Hej!

Har en IVT 7 Bergvärmepump och en DAB 35/130 pump som snurrar runt vattnet i systemet. Har inte direkt erfarenhet av såna här system, men kände på cirkulationspumpen och den är brännhet. Kan hålla handen på den i en kanske 15-20 sekunder sen måste jag ta bort handen för det bränner för mycket. Är det normalt eller sjunger den sista versen?
Troligtvis är den lika gammal som systemet i övrigt från 2001. Tacksam för svar.

Leif
 
Känn också på rören in och ut ur pumpen, pumparna brukar vara lika varma som vattnet de pumpar.

Protte
 
Om du kan hålla handen 15 sekunder är den inte speciellt varm, det är helt normalt. Den blir dessutom varmare än rören eftersom effekt tillförs i elmotorn.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.