur pumpen är inställd. Mitt tips är att kolla alla inställningar och jämföra med standard inställningarna som står i manualen. Notera att jag skrev "kolla", inte "ställa om".

Vilken storlek är det på pumpen (typ -6 -8 eller -10)?

Får man fråga hur mycket du betalar per månad vintertid?

Mich skrev:
Jag förstår inte varför man vill koppla bort tillskottselen. Den är en del av systemet, varför fördärva detta som någon konstruerat. Pumpen drar ström, oavsett om elpatronen går eller inte. Den kan liksom inte trolla fram värme.
Då ska du få två skäl:

1. Man kan tänka sig att man periodvis accepterar att innetempen är 19 istället för normala 24 mot att slippa betala för extra el när det är som dyrast.

2. Man eliminerar risken för en felkonfig som ger onödig gångtid på elpatron.

Elpatronen är inte nödvändigtvis en del av systemet. Den sitter där för att det tidigare inte var vettigt att dimensionera för full effekttäckning. Det är det idag. Jag har elpatron där bara som en ett reservsystem om kompressorn går i bitar.

Två, som jag ser det, mycket märkliga skäl. Kanske bättre att sätta sig in i hur det funkar :-)

Om man vill... nä jag orkar inte. Ni som vill, stäng av elpatronen då.
...men råkar ni ut för problem, så skyll er själva.

På min IVT HE E9 kan jag väl ja att slå av tillskott, men elpatronen går ändå till vid larmdrift och vid vv-spets.
Nu är det kallt, och huset har tufft att inte släppa in kylan så elen är på här.

Mich skrev:
Två, som jag ser det, mycket märkliga skäl. Kanske bättre att sätta sig in i hur det funkar :-)

Om man vill... nä jag orkar inte. Ni som vill, stäng av elpatronen då.
...men råkar ni ut för problem, så skyll er själva.
Ok, då provar vi ett till då som är taget ur min egen verklighet. 7kW nibepump, 250kvm att värma, elpatron behövs inte ens när det är 20grader kallt längre perioder => patronen behövs aldrig här i huset och då kan den lika gärna vara avstängd. Enda anledningen till att den sitter där är att den är bra att ha om jag får problem med kompressorn.

Det låter som att du tror att elpatronen har någon magisk funktion i en värmepump. Det har den inte kan jag avslöja.

jag tycker det inte är nått konstigt att prova att köra uten elpatron.
Men jag harde föredragit att ändra inställningarna för när den ska gå i, då kommer den ju trots allt gå i om den behövs, men du kan se till att den inte går i onödigt tidigt.

pumpen ska ju gå 24/dygn, innan elpatronen gå i (ren teoretiskt) kaske mer rätt att säga att pumpen ska andvända all sin effekt innan den påkallar extra effekt. (här går det att justera hur stort underskott på effekt man ska till åta innan elpatronen startas)

MathiasS skrev:
Det låter som att du tror att elpatronen har någon magisk funktion i en värmepump. Det har den inte kan jag avslöja.
Nästan lite komiskt.
En sak är i alla fall säker, att vissa som skrivit i tråden inte har fattat detta med elpatronen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.