Värmepumpar
zippa80: hehe sant!.. Schysst. Men nu när det är kallt så känns 80-90Kwh mycket per dag... När jag får igång lite teknik så kommer vi nog ligga på 100kwh kalla dagar.. 9kw pumpen går nästa konstant när det är -10 grader, men den verka klara sig fint utan el patronen. Normalt?
abbe_: Är det som Maba säger så går det ju att lösa med en extern cirk pump? Eller om det ligger på gränsen enligt vad jag skrev ovan. Västerhaninge, håller med dig, 5kw räcker långt. Effektuttaget är samma om man ska behålla samma innetemperatur, antingen högre flöde och lägre framledningstemp (med lågt Delta T som resultat), eller lägre flöde och högre framledning som jag nämde.
Tjodjuret: Har köpt ett hus med en luft/vattenvärmepump från Viessmann. Vi har lite svårt att förstå oss på den och gamla ägaren är det ingen ide att fråga då han av ålder blivit lite snurrig. Det enda vi vet är att elpatronen inte slåss på automatiskt och att den inte klarar den kyla den bör. Har försökt få tag på installatör, men de kan ju inte komma så snabbt som vi vill.... Är det
Backeborta: Den vore inte så dum på sommaren när man vill ha svalare inne.
5.2 racing: Håll dig till dom stora märkena och se till att du får 5 års garanti.
Joens: Sant sant. Läste lite fel. det är VBR (54) ist för (53) så det är höjt en grad från fabrik. Men först får man göra som du säger att kontrollera så alla radiatorer har fullt flöde igenom dem. Jag tolkade siffrorna fel och såg (54) som att det var ärvärde 54°c.
BAS: Allt är enkel fysik. Mängden vatten (i alla dess former) som avges beror endast på följande: - Temperaturen på luften - Skillnad i temperatur mellan luften som går in och luften som blåser ut ur förångaren - Mängden luft som blåser igenom - Luftfuktigheten Att det blir mycket is beror alltså mest på hur stor effekt värmepumpen tar ur luften (alltså hur bra den är på att värma)
GK100: TS måste ju försöka få till ΔT 7-8 grader från förbrukarsidan först, annars finns inget att göra från VP-sidan heller.
Lymmeln: Man kan jämföra temperatur perioder på http://www.temperatur.nu/malmo-jamfor_egen_period.html Kolla hur bisterheten låg till i Skåne i fjol jämfört med den kalkylen som dom presenterat. Jag länkade till Malmö men välj den ort som ligger närmast My two cents...
LAN: Kul att det löste sig. Har nyligen flyttat in i ett hus med likadan panna och skulle även jag behöva en bruksanvisning. Om du möjligtvis har en så får du gärna skicka (betalar givetvis)
addee: Hej, Håller på och jobbar ihop bergvärmeinstallationen. So far so good. 1. Kollektorn faller ngt sista metern mot huset, dvs inget fall mot borrhållet. Möjligt Problem? :( 2. Finns det ngn funktion med de inringade dragningarna? Undvika luft på ngt sätt? (Se bilden)
MathiasS: Nej det är inte som vanligt. Men problemet kvarstår, utan att veta hur många exemplar som sålts så kan man inte säga speciellt mycket (mer än att det är dyrt att reparera pumpar).
Johan&Ana: Nu är ny utegivare installerad och vips så funkar allt som det ska igen.
emma72: Hej, vi har precis flyttat till ett hus med en äldre bvp (Eufor 2000) där borrhålet bara är 25m så denna kompletteras med elpatroner. Problemet är att pumpen inte alls går nu, den gjorde det under ca 2 veckor men sedan har den stängt av sig och blinkar rött. Är orolig att den blir förstörd och att uppvärmning med bara el kommer bli extremt dyr. Trycket i en tryckmätare har idag
Maevr: Jag har en 1 1/2 plansvilla på 185 m2 oislolerad vind. Direktverkande el samt braskamin med gratis ved. Årsförbrukning är 13500 kwh totalt. Då vi hade problem med nedgjutna träreglar i plattan tidigare så renoverades huset 2002 genom att ta bort golvreglar, flytspackla plattan så den blev plan, sedan lades platonmatta med ventilationskanaler in med en fläkt som torkar ut plattan (suger
falkeye: Finns det någon som vet vad felkod E5 betyder på en York luftvärmepump modell HVJC12DS.
liamab: Vi har satt upp denna pumpen i höstas. Nu börjar det ju vara kallt -17 nu Märks att pumpen får jobba mer för att försöka hålla värmen uppe. När ska denna pumpen gå plus/minus noll på effekt/kwh kontra ger i värme Nu har vi i vårt hus 137 kvm inga element på och värmen ligger på strax under 20 grader. Tips Ps kör inte pumpen i auto läget nu utan ställt in den på 23 grader och
CarMan: Jag föstår inte frågan. Låg vatten tempratur ger högre verkningsgrad. Kapasiteten på anläggningan är 5,2kW (vid den tampratur man angivit) Räkna med att det tar ett dygn avv värma upp plattan
Fidde_: Hejsan! Jag har nyligen köpt ett hus med renoveringsbehov ca 2mil ifrån Ystad och bland de första som måste åtgärdas är att byta ut det gamla uppvärmingssystemet. Huset har idag en Egnahem oljepanna från -65 med en 3,5kubiks tank som är ansluten till ett vattenburet system i huset. Detta tänkte jag byta ot mot en luft/vatten pump. Fakta om huset: Tegelhus från 1930 med 2 väggar
Patrick E: En plastslang med värmekabel av samma typ som man har i stuprören på flervåningshus i stan. Se till att slangen kommer ner i en brunn eller rör, så att vattnet inte fryser när det kommer ur slangen.
john_i_gbg: Lite sent kanske... Jag har haft min FD25 installerad i två månader nu. Jag är mycket nöjd med framförallt ljudnivån och den komfortökning vi fått hemma. Har pumpen i bottenvåningen av vårt tvåvåningsradhus. Vid utetemperaturer över ca 7 grader klarar den även att hålla övervåningen varm, men vid kallare klimat är luftväxlingen mellan våningarna för dålig och då har jag
Tokyoboy: Vad ar det for marke? Bast att kontakta installatoren/tillverkaren.
pbengtsson: Sant, men arbetskostnaden måste vara försumbar då det tog 5h. Max 5x500 + moms. = 3125. Resten är väl borrstål i äkta diamant och foderrör i guld, samt kollektorvätska av Lagavulin...
pjoffen: En annan sak att kolla är väl så att den inte står i något slags sommarläge eller liknande där den inte tillåter att elpatronen går in och hjälper till.
isolde: Tydligen sedan 2004. Nu undrar jag vilken IVT-modell motsvarar Bosch EHP LW 14 kW. IVT har flera olika typer inom Greenline, Bosch bara en (två, med VV-beredare).
GustavW: [citat] Starta VP med en termostat på framledningen. När den är under 25 grader så startar VP, en annan termostat stoppar vid 50 grader. Kör returen genom vp och sen späd med varmvatten ifrån tankarna (om det finns)