Värmepumpar
hempularen: [citat] Bergvärmebranschen har kommit överens med skatteverket att 1/3 av totalkostnaden skall anses vara arbetskostnad. Dvs. 1/ 3 av totalen inkl värmepumpen. Jag TROR att om man i ett enskilt fall kan "bevisa" att arbetskostnaden är högre så kan man få avdrag för den verkliga kostnaden.
jtl: Tänk på att om innerdelen skall placeras vid golvet så skall det vara en innerdel anpassad för ett sådant montage. Jag själv har en Daikin golvmodell och är nöjd med den. Ger varma golv vilket gör att rummen upplevs varmare. Dels är det en smaksak men även husets utformning och vid vilken vägg du placerar innerdelen måste vägas in. Be en återförsäljare komma hem och titta, det
n1zz3: Tror du blir nöjd. Det är ingen skönhet (kallas för anknäbben). Men det är en riktigt bra maskin ni har investerat i. (ni fick ett bra pris för den maskinen)
Josth: Jag skulle tittat närmare på t.ex. nya Fuijitsu Arctic 09 -LECN som just tagits fram för kallt nordiskt klimat. Placeras på ett högt markstativ (minst 1m om inlandet i Norrland) om väggarna i huset inte är mycket kraftiga/ljuddämpande.
elmont: Det skiljer lite mellan berg/mark VP och deras L/V bland annat är det en annan gas och då bör det även vara en annan kompressor, även styrsystemet är olika. Den största likheten är väl att dom cirkulerar brine på kalla sidan (gäller Atrian) den lite billigare Atec har kompressorn ute.
BigGitt: Letar efter ett snygg LLVP skydd. Har ni några tips? Vi kan skickra själva. Men förslag behövs.
Atenza: Jag ska installera en Bosch och jag har ett 50 mm rör nedgrävt till dräneringsbrunnen, röret kommer att ha en värmeslinga i som går varje gång pumpen frostar av.
smurfen72: Varför skulle Thermia ha mindre fel än andra ?. Varför skulle Thermia ha lägre verkningsgrad ?.
lordi: Varför skulle han inte vara certifierad? För vätskeburen kyla krävs inget speciellt certifikat vad jag vet. Priset för fläktkonvektorerna vågar jag inte svara på, men 1300 kr/m för rören låter ju som ganska dyrt ja.
thojak: Har beställt ackumulatorpanna(med 11kW LVVP) från Sfinx till nybyggt garage. Hus nästa år.. Kulvert och husplatta finns. Ska hämta hela anläggningen i Åsa i september i år blir det väl gissar jag. Sen blir det väl att riva sig huvet en del när man ska koppla ihop det hela förstås... ;) Nån mer i samma sits eller som nyss har gjort samma sak?
orparn: Motorn till automatiken monteras istället för ratten på shuntventilen och fästs normalt i de fyra hålen som syns på din bild.
kjellon: Orelevant fråga Radera gärna, jag hittade inget sätt att göra det på..
smurfen72: Nej finns bara för installatörer eller om man har kontakt med nån. Kalkylen är gjord med Bosch nya vp compress som precis har kommit ut har bla lågenergi cp är naturligtvis samma som nån ivt modell tror den heter Grennline HE men är osäker.
mcj: Se där. Då har vi nog fått den information som behövs om den här produkten.
prototypen: Men tappa inte ur vattnet i onödan, ditt vatten är syrefritt och korroderar inte rören. Genom att stänga radiatorventilerna / termostaterna kan man få vattnet att "hänga kvar" medan man jobbar. Protte
CHEMAS: Köp den översta här. http://www.kylma.se/Produkter/P/4-Automatik--Elektronik/Danfoss---Termostater/Termostater-KP/Typ-KP-angfyllda/ Sedan ett relä med tidsfördröjning och en vevhusvärmare som är på när kompressorn är av.
BigGitt: [citat] Aha? Bra att veta. Jag med ;) d^_^b
smurfen72: Om du har elpatron på 75 grader ska den ge bra med vv bör vara fel på nått annat har du kollat blandningsventilen.
Smool: Jag har sålt min luft vattenvärmepump som nu sitter installerad (dockad mot ackumulatortank) och funderar på om det går att koppla bort den själv eller om jag måste prova få tag på kylmontör/rörmokare så här i semestertider? Själva vattenanslutningarna är inga problem för där finns det kulventiler så jag kan stänga tillfälligt innan rörmokare kan komma så det jag undrar mest
myrstack: [citat] Deras lösning är väl exakt den som diskuteras i tråden ovan. Du cirkulerar kylmedia (i detta fallet från borrhålet) genom ett värme/kylbatteri men flödet du har i ett normalt FTX-system i en villa kommer vara för lågt för att du ska ha samma AC-känsla som i ett kontor eller i en offentlig miljö. Det är garanterat bättre än inget men samtidigt inte i närheten av vad en
Joens: Koppla ur innegivaren och se hur den reagerar. Glappar den inte då så är det troligen fel på givar/kabel annars är det styrkort;)
wiad: energideklarationen tittar på vad som är mest kostnadseffektivt, men det finns ju fler faktorer att väga in. Ljudkomfort, värmekomfort, påverkan på värdet osv som kan väga över för en dyrare lösning beroende på person och preferens. jag känner att jag fått lite bättre koll. energiförbrukningen idag är inte så hög (enligt energideklarationen som f.ö. rekommenderar luft/luft)
gaia: vattenburen värme är alltid bäst. Men är du verkligen säker att du vill elda med ved? Om du inte eldat med ved innan och bara stirrar dej blind på priser så kan det komma dyra överraskningar på vägen. Vedeldnings system kan kosta mer än 80 och kräver en hel del jobb och utrustning typ motorsåg+skyddskläder+en klyv om ryggen tål inte yxan + vedbod +tid +++. Som bränsle är veden
tompas11: Ställ frågan här i stället så har du större möjlighet att få hjälp. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
imported_dr: Om kompressorlindningen brann upp så lär det inte räcka med att byta torkfilter såvida du inte vill köpa ytterligare en kompressor i en snar framtid.
Josth: Ursäkta, stavade fel i hastigheten. Menar www.varmepumpsforum.com Det andra som värmepumpsforum.com och värmepumpsforum.se är mest bara reklam. Småkrig om domännamnen tyvärr.