Vi har en IVT Greenline HT plus E9 i vårat hus och den orkar inte med att hålla värmen när det är kallt ute. Är det kallare än -10 grader ute blir det kallt inne, då orkar den inte hålla värmen trots att elpatronen på 6kW går konstant. Vi har sån tur är kvar den gamla kombipannan från -64 som har en lite nyare oljebrännare att stötta med när det blir kallt.
Men som det var förra vintern och verkar bli den här vintern blir det använda oljepannan ganska ofta vilket känns sådär, både miljömässigt och ekonomiskt.
Det vi har funderat på är om man installerar en pelletspanna som är ihopkopplad med värmepumpen. Tanken var att när pumpen vill slå på tillskottet så slår den istället på palletspannan. (Tillskottet brukar slå på i stort sett så fort det blir minusgrader ute....)

Nu till min fråga, är det någon som har erfarenhet av en sån lösning eller som har någon annan bra idé?

Kan tillägga att huset är byggt 1911 och på 300m2 och ligger i Örebrotrakten, årsförbrukningen på el är drygt 30000 kWh.

/Kalle

om elförbrukningen på el är 30 000kW så ska du klara dig med den anläggningning du har.

jag tror att dom där 30 000kW ar snål värmda kW (du förbrukar säker 40 000kW nu!)

Lösningen är inte att blanda in yttligare et värmekälla.
det rätta vore at nstalera en 15kW pump, istället för den 9kW du har idag.
Men en lösning tills viare är at koppla om elpatronen så den ger 9kW (eller byta den till en 9kW)

Jag antar att kombipannan har en lite buffert med vatten, ett par hundra lite vatten.
Kan du sedan "lyssna" när VP kallar på elvärme så kanske detta kan trigga igång pelletsbrännaren.
Tänk dock på att garantier eventuellt ryker, och att du kanske inte får den säkerhet att elpatronen går igång vid "larmdrift" och pelletspannan har stopp i tillförseln av pellets eller liknande fel.

Med ett externt styrsystem så skulle kanske man kan låta bli att ändra VP men ändå kunna aktivera pelletsbrännaren vid behov.

En risk är att du kanske får kortare driftstider och istället oftare starter på VP, vilket nog sliter på VP

Annars tror jag att CarMan har rätt, att din VP är lite liten.

Vi har själva en VP, acktank och en vedkamin sammankopplade, detta har funkat bra, dock var det lite intrimmning innan allt funkade bra.

jag vet inte hur IVT gör, men Nibe har 9kW elpatroner. men man har bara 2 kontaktorer.
steg 1 startar en fas i elpatronen & steg 2 startae en annan fas (3+3kW= totalt 6kW)
tredjefasen i elpatronen blir outnytjad.
Behövs mer el, gör man en omkoppling så steg 2 matar 2 faser (3+6kW= totalt 9kW)

Jo visst är det så att pumpen är underdimensionerad, men det känns ju lite surt att lägga ut 60 000-70 000 när pumpen bara är 4 år gammal. Sen vet jag inte om det det finns tillräckligt med slingor ute i trädgården för en större pump. Just nu ligger kbin på 1,1 och det minskar sakta men säkert (kanske 0,1 grad på tre dagar). Så det känns som att det inte finns så mycket mer energi att hämta, men det är ju bara vad jag tror.

Att öka på elpatronen känns inte som en tillräcklig lösning, 3 kW extra tror jag inte orkar med att hålla värmen när det blir lite kallare. Känns ju inte riktigt som att jag vill ha 9kW elpatron som går dygnet runt hela vinterhalvåret, då borde man ju kunna räkna hem en investering på inte allt för många år. Men som sagt var det är ju mest tankar och funderingar, jag har inte räknat på det seriöst än.

jag tro massa konsitga ihopp lock inte blir en bra lösning, en större pump är det du ska ha.

den gamla får du sälja (om du nu inte kan reklamera jobbet på någe vis, det förutsätter förståss att firman som anlitats har gjort beräkningsfelet o inte du)

Ok om man ska köra på den linjen hur vet jag om slingan ute i trädgården är tillräcklig för en större pump. Vi flyttade in för ett år sen och pumpen är installerad 2006 men det är den andra pumpen som förra ägaren installerat och vi har inga papper på det.

Du får göra några mätninger på hur bra tempratur du har på slingan med den pump du har idag. (men troligen lär den var för liten)

Då kan du paralell koppla slingan med en bit slinga till eller ett borgål, om du har ont om plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.