Börvärdet är värdet inomparantesen som står i displayen innan du trycke på nått alls.

Gissar att klinkernsen håller i stort set tamma tempratur som sjävla golvet både lkinkers, laminat & trägolv förläggs på.

Själv har jag 21,5 inne
Skaffa termomertrar o mät i alla rom så du får en o samma temp i hela huset

Kjell_G skrev:
Intressant, hur får jag reda på den exakta temperaturen UNDER golvet? Har en övergång laminat/klinkers som inte är igensatt än, kanske kan lyfta lite där o mäta?

Kjell G
Njae, golvtillverkarens rekomenderade maxtemperatur avser ovansidan av golvet, i vart fall på de rekomendationer jag stött på. 27-28 grader är vanligt men det är ju inte säkert att det gäller för just dina golv.

En tips till
ratten för palarell fröskjutning har en sifferskala. Strune helt i den skalan så den inte är annat en sifror distatta på en höft & är inte på någa vis kopplade till själva styrdatorn.

Men om du istället tittar på börvärdet när du vrider på ratten för paralellförskjutning, så får du bättre grepp på hur mycke du ändrar börvärder.

jag tror du kan ha som riktvärde att 3 graders ändring av paralellförskjutningen kommer att ändra din innomhus tempratur med en grad.

CarMan, det stämmer rätt bra med ratten. Övriga inställningar känns bra just nu, ska fortsätta finjustera men som sagt, tror jag hittat bra lägen. Väntar med spänning på att jämföra nuvarande innetemp när omgivningen tinat upp lite, +5 känns förstås lite avlägset just nu :(
Tack för all input o tips!

Kjell G

Till nästa vinter, så köper du dig en inne givare. då kan värmepumpen ompensera för soltståling, storfrämande & bakning m.m.

Men det är viktigt att man först har justerat in alla värden rätt, så värmepumpen fungerar så bra det bara går utan inne givare, innan den monteras

(inna givaren förskjuter bara skalan, så som om nån vrider på paralellföskjutningsratten "helatiden")

OK för innegivare (ska det räcka med en?) men var ska den placeras? Planlösningen är sådan att enda utrymmet på bv som påverkas av solinstrålning är kök o matplats (3 fönster o 1dörr).
Övriga rum är öster/väster o dom påverkas knappast av det vintertid?

Kjell G

Värmepumpen klarar bara av en inne givare (givaren förskjuter skalan, exakt likadant som om du vrider på parallelförskjutningsratten) Så av förklarliga säk kan du bara ha en givare.
Men du kan justera känsligheten på givaren. Du kan välja mellan att förskjuta 0 till 6 grader på Börvärdet för varje hel grad som inne tempen är fel, mot det värde du valt.
Det blir alltså en kompromiss, men är ju bättre än att inte ha nån inne givare alls.

(nått rum kommer att få aningen varmare, o nått annat aningen kallare, när kompensation görs (om nu inta alla rum ligger i samma vädersträck & på en o samma våning)

Det är väll februari mars som solen påverkar mäst.
har du braskamin så vill man ju att värmepumpen ska minska radiator tempen om nån energi ska sparas (annars blir det ju dubbla värmekällor & en mycket hög inne temp)

Tack för tipsen. En givare i förslagsvis det rum vars temp påverkas mest av ex solinstrålning, braskamin (bygglov finns men ännu inte installerad). Hälften av rummen i söder, hälften i norr. Kök, matplats störst o där kanske givaren hamnar.

En amatörfråga till: givaren är väl inte så konstruerad att den är trådlös? Kabeldragning till grovkök annars antar jag.

Kjell G

(fortfarande med 22 grader och varma lyckliga familjemedlemmar)

Givaren är trådbutan (vanlig 4-trådig telefon kabel)

Genom att man ställer känsligheten på givaren så kan den ju sitta långt ifrån en värmekälle (då gör man den mycket känslig)
eller om den hamner för nära värmekällan så gör man den okänslig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.