Hej. Vi ska bygga nytt och ska ha bergvärme+"frikyla", där komfortkylan sprids med fläktkonvektorer.

Tyvärr kