T
tjaboo: [citat] Mmm de funkar ju så bra:rolleyes: de är vansinnigt dåliga på att mäta reaktiv effekt. [citat] Eller över 50%, har ett bosch kyl/frys som går 12-14 timmar per dygn men har en liten kompressor så effektförbrukningen är inte stor, specifierad till 300kwh per år.
14 svar · 16,1k läst
J
jenfor: Har haft vår IVT495 i fem år nu och den sköter sig överlag rätt bra. Något jag funderar över är dock det faktum att pumpen oroväckande ofta står i standby när den blinkar för att filtret ska rengöras. När jag bekräftat rengöringen drar pumpen igång direkt igen. Kan det verkligen vara så vansinnigt att den är konstruerad på det sättet? Och vad händer om vi är på
0 svar · 2,3k läst
S
smurfen72: [citat] Ibland kopplar man en vp mot acktank om man tex vill kunna samköra med vedpanna och man behöver inte använda fast kondensering bara för att det körs mot en acktank för precis som du skriver ger fast kondensering sämre cop.
10 svar · 4,5k läst
K
Kjell_G: Nibe 1235, väsnas rätt rejält. Har en FLM kopplad till den så den följer med isf. Blir ju ventilation på kuppen antar jag. Problemet kan bli avlopp, men kanske går att lösa om man gör utbyggnaden högre och utan tröskel, då kan ev vatten rinna in till befintliga golvbrunnar. Kjell G
2 svar · 1,3k läst
E
ErikGab: Hej! Har det inte helt lätt att få en offert jag tycker är OK. Bad om offert från GAK, fick ingen!? Fick en offert på "IVT HE C7" från Energiteknik i Partille på 81000 efter rot. Då detta var första offerten på IVT slog jag inte till utan letade vidare. (kanske dumt) Nu har jag även fått en offert på exakt samma jobb och apparat fast från "Walter Hansson" i kungsbacka. Denna
14 svar · 5,6k läst
E
ErikGab: Försökte få en offert från ETB på installation av jordvärme. Krävdes fyra försök innan de kom och kollade hemma och gav mig en offert, när jag senare hade frågor om offerten var de inte intresserade. Helt hopplösa att ha o göra med, men allt låter väldigt possitivt och glatt när man pratar med dem.
4 svar · 5,4k läst
nino
nino: Gaia: ok tack, förmodligen är den för liten då för det är en industrifastighet som är ombyggd till bostäder
61 svar · 8,0k läst
B
BigGitt: [citat] Ja. Det är klart. Ska man använda den till kyla, bör norrplaceringen användas.
16 svar · 2,5k läst
Göran.W
Göran.W: När jag jämförde med en taxi bil så var det för att lyfta fram att det är faktiskt väldigt många start och stopp mellan körningarna på en dag men startarna sker alltid med varm olja. Jag har en 21 år gamal luft\luft som gör ca 5 start och stopp varje timme för att den är för stor där den sitter som går än och det blir lite drygt 200 000 starter men alla med varm olja. Hade den
47 svar · 12,2k läst
H
Hempularn: Att låta inomhusluften cirkulera i solfångaren låter ju som en mycket bra lösning. Kan ju enkelt styras med spjäll både för att strypa vid för kall solfångare samt även spjäll för att ta in friskluft via solfångaren. Är medveten om att det blir stora luftmängder genom en luft/luft VP Har ett brutet tak där nedre delen lutar 75 gr. Ett dubbeltak över det och intag för en
2 svar · 2,6k läst
Immobil
Immobil: Nibe erbjuder också en försäkring: http://www.nibe.se/Produkter/Luftvatten-varmepump/Trygghetsforsakring/ Den ersätter dig för den självrisk som du har betalat till ditt ordinarie försäkringsbolag. I övrigt tycker jag, du ska välja en installatör som finns i närheten och som du har förtroende för. Det är viktigare än märket som sitter på pumpen.
4 svar · 2,4k läst
B
BAS: Du har postat frågan i fel forum. Flytta den till grundläggning istället så kanske du får svar
1 svar · 3,6k läst
C
CarMan: Jag var faktiskt på min inne givare med när felet var fremmi, o märkte att den var oerhört känslig när jag vred på den för att ändra tempraturen, den ska inte ändra tempraturen flera grader, bara för att man vrider nån m.m. Så jag motionerade vredet & stälde åter ife in den på 21 grader (som den faktiskt även visade är jag kollade) Sen Startade ju pumpen igen, o d kola jag just
7 svar · 3,6k läst
S
smurfen72: En sån gammal panna kan nog ha lika mycket förluster som du spar med vp i jämförelse med el framförallt om den inte är pluggad mot skorsten.Om du inte kör vp kan det nog bli lite vv en 50 liters beredare räcker inte så länge.
