5 386 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
inställningar nibe 1245
Hejsan! tänkte kolla med er om min pump och dess inställningar..
Lite fakta om kåken 1,5 plans sutterängvilla trä uppetill och betong på nedervåning.Nya isolerglasfönster. 174m2 uppvärmd yta med ETT RÖRSSYSTEM. och element som man bara kan ställa in på eller av på typ..
pumpen är en nibe fighter 1245 8kw med borrhål på 180m. Startades upp 23april 2010 ca 20:00. så har gått i 231dagar idag.
Ja har ca 21 grader på övervåningen och 20 på nedervåningen.
Gradminuterna har ja ställt på 100 och tillsatsen på 800
3550 starter 1751 drifttimmar 241vvh 34,6h tillsats Har haft -18grader som kallast.
Är det normalt med så hög framledningstemp?? Är de bara gilla läget eller kan ja göra nå utan att de blir kallare inne.
När de va -6,0 hade ja 57,6 i fram och 50,6 i retur. kb in 0,9 ut -1,9
När de va - 13 hade ja 61,8 i fram och 55,0 i retur kb in 0,9 ut -1,4
Tacksam för synpunkter!!!!!
Lite fakta om kåken 1,5 plans sutterängvilla trä uppetill och betong på nedervåning.Nya isolerglasfönster. 174m2 uppvärmd yta med ETT RÖRSSYSTEM. och element som man bara kan ställa in på eller av på typ..
pumpen är en nibe fighter 1245 8kw med borrhål på 180m. Startades upp 23april 2010 ca 20:00. så har gått i 231dagar idag.
Ja har ca 21 grader på övervåningen och 20 på nedervåningen.
Gradminuterna har ja ställt på 100 och tillsatsen på 800
3550 starter 1751 drifttimmar 241vvh 34,6h tillsats Har haft -18grader som kallast.
Är det normalt med så hög framledningstemp?? Är de bara gilla läget eller kan ja göra nå utan att de blir kallare inne.
När de va -6,0 hade ja 57,6 i fram och 50,6 i retur. kb in 0,9 ut -1,9
När de va - 13 hade ja 61,8 i fram och 55,0 i retur kb in 0,9 ut -1,4
Tacksam för synpunkter!!!!!
Du har enrörs system, vilket gör att man ofta får hög framledningstempratur. med så hör framledningstepratur ska man inte instalera värmepump.
Om du nu har alla termostater fullt öppna, & pumpen reglerar normalt med gradmenutrarna (ite slår av på hysteri)
Så ska du byta radiatorer till större, dett gör att du får ner framledningstemprature till normal nivå.
Om du nu har alla termostater fullt öppna, & pumpen reglerar normalt med gradmenutrarna (ite slår av på hysteri)
Så ska du byta radiatorer till större, dett gör att du får ner framledningstemprature till normal nivå.
Framledningstempraturen du nämner, är det bärvärdet? det pumpen vill ha, eller är det är värdet, det värdet vattnet förnärvarande har & som varierar beroende på hur länge pumpen gått?
Du ska kolla på gradmiutranra så pumpen äter upp alla, så pumpen inte stängar av innan dom kommit till noll.
Du ska kolla på gradmiutranra så pumpen äter upp alla, så pumpen inte stängar av innan dom kommit till noll.
Framledningstempen ja nämner är det som varierar, ja får kolla gradminuterna mer noga men tveksam att dom gått ner till noll brukar stå emellan 300-800 de gångerna ja kikat på dom 746 nu ....
-8 ute nu,framlednings temp 57,8 returtemp 50,8 beräknad framtemp 59.5.
När du menar att pumpen stänger av menar du stannar?? i såna fall har den gått konstant i 2 veckor för har samma antal starter nu som för 2 veckor sen.
-8 ute nu,framlednings temp 57,8 returtemp 50,8 beräknad framtemp 59.5.
När du menar att pumpen stänger av menar du stannar?? i såna fall har den gått konstant i 2 veckor för har samma antal starter nu som för 2 veckor sen.
ja jag menar stannar.
När det är kallt är det inget konstigt att pumpen går konstant i flera veckor. det bevisar att pumpen ger ala energi den har (behövs mer energi får den det via elpatronen)
Tycker du inte att su har för kallt, o pumpen ändå går konstant, så betyder det att du har för klen pump (tänk på att pumpen ger mer effekt om du får ned framledningstempraturen via störe radiatorer.) Så större radiatorer ger inte bara Bättre verningsgdar (COP) utan även högre effekt på pumpen (något mindre elpatrons timmar)
Det som är intressant är vad du har för framledningstepratur innom parantesen (det är börvärdet, värdet punpe kretsar runt)
När du har lägre är värde än bör värde, så ökar gradminutrarna (& tvärtom)
När man når 0 gradminuter stannat pumpen ( i verkligheten når man inte 0, utan pumpen börjar då räkna + värde på gradminutranra, så länge är värdet fortafande är över börvärdet)
Vilken gurva är pumpen inställd på?
har du alla termostaer fullt öppna?
