F
FippieFAN: Super! Tack för all hjälp! Jag ändrade kurvan igår från 9-4 och tro det eller ej, i morse hade vi värme i huset trots minusgrader och snökaos! Din hjälp har varit guld värd!
5 svar · 5,3k läst
C
ChrisCornell: Hej! Har sökt efter svar på min fråga här på forumet, men utan att lyckas hitta något. Har en IVT Optima 500-700 luft/vatten-värmepump som jag funderar helt enkelt på hur semester-funktionen fungerar. Man väljer datum som semester-funktionen ska vara aktiv, inget konstigt med det. Men sedan ska man välja temperaturförändring mellan -20 grader och +20 grader. Vad menas med denna
0 svar · 3,8k läst
loffes
loffes: Hög tid att uppdatera tråden.. Nu har jag pratat med min leverantör och idag har det varit en service kille och tittat på anläggningen. Han tyckte att det mesta var bra. * Han rensade filtret för vatten och det för kolektorvätskan (Filtret för vattnet behövdes inte men det för kollektorvätskan hade jag missat). * Han ändrade på pumphastigheten från 1 till 2 (av 3 lägen). Han
27 svar · 18,2k läst
C
CarMan: Om du vill ha momfort så ska du bara köra värmepumpen, all annan punkt värme kommer att bli npn form av kompromiss. en inmohusgivare till din värmepump är inte en ON/OFF givare. den kommer bara att paralellfröskjuta skalar med så många grader som du valt att den ska parralelföskjuta med för varje hel grad inomhustempraturen ändras från inställt värde. Genom att köra med helt
5 svar · 1,8k läst
F
fredl: [citat] Det är en hyreslokal (inte min) och frågan är om det är värt att ta dit någon som pumpar och tar ner pumpen och jag återställer väggen eller inte. Det är en ganska enkel panasonic historia som blir "gratis" bortsett från ovanstående.
10 svar · 9,1k läst
L
Liemannen: Fick den på köpet.. Tänkte mer att det fanns nåt ställe som var bättre eller billigare. Alltid trevligt med rekommendationer.
4 svar · 1,9k läst
P
para: När jag sålde min 1.5år gamla luft/luft pump i våras sågade jag upp väggen och lyfte ut innerdelen. polaren som köpte den ska såga upp väggen i sitt garage när han monterar den där. Lite jobb men vi slipper vacumsugn o påfylln av köldmedium. Alla pumpar är alltså flyttbara....
4 svar · 3,9k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: [citat] Först o främst ska du ha in en kasset i den öppna spisen om det nu inte redan finns. Det finns även vattenmantlade som du kan koppla på det befintliga systemet om du nu har vattenburet system, då om inte annars får du spridning och nytta av spisen i hela huset :) http://www.euronom.se/index.php?art_id=173&ExoFlame&red=1
3 svar · 1,1k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: [citat] Jag tror att du kan ha radiatorer som skulle funka till en luft/vattenpump eftersom det är ett gammalt hus och troligen ett överdimensionerat radiatorsystem (vanlig förr) De system man ska akta sig för är enrörssystem från 60-70-talet.
6 svar · 1,3k läst
L
Liemannen: Har kollat elmätaren nu. Går att se mätarställning, hur mycket det drar just nu, samt serienummer och lite annat, men verkar inte gå att se nånting om just värmen.
3 svar · 1,8k läst
T
tinatorn23: Ute efter att få det varmt i mitt hus.Huset byggt -88 med Bacho ACJ.Satte in Thermias luft-vatten pump Atria 6 kw i fjol.Killen som satte in Acj:n -88 kom och satte in ett vattenbatteri så att systemet blev vattenburet.Lät ju enkelt o bra.Tyvärr funkar det inte.Värmen hänger i taket.Har nu hittat ett utbytessystem där det redan sitter ett vattenbatteri o fläkt.Verkar vara att fläkten
4 svar · 1,6k läst
F
funkisen: Min 360p började låta skumt för en tid sedan. Ett märkligt lågfrekvent ljud, nästan som vatten som kokar. Det visade sig att en avluftnings-/dräneringsslang låg precis i vattenytan där dränvattnet leds ut till avloppet. Jag lyfte upp slangen och ljudet försvann. Kanske något att titta på?
4 svar · 2,6k läst
F
Frostik: Kan gräva en grop under värmepumpen ca 70 cm djup (Götaland/Skåne)* och bygga väggar inuti jordhålet samt upp till pumpens underkant. Isolera insidan med 120mm markisolering och fyll resten med grovt grus. Lämna ett 150mm mellanrum till husgrunden ovan mark. Vattnet söker sig ner till husets dränering. Markvärme stiger upp i gruset så att vattnet inte fryser på vägen ner. Kostar ca
9 svar · 3,1k läst
C
cariell: Hej! Jag har bergvärme sedan 1996 och är jättenöjd! Har dock upptäckt att den går bättre när jag väljer "ej tillsats". Vid installationen valdes olja som tillsats, men tänker få det omkopplat till el, men det har inte hunnits med före vintern. Den verkar klara ner till -4 ca utan tillsats, men nu ska det tydligen bli kallare så på något sätt måste jag använda elpatronen som
0 svar · 1,6k läst
I
inghus: Bestämde mig igår att köra på IVT offert då handlaren just fått en drive från IVT på -10000kr på själva pannan för dom som bestämmer sig i November. Jobbet drar igång hos mig i Januari 2011.
4 svar · 7,0k läst
B
b_hasse: [citat] Nej, när det inte behövs full effekt så sänks kompressorns varvtal och då ökar avluftens temperatur. COP ökar också! /Hasse
6 svar · 1,3k läst
U
UppGiven: [citat] Ser nästan fram mot dom. Ståendes i källaren under dagen, vila ostört i soffan med öl i näven på kvällen.....
9 svar · 1,8k läst
U
UppGiven: [citat] Precis... Har man STORA behov under den varma perioden, då nära på MÅSTE man ha solpaneler. Bergvärme är fantastiskt, mest för att den är "stabil". Man VET vilken temp man jobbar mot, och kan då optimera sin värmepump. Vinterhalvåret kan det diffa 40 grader på två dygn, utan problem... och då skall det vara optimerat hela vägen??? Men varför bara sälja berg, som frågan
34 svar · 5,9k läst
B
BoKZ: Du har helt rätt svartöra. (jag är inte så duktig på det här:) Nu börjar det brännas mot beställning och efter timmars surfande ser det ut som att det kommer bli en CTC EcoEl 1550 som panna. Om någon kan ge mig skillnaden mellan 1550 och 1800 modellen skulle jag bli glad:) Jag kan inte hitta några skillnader dom imellan. Vad gäller luft/vattenpumpen så heter den CTC ecoair och det
4 svar · 1,2k läst
O
olle45: Hej Tips!! Kolla att ute delen fryser jämnt = att den ser frostig ut Att av frostningen tinar av fruset vatten effektivt. Att utedelen lutar lite ifrån kompressor sidan för säker vattenavrinning. ----------- Hur det går att se om ferongas fattas... Tips Oljekladd vid läckaget visar att det läckt eller läcker ut gas. Då blir det ingen jämn frost på utedelen + lägre temperatur till inne
3 svar · 5,4k läst
B
BigGitt: Nu har det ljusnat lite. Tack.
44 svar · 6,0k läst
M
mulpac: [citat] Det finns en ventil på ett rör mellan radiatorkretsen och antingen kall- eller tappvarmvattenledningen. Den ventilen öppnar du lite försiktigt tills du tycker att du har tillräckligt högt tryck.
3 svar · 5,4k läst
M
Mattias Jönsson: Mmmm, ovanför ytterdörren är ju en standardplacering och det är ju automatiskt ett bra alternativ. I förra huset hade vi innedelen (Sanyo 123) ungefär motsvarande "1" och jag upplevde aldrig luftflöde eller ljud speciellt besvärande. Men det är ju också lite trist att ha innedelen mitt i blickfånget så fort man stiger innanför dörren... Tål att funderas på ikväll!
3 svar · 2,0k läst
·
F
farshidt: Tack så mycket, det var till stor hjälp! :)
4 svar · 2,4k läst
K
KOB: [citat] Jo det fungerar skitfint om systemet råkar vara absolut tätt. Men inte lika bra om det finns en liten långsamläcka. Den upptäcks sällan vid vakuumsugning. Men väl så ofta när värmepumpen ska inleda sin andra eller tredje säsong. Den ”tryckprovning” som vakuumpumpningen ger, är alldeles för liten för att avslöja en liten långsamläcka. Blir som max något mindre 1 bar.
3 svar · 5,8k läst
tompas11
tompas11: Vill du helt slippa vibrationer från utedelen så är ett markstativ att föredra. Angående pumpfabrikat och modell så är ju Mitsubishi FD35 ett bra val.
4 svar · 4,6k läst
C
CarMan: man har ju redan idag högre taxeringsvärde om man har bergvärme, så varför ska dom göra det dubelt? Det är ju desutom inget jag hört nånstans nån gång! Det bsäta brukar alltid vara att fråga den man hör ryktet ifrån, alts gå direkt till källan närmsta vägen!
5 svar · 2,9k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Grävde dike fram till kantbalken/grunden, skottade undan lite singel under och kärnborrade snett ner från garaget genom kantbalken. :) Ser nästan ut som den setat där sen grunden gjöts.
6 svar · 2,1k läst
slacker
slacker: Du menar att det funkade!? :wow: Ett tips är att läsa lite i denna: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/bilder/NIBEManual_1_0_0_A.pdf En manual ihoppsatt av just NIBE användare - Plöjt igenom den utan att ens ha en maskin... Någonstans sitter det en skruv lös...
5 svar · 5,6k läst
L
lilla syster: Finns det någon som vet hur shunten ska var inställd? Det finns ett spak bakom med siffror 1-10. Nu står spaken i läge bortom 10. Vad innebär det? Har det någon betydelse för att värmen försvunnit? Om man trycker på en liten knapp då kan man vrida på spaken men jag vet inte var den ska stå. Jag antar att det har att göra med om den är öppen eller stängd, och den ska väl vara
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.