Svårt att göra en kalkyl eftersom ni inte bor där hela året så blir 12000kwh alldeles för lågt att räkna på men jag gör en kalkyl på 30000kwh det bör ligga närmare sanningen eftersom det är ett gammalt hus skriver in i programmet att din framledning ligger på 55 grader vid dut.Lars K skrev:Tackar!
Smurfen - dagens energiåtgång ca 12000 kWh. Vore trevligt med en kalkyl från Bosch om det inte är för mycket besvär. Ang solig eller skuggig åker så tänker jag mig att solen värmer upp jorden mer på en solig åker på sommaren - som sedan kan hämtas ut på vintern. Förstår jag dig rätt bör man dimensionera för ca 75-100% av effektbehovet?
Tille: Jo, vi har en röris som ska vara relativt bra, men jag har mindre bra erfarenheter av andra rörisar när jag installerade min vedanläggning hemma - Absolut noll koll "Kör på 2st 750 literstankar så blir det bra" verkar vara deras standardsvar förutom "Va - ska du elda - sätt in en värmepump istället", men det hör inte hit - iallafall så är jag numera betydligt mer skeptisk till rörisarnas rekommendationer och vill ha ordentligt kött på benen innan man börjar diskutera med dem...
Nej finns bara för installatörer eller om man har kontakt med nån. Kalkylen är gjord med Bosch nya vp compress som precis har kommit ut har bla lågenergi cp är naturligtvis samma som nån ivt modell tror den heter Grennline HE men är osäker.
Klicka här för att svara