har du ungefär 4 graders tempratur skillnad på in/ut på ALLA radiatorer ? (kän åtminstpnde på radiatorenra med fingrarna för att avgöra om du har en markant tempraturskilnad på in/ut)
När det är kallt är det inget konstigt att pumpen går konstant i flera veckor. det bevisar att pumpen ger ala energi den har (behövs mer energi får den det via elpatronen)
Tycker du inte att su har för kallt, o pumpen ändå går konstant, så betyder det att du har för klen pump (tänk på att pumpen ger mer effekt om du får ned framledningstempraturen via störe radiatorer.) Så större radiatorer ger inte bara Bättre verningsgdar (COP) utan även högre effekt på pumpen (något mindre elpatrons timmar)
Det som är intressant är vad du har för framledningstepratur innom parantesen (det är börvärdet, värdet punpe kretsar runt)
När du har lägre är värde än bör värde, så ökar gradminutrarna (& tvärtom)
När man når 0 gradminuter stannat pumpen ( i verkligheten når man inte 0, utan pumpen börjar då räkna + värde på gradminutranra, så länge är värdet fortafande är över börvärdet)
Vilken gurva är pumpen inställd på?
har du alla termostaer fullt öppna?
har du ungefär 4 graders tempratur skillnad på in/ut på ALLA radiatorer ? (kän åtminstpnde på radiatorenra med fingrarna för att avgöra om du har en markant tempraturskilnad på in/ut)
Tack för svar Carman tur de finns såna som dig som kan hjälpa såna som mig
..Idag stanna pumpen när gradminuterna blev +2.0ch -4,5 ute. Kurva 9 kör ja på, samt full värme på elementen ja la upp en bild på reglagen på min profilbild. Jag har kännt med fingrarna på elementen och man känner skillnad uppe och nere på elementen. Kanske en dum fråga om ja skulle mäta med en ir termometer på elementen ska ja få samma grader då som framledningstempen (BT1) visar i displayen på pumpen typ 55,2 nu??
Du får roligen inte samma tempratur vid radiatorn, då det försvinner lite påvägen dit.
Det som är vikgirt är att det inte är för varmt vaten i returen, då har du för högt flöde i radiatorn. vilket gör att värmepumpen kmmer att arbeta upp en onödigt hög tempratur, med försämrat COP som följd.
et verkar som alla inställningar är bra, men du skulle ha nytta av lite bättre radiatorer.
Det som är vikgirt är att det inte är för varmt vaten i returen, då har du för högt flöde i radiatorn. vilket gör att värmepumpen kmmer att arbeta upp en onödigt hög tempratur, med försämrat COP som följd.
et verkar som alla inställningar är bra, men du skulle ha nytta av lite bättre radiatorer.
Nu har viserligan jag 2-rörs system, som bara det ger en lägre framlednings tempratur. Men som ett litet exempel på vad kraftiga radiatorer kan göra, så kommer mina siffror här.
Det är -3 ute & jag kör på kurva 4 ( +2 på parallelförskjutingsraten)
det gör att pumpen vill ha 35 grader som börvärde.
Det är -3 ute & jag kör på kurva 4 ( +2 på parallelförskjutingsraten)
det gör att pumpen vill ha 35 grader som börvärde.
Måste fråga om dessa temperaturer även om vi har olika system, är nämligen osäker på hur bra inställningar jag har?CarMan skrev:
ute -15
kb in 5,4 och ut 5,9?! (jordvärme)
framledning 32 o retur 37?! (golvvärme)
inomhustemp 25 grader
kurva 9 med -7 förskjutning
Det är en Nibe 1225, men jag kanske läser siffrorna omvänt? Har även FLM dockad till pumpen, kan det förklara överskottet av värme iom att jag har så hög innetemp?
Och nej, systemet är ännu inte finjusterat:blushing: läge för det nu kanske i den här kylan?
Kjell G
(måste ta tag i detta snart!)
Hallå Carman!
Så här ser de ut nu.. -22 grader ute. Framledningen 61,5 Retur 54,5 Beräknad fram 60 (Max). Inne nu 19,5grader. men om ja höjer så får ja ändå inge varmare.Så nu får luft/luften gå ngn timme om dan;-(.
Starter 3621 Drifttimmar 2018 vv 252 Elpatron 53,3 H enstaka gång 4kw annars bara 2kw.
Prata med rörmokaren om nya element, men han ville inte byta mina mot nya för ja har så krångligt system och dumma element??? men ja får höra vidare med nästa rörmokare...
Så här ser de ut nu.. -22 grader ute. Framledningen 61,5 Retur 54,5 Beräknad fram 60 (Max). Inne nu 19,5grader. men om ja höjer så får ja ändå inge varmare.Så nu får luft/luften gå ngn timme om dan;-(.
Starter 3621 Drifttimmar 2018 vv 252 Elpatron 53,3 H enstaka gång 4kw annars bara 2kw.
Prata med rörmokaren om nya element, men han ville inte byta mina mot nya för ja har så krångligt system och dumma element??? men ja får höra vidare med nästa rörmokare...
Klicka här för att svara