När vi byggde ut övervåningen så satte vi in två ganska fläskiga radiatorer i utbygget och nu så kör vi dem på ca halvfart för att inte få för varmt på övervåningen (sovrum). Häromveckan så tyckte familjen att det var lite kyligt så jag ökade på dessa radiatorer lite (6 av 9) och jag märkte då att jag fick varmare i köket på nedervåningen som är husets kallast rum. Det är kallast på grund av att vi har i stort sett bara fönster på alla fyra sidor (tillbyggnad som sitter förskjuten mot huset) med två gamla 2-glasfönster som inte är alltför täta. Köket är dessutom ett av rummen där vi har golvvärme (pga alla fönster). Min fundering är om jag lyckats få ett bättre flöde i hela värmesystemet på grund av att jag ökat flödet i radiatorerna på övervåningen? I sådana fall kanske det är värt att experimentera med att köra dem fullt och sänka på pumpen utan att sänka temperaturen i köket. Tror ni det skulle vara möjligt eller är det bara en slump att tempen har förändrats?

(Ligger just nu på kurva 33 mot standard 40 på en Thermia Diplomat 10, 190kvm + 60kvm källare, som jag gärna trimmar lite ;))

Har ni tankar eller idéer om detta tar jag gärna emot dem :)

Du har nog enrör system? eller? Då kanske dom går på samma slinga, o behöver mer flöde?
Du kan montera in en mindra radiator, o öka flödet för att få den att ge samma inomhus temp.

Nej, jag har tvårörssystem (glömde nämna det i mitt första inlägg). Det som verkar skumt, enligt mig är att temperaturen på nedervåningen ökar när jag ökar på övervåningen. Jag menar att värme brukar ju stiga...

Konstigt. vattnet tar alltis lättaste vägen.

menar du att tempraturen i rummet på nedervåningen ökar när du vrider på värme på övervåningen?
eller menar du att tempraturen på radiatorn på nedervåningen ökar, när du vrider på mer värme på övrvåningen?

Ökar värmen på radiatorerna på övervåningen för att få varmare men får samtidigt varmare i köket där jag har golvvärme och som är i en helt annan del av huset... Skumt men trevligt för det har alltid varit det kallaste rummet i huset, bara 20 grader...

seliass skrev:
Ökar värmen på radiatorerna på övervåningen för att få varmare men får samtidigt varmare i köket där jag har golvvärme och som är i en helt annan del av huset... Skumt men trevligt för det har alltid varit det kallaste rummet i huset, bara 20 grader...
kanske en konstig tanke men ,,,
har ni gjort en fuling på golvvärmen och kopplat den som en slinga enbart på returvattnet kanske, varmare i raden på ovanvåning = högre retur temp = mer golvvärme i köket !? bara en tanke som slog mig

Hmm, kan vara värt att kolla men det var ju röris som drog in det och han kopplade även resten... Men jag ska kolla upp det ändå för även en hantverkare kan ju göra fel ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.