Jag undrar om någon kan förklara för mig vad tidsfaktor är när det gäller tillsatselen.
Det står 12.5 där men inte är det 12.5 timmar den gått iallafall.

Inatt ändrade den sig från 11.8 till 12.5 men hur räknar man om detta i timmar och
förbrukning?

Redigerat:
Ska man ha ha bra koll på elförbrukning så är det separat elmätare som gäller! Tex Kamstrup 382... NIBEs tidsfaktor har ja inte hört nån som vet säkert hur den funkar! :-)

Detta fantastiska forum:-) Orden NIBE och tidsfaktor på Google gav mig denna tråden på en gång!

Har själv en F1245-8kw med 600m slang nedgrävd i "ganska" mkt sandjord. Min har varit installerad sedan slutet av augusti detta år och just nu står termometern på -27 grader och det känns som att den gjort så sedan mitten på november!! Inkommande köldbärare -2 och -5 ner i slingan igen. Min tidsfaktor står på 35.6 för tillfället och jag är lika intresserad som du M.S. att få ett svar på frågan. Nu till det fina i kråksången, jag har precis MMSat en av säljarna på NIBE som jag har haft kontakt med i andra spörsmål och förväntar mig ett svar i morgon bitti. Återkommer!!

Och här kommer svaret:
Tidsfaktorn multiplicerar du med hur mycket elpatronen är kopplad på (i mitt fall är det 6kW). Då får du fram hur mkt den dragit. Min pump har alltså haft tillskott på 213,6kW sedan 23 augusti vilket man får säga är helt ok med tanke på sista månadens stränga kyla.

äää... nu måste det väl blivit lite fel, eller?
Det där med att multiplicera med effekten och få energin. Då måste ju tidsfaktorn vara tiden.. men det är den väl inte. Tiden som elpatronen gått finns under eget menyval. Sedan kan du nog inte multiplicera med "hur mycket elpatronen är kopplad". Utan det måste multipliceras med den effekt som elpatronen gått med. Den har flera effektsteg, tror jag även denna pump har (min har det i alla fall).

"Multiplicera tidsfaktorn med hur mycket elpatronen är kopplad på" men hur vet jag hur många kW
elpatronen är kopplad på då?

Jag får be om ursäkt för mitt inlägg ovan. Jag har inte tidfaktor (OBS utan s) i min pump, därav mitt inlägg ovan.

Nibe verkar ha tagit bort drifttid på elpatronen och istället redovisar tidfaktor. Tyvärr har dom inte dokumenterat vad det är i manualerna, mycket märkligt. Men jag tror att det är det som Ironman skrev ovan. Eventuellt full effekt, för det skrev någon på internet för länge sedan. Jag tror dock att uppgiften från Nibe/Ironman ovan stämmer, om ingen vet något annat. Jag tycker dock att uttrycket "elpatronen är kopplad på" är lite märkligt och kan tolkas på olika sätt.

Så om t.ex. (vi antar att den är inställd på max 6kW) elpatronen går på 3kW så kommer en timmes drift bli 0.5 i tidfaktor.

Korrekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.