(Den här är korspostad i både Värme - Allmänt och Värmepumpar eftersom den hamnade fel först. Ber om ursäkt för det.)

Har jagat både Nibes support och den lokala återförsäljaren hela dagen, men de är överhopade av arbete så tydligen är vår panna inte den enda som mår dåligt.

Pannan stänger av sig med felkod A-02, frysrisk i tilluftsbatteri. Vi har försökt öka tilluftstemperaturen men är osäkra på vad den skall stå på. I manualen (som lämnar mycket att önska för en amatör som undertecknad) står att man skall lufta tilluftsbatteriet. Det har vi gjort, men det gav plötsligt ett lägre tryck i pannan (strax under 0,5).

Frågan är nu:

Hur får man en bra tilluftstemperatur (utetemp är friska -27) så man undviker felmeddelanden och pannan håller sig igång?

Hur fyller man på pannan för att få upp trycket?

Manualen listar tre orsaker, 1) Felinställd kurvlutning och parallellförflyttning, 2) Luft i tilluftsbatteriet (se avsnitt Tilluftsbatteri), 3) För låg tillgänglig tillsatseffekt (tex blockerad elpatron), se avsnitt “Funktioner på frontpanelen”.

Har ni kollat att elpatronen kör som den ska, och har ni försökt att justera kurvlutningen och parallellförflyttningen (=ratten på frontpanelen)?

0,5 bar är väl inte för lågt om det är ett enplanshus. Annars sitter påfyllningsventilen under pannan. Det är bäst att titta i manualen för att hitta den i virrvarret (i den manualen som jag hittade på webben och som gäller 2006 års modeller är det på sida 20 och ventilen har nummer 49 i skissen)

(Obs, jag har ingen 410:a själv utan har bara tjuvkikat i manualen.)

Tack för svaret!

Har kikat i manualen tidigare, men inställningarna är ju samma som alltid (den har fungerat bra tidigare), batteriet är luftat och elpatronen ser ut att fungera som den skall, den är inte avstängd/blockerad. Kanske skall prova att ändra kurvlutningen etc trots allt.

Vi har provat att öppna filterluckan så att inomhusluft kommer in i tillufts"området" och då fungerar den bättre. Det verkar som att tilluftsbatteriet helt enkelt inte blir varmt (nog) för att värma upp uteluften. (Vi har justerat upp så att det skall bli varmare via tilluftsventilen (81 i manualen), men röret där den ventilen sitter blir heller inte varmt.)

Det är ett tvåplanshus och rekommenderat tryck är 0,5 - 1,5. Nu ligger det strax under 0,5, gissningsvis 0,4.

Är inte superhemma på detta och har försökt få hit den lokale teknikern i tre månader, men det är en svårfångad typ och nu är det helt överlastade med jobb pga kylan, så alla tips är guld värda. :(

Det är nog så att vid -27 ute så blir tillluftbatteriet inte tillräckligt varmt så det gäller att få det varmare tills vädret blir bättre. Jag skulle nog prova att maxa kurvförskjutningen och om det inte räcker öka kurvlutningen. Sedan finns ju http://www.varmepumpsforum.com också, där har man nog ideer.

Jag kan tyver inte dom där pumparna, men här kommer ändå mina tankar.

När det är så här kallt så fryser batteriert lättare, därför måste du nog ha högre luft flöde på frånluften. Då blir det mer varmluft som kommer att värma.

rätta mig om jag hr fel. men 1bar tryck får man om man mäter trycket vattenet har om man fyller ett 10m högt rör med vatten o mäter i botten.

om detta stämmer så ska man ha över 0,5 bar om det är 5m fån mätpunkt till högsta radiatorn (1bar =10m)

CarMan skrev:
När det är så här kallt så fryser batteriert lättare, därför måste du nog ha högre luft flöde på frånluften. Då blir det mer varmluft som kommer att värma.
Tänkte jag också först men det är ju tilluftbatteriet som fryser.

Värms inte det mer om du ökar frånluften?

Återvinningen ligger väll i att frånluftens värme ska värma till luften?

Ja, men du brukar ju själv ofta predika frånluftvärmepumparnas otillräcklighet.. i det här fallet räcker nog inte den återvunna energin till att värma tilluften, utan det behövs stöttande elpatron. Tydligen stöttar den för lite eftersom det ändå blir för kallt vid tilluftsvärmaren. Om det nu inte är något annat fel förstås!

Ökar man frånluftsflödet ökar flödet ju genom tilluftsbatteriet också, så det blir ett nollsummespel. Här gäller det (tror jag) att övertyga pumpen att tillföra mer energi via elpatronen, och då borde kurvförskjutning och/eller kurvlutningen vara rätt saker att fixa med, tills det blir vettiga grader utomhus igen.

Stort tack för alla svar!

Skall prova. Men skall förskjutningen då vara högre (+) eller mindre (-)?

Högre. Jag tror att varje skalstreck på förskjutningen ska ge ungefär en grad varmare inomhus. Skruvar du på kurvlutningen ska den också vara högre.

Tack!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.