Hejsan!
Ny på forumet och har en första fundering.
Jag har precis köpt ett hus några mil norr om Ystad och de första akuta som måste åtgärdas är uppvärmningen.
Idag sitter de en Egnahem oljepanna från 1962 i garaget med vattenburna radiatorer i huset.
Nu till min fråga:
Mina föräldrar har nyss bytt ut deras för klena IVT Bergvärmepanna uppe i Jämtland och min undran är om den kan gå att "konvertera" till att användas i ett luft/vatten system?

Tacksam för svar.

Mvh
Fredrik

Nej, det går inte.
Men den går att andvända till bergvärme, jordvärme, sjövärme, o allt annat som har andvänder en kolektorslang

Okej, de va synd!
Då får man helt enkelt leta upp ett annat system då.

Mvh
Fredrik

Fidde_ skrev:
Okej, de va synd!
Då får man helt enkelt leta upp ett annat system då.

Mvh
Fredrik
Varför inte andvända den? måste du promt ha en apparat som brummar io tilverkar is i massor? (läs luft/vatten värmepump)

CarMan skrev:
Varför inte andvända den? måste du promt ha en apparat som brummar io tilverkar is i massor? (läs luft/vatten värmepump)
1. Har inte tomt nog till att lägga jordvärme (530kvm tomt med stor trädgård som ska bevaras)

2. Har ingen möjlighet att borra för bergvärme. :(

Mvh
Fredrik

Självklart går det. Allt är möjligt. Hitta bara ett lämpligt vattenbatteri att docka den emot ex begagnad kylförångare som klarar effekten så är det inga problem... Om det är värt böket vet jag inte men går gör det...

Varför har du inte möjlighet att borra ?

CarMan skrev:
Varför har du inte möjlighet att borra ?
Har hört mig för i området och enligt den infon jag fått fram så ska de inte gå att borra där. Varför vet ja inte.
Dessutom så finns de ingen bra plats på tomten för att borra...

Mvh
Fredrik

Grundvattenvärme med mellanväxlare då?

Borran tar ca 20 cm i diameter i plats & kommer att ligga 1m under markytan, så nog borde det finnas plats!

Sen kanske du har långt til berg så det blir dyrt, men vist går det att borra !

ta reda på varför det inte skulle gå att borra. (fråga borr firmorna i närheten, ring de större som har rikiga maskiner!)
Du kan inte gå på vad grannarna säger.

Kanske går en tunnelbana under? Hemligt militärt bergrum? :wow:

med återvinnging på frånluften borde det inte bli många meter aktivt hål, jag behövde 100 m enligt beräkningsprogrammet (har 145) på en greenline 7:a

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.