Hej !

Finns det någon annan på forumet som fått problem med värmen i huset när en ComfortZone frånluftsvärmepump är värmekällan.
Efter att många "förståsigpåare" har sagt att CZ är kass i medelstora och större hus med golvvärme börjar jag känna att jag gått på en rejäl blåsning.
Dom säger att varmvattenflödet till golvvärmen inte räcker till
Vad gör jag ???

Bengan :@

Vad är det för förståsigpåare? Har du problem idag , eller är det bara en farhåga?
- Det verkar vara så att VP folket och golvvärmeleverantörerna har lite olika syn på värmereglering.

Medan VP folket vill köra med öppnna slingor (utan termostatreglering) och styra temperaturen med framledningstemperaturen för att optimera VP drift och energiförbrukning (lägsta möjliga framledning). Dvs fullt flöde i alla golvvärme slingor hela tiden. Ofta med ett långt Delta T som följd då det tar tid attleda bort värmen genom golvet till rummet (golvvärme är väldigt trögt). Då kanske inte alla pumpar räcker till?

Men då säger ( åtminstone min) golvvärmeleverantör att man ska använda lite högre framledningstemperatur och använda termostaterna(ON/OFF) aktivt. Varför?
- Termostaterna står inte på hela tiden när det behövs värme, utan styrlogiken slår på/av periodiskt även när det behövs värme, samt att dom är stängda när önskad temperaur uppnåtts såklart. Detta betyder att inte alla slingor är på samtidigt. Detta får som effekt att det behövs ett mindre totalt flöde från VP, som då räcker till bättre.

Mer energi/värme hinner avges då vattnet emellanåt står still i slingorna och avger värme under en längre tid. - Det kommer också bli större Delta T (temperaturfall) över golvvärmen. Den något högre framledningstemperaturen säkerställer att det finns värme nog att värma rummet trots diskontinuerligt flöde.

Så skruva upp framledningen lite och använd termostaterna om du inte tycker du har det tillräckligt varmt inne.

Mvh/Abbe

En FLVP lämnar ca 50 gr vatten utan hjälp från elpatonerna.
För att pumpen skall bli effektiv(högt COP) måste värmeavgivarna vara stora(låg temp på vattnet)
Om man låter pumpen och inte termostater i rummen styra värmen behöver pumpen inte tillverka onödigt värmevatten.Om det behövs en svalare temp i ngt rum kan det styras med en termostat.
Framledning/retur temp på vattnet styrs med hjälp av cirkulationspumpen(bör vara ca 10gr skillnad)
Har man trägolv i ngt rum får temperaturen ej vara för hög,trät kan torrspricka.

Brukar inte summan av alla laster bli lika,abbe :D

Om en ComfortZone inte räcker till för ditt hus måste huset vara dåligt isolerat,eller !
Den lämnar ju 5kw från sig !

Redigerat:
Det jag tror avses är att den inbyggda cirkulationspumpen kan vara för klen om det är ett stort golvvärmesystem.

ComfortZone säger i manualen att:

"Cirkulationspumpen ger 0.8 m3/h på framledningen. Detta är tillräckligt för radiatorsystem och medelstora golvvärmesystem. För större golvvärmesystem skall en extern cirkulationspump också kopplas till enligt anvisningar från leverantören av golvärmesystem."

Är det som Maba säger så går det ju att lösa med en extern cirk pump? Eller om det ligger på gränsen enligt vad jag skrev ovan.

Västerhaninge, håller med dig, 5kw räcker långt. Effektuttaget är samma om man ska behålla samma innetemperatur, antingen högre flöde och lägre framledningstemp (med lågt Delta T som resultat), eller lägre flöde och högre framledning som jag nämde. Men man kan inte bara sänka cirk-pumpen för att få upp Delta T, då minskar effektavgivningen.

Ett problem med golvvärme och höga flöden kan vara att Delta T blir väldigt liten, bara några få grader, pga trögheten (konduktion) i golvet. Värmen i vattnet hinner inte ledas ut i materialet .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.