3 329 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Bergvärme, i berg...
Jo, konstig rubrik - men...
Vi planerar för bergvärme, och på den sidan av vårt hus som det är lämpligast att borra så har vi en bergsknalle längs hela långsidan (plattor och singelbädd närmast hus, sedan bergsknallen). Denna ligger ca 1 ½ m högre än golvet på bottenvåningen i huset.
Jag undrar:
Tack,
Anders
Vi planerar för bergvärme, och på den sidan av vårt hus som det är lämpligast att borra så har vi en bergsknalle längs hela långsidan (plattor och singelbädd närmast hus, sedan bergsknallen). Denna ligger ca 1 ½ m högre än golvet på bottenvåningen i huset.
Jag undrar:
- Kan man borra direkt i berget, eller måste borrhålet täckas med ex-vis jord efteråt, så att man i så fall måste spränga först?
- Är det ett problem om borrhålet ligger högre än pumpen? Det skulle ju bli så hos oss om man borrar "på berget".
Tack,
Anders
Du kan borra direkt i berget men du får naturligtvis skydda och ev isolera slangarna från hålet och in.
Eftersom högsta punkten på slangarna blir ute ska du sätta "luftningsventiler" (automatiska eller manuella) där du har högsta punkten så att du lättare kan få ut ev luft ur slingan.
Eftersom högsta punkten på slangarna blir ute ska du sätta "luftningsventiler" (automatiska eller manuella) där du har högsta punkten så att du lättare kan få ut ev luft ur slingan.
Det blir förståss en risk att du får luft på högsta punkten som då kommer att försämra flödet.
Sen så kyls ju slangen om den ligger synligt, så det är inte att tänka på. Du kan bora direkt i berg, inga problem. Men du ska lösa det så slangen kan lämna borrhålet ca 1m från markytan o på den nivån gå mot huset i svag lutning.
(hade du tänkt att slangen skulle ligga synligt upppe på berget, ned mot huset?)
Sen så kyls ju slangen om den ligger synligt, så det är inte att tänka på. Du kan bora direkt i berg, inga problem. Men du ska lösa det så slangen kan lämna borrhålet ca 1m från markytan o på den nivån gå mot huset i svag lutning.
(hade du tänkt att slangen skulle ligga synligt upppe på berget, ned mot huset?)
Det går alltid att sätta ett borrhål över VP´n´s placering.
Det viktigaste är att installatören trycksätter borrhållet, samt att installatören har en tillräckligt kraftfull brinepump.
I och med det så kan han trycka ur luften i kretsen.
Det i teorin.
I praktiken.
Att lägga rören på berget är knappast att rekommendera då jag är osäker på slangarnas UV beständighet.
Att montera luftningar på kretsen ute i trädgården?
Även här en miljöfråga som din kommun bör besvara innan du gör något.
Det viktigaste är att installatören trycksätter borrhållet, samt att installatören har en tillräckligt kraftfull brinepump.
I och med det så kan han trycka ur luften i kretsen.
Det i teorin.
I praktiken.
Att lägga rören på berget är knappast att rekommendera då jag är osäker på slangarnas UV beständighet.
Att montera luftningar på kretsen ute i trädgården?
Även här en miljöfråga som din kommun bör besvara innan du gör något.
Borrningen kan i princip göras väldigt nära huset, det går inte att komma ned under plattorna, själva hålet kan sedan fyllas över om man vill lägga tillbaka plattorna.
Klicka här för att svara