2 svar · 1,4k läst
S
smurfen72: Varför skulle inte golvvärme funka på övre plan ? Men det går lika bra att köra rejäla raddar med samma framledning som golvvärme blir enklare billigare installation är nog därför det är vanligast och kalla golv lär du inte få då har du andra problem.
5 svar · 1,2k läst
J
jtl: Det finns inomhusdelar som är gjorda för att sitta vid golvet, Daikin och Mitsubishi är exempel på två fabrikat som har golvmodeller. De traditionella är gjorda för att sitta högre upp på väggen och har luftintag samt utblås konstruerade för det.
4 svar · 2,4k läst
B
BigGitt: Koppla in en slang eller rör mellan in och ut. Och låt fanstyget jobba. Cirkulationspumpen fastnar ej och du får vv och tid att leka vidare.
1 svar · 1,6k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Det är otroligt bra pris.d^_^b Mitt kostade Slang ca 10.000kr Hyra maskin och diesel ca 4500kr Eget jobb Tot= ca 15.000 utan sprit.
5 svar · 2,0k läst
J
Jarlmo: okej, det var ju mycket billigare än jag trodde, hört summor som 15.000 =S men då ingår kanske bortforsling m.m.?
2 svar · 1,5k läst
C
CarMan: Vad det kostar beror ju på vad man gjort. Rörisen som gjort joet kan ju fysiskt visa var alla rörkopplingar är monterade m.m. så man får en uppfatning om delarna har gåt årt eller ej.
6 svar · 2,0k läst
mexitegel
mexitegel: *S* Det finns annars flödesmätare på tyska ebay rätt ofta för ett litet paket hundralappar. Montera en sådan på returen på VP så är det bara att räkna sen. Då får man ett COPvärde som ger antingen glädje eller sorg ;)
5 svar · 7,1k läst
Å
Ådala: Tänkte bara för ordningens skull skriva hur vårat val blev. Vi valde IVT-alternativet (offert 2). Vi valde att lägga till 25 meter på borrhålet och vi tog även tillvalet med container för borrmjöl. Vi valde att inte installera nån radiator i pannrummet (vi ska göra om lite så de fick förbereda ett avstick bara). Vi tog även bort bortforslingen av gamla pannan. Den fick jag sålt via
23 svar · 6,7k läst
S
smurfen72: Tycker du ska kolla med fler installatörer.
13 svar · 2,6k läst
B
BigGitt: Tro inte. Har du stora fönster mot söder, är markiser ett måste. Min son stänger av värmen dagtid/radiatorer. Funkar perfekt.
13 svar · 8,7k läst
S
Sailfast: Vet inte om jag fattar riktigt. Var försvinner värmen - ut till luften eller till kallt vatten i något rör? I det första fallet är det väl bara att isolera rören men om det finns någon rörkoppling med kallt vatten på ena sidan och varmt på andra så blir det krångligare.
10 svar · 4,3k läst
·
nattugglan11
nattugglan11: Känns som jag måste gräva i detta, måste se vad vi har idag. Vart sitter modemet fysiskt, teljacken osv. Hur är det kopplat med "datorn" i bergvärme-rummet? Sedan ta det vidare. En nätverkstekniker kanske kan vara någon, någon som kan fixa rubbet, köpa routern, fixa abonnemanget och konfigurera det hela. Det jag inte känner till är vem som skruvat ihop det vi har idag, jag har en
15 svar · 4,2k läst
mycke_nu
mycke_nu: Det bör absolut vara gratis. Nibe har bytt en hel del prylar här utan att det kostat mej ett nickel.
9 svar · 2,7k läst
mycke_nu
mycke_nu: Konstigt nog saknas det uppgifter om ca 40 provbrunnar och ett oljeborrhål som SGU själva gjorde inom ett par hundra meter från vårt hus på 70-talet. Jag har just skickat dem deras egen rapport. Skall bli intressant att se om dom lägger in informationen!
6 svar · 7,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: Halvt OT så har det gjorts försök med två slangar på olika djup i samma dike. Grävkostnaden blir ju halverad, men det är inte lika effektivt som traditionell förläggning.
2 svar · 1,4k läst
Suhagg
Suhagg: Jag har kikat på att ha en jordvärmepump och sedan koppla in en vattenmantlad kamin till detta men tror tyvärr inte det kommer bli varken lönsamt eller praktiskt. Har jag ett nybyggt bra isolerat hus med varmt och skönt i och så börjar jag elda i min kamin i vardagsrummet kommer jag ju få öppna fönster för att inte börja svettas. Tar ju någon dag för min golvvärme att hinna reagera
4 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.