Vet någon om ett bra test på vilken värmepump som är bäst?
Länk?

Bäst hur menar du?

Bäst=presterar bäst, effekt in effekt ut, prisvärd eller inte. Allt som går att jämföra mellan olika modeller/märken. Till en villa 80-150m3.

Redigerat:
jag har letat en del, på bergvärmepumpar. Hittar ingen speciellt avgörande test.

Det mest anmärkningsvärda i skillnad jag har hittat är Folksam som publicerat statistik på antal försäkringsfall för olika pumpmodeller. Då ligger Nibe för år 2009 på ca 1200- 1300 (orkade inte räkna ihop allt), IVT har liknande siffror, medans Thermia låg på typ 100. Thermia är visserligen minst av de 3, har färre sålda pumpar, men Sååå stor är inte skillnaden i storlek. Kollade man sedan på andra år i statistiken så var relativa skillnaden ännu större.

I prestanda är de 3 ganska lika, med en del smärre skillnader i funktioner snarare, så vitt jag lyckats få fram. Kalkyler från Nibe försäljare ser ut att ha högre verkningsgrad, men de har inte räknat in förbrukningen från cirkulationspumparna, som kan dra typ 2000 kwh per år. Jag har fått in 5 kalkyler från olika firmor till vårt hus, skillnaderna i prestanda är små och verkar mest ligga i att ingen av dem har räknat på exakt samma förutsättningar som ngn. annan.

jag har just beställt Thermia, skall ansöka om borrtillstånd i nästa vecka.

jag såg den där också, men den ger ingenting tycker jag. Bla. så har de testat en 10kw pump och angivit årsverkningsgraden för hus med olika energibehov. Det är ju ganska ointressant att undersöka hur effektiv en 10kw pump är om huset behöver 55 000 kwh per år, en mer korrekt dimensionering för ett sådant hus är troligen 14- 16 kw pump.

Om du tar in offerter så skulle ingen (seriös) installationsfirma föreslå en sådan dimensionering.

hempularen skrev:
jag har letat en del, på bergvärmepumpar. Hittar ingen speciellt avgörande test.

Det mest anmärkningsvärda i skillnad jag har hittat är Folksam som publicerat statistik på antal försäkringsfall för olika pumpmodeller. Då ligger Nibe för år 2009 på ca 1200- 1300 (orkade inte räkna ihop allt), IVT har liknande siffror, medans Thermia låg på typ 100. Thermia är visserligen minst av de 3, har färre sålda pumpar, men Sååå stor är inte skillnaden i storlek. Kollade man sedan på andra år i statistiken så var relativa skillnaden ännu större.

I prestanda är de 3 ganska lika, med en del smärre skillnader i funktioner snarare, så vitt jag lyckats få fram. Kalkyler från Nibe försäljare ser ut att ha högre verkningsgrad, men de har inte räknat in förbrukningen från cirkulationspumparna, som kan dra typ 2000 kwh per år. Jag har fått in 5 kalkyler från olika firmor till vårt hus, skillnaderna i prestanda är små och verkar mest ligga i att ingen av dem har räknat på exakt samma förutsättningar som ngn. annan.

jag har just beställt Thermia, skall ansöka om borrtillstånd i nästa vecka.
Om du har fått en kalkyl från en nibe säljare som använt nibes program är driftkostnaden för cp med.

Bäst?
Verkningsgrad, minst fel?
Det beror på vad du fokuserar på.
Själv har jag en bergvärmepump från Termia.
Två ggr har den stannat sedan 1998!
En gång tappade elbolaget en fas och den andra gången sprack en mässingsring i inkopplingen där spritblandningen går in till pumpen. (Jag fick den och arbetet gratis av rörfirman).
Så själv prioriterar jag "lite fel" framför en extrem verkningsgrad.
/Don

Varför skulle Thermia ha mindre fel än andra ?. Varför skulle Thermia ha lägre verkningsgrad ?.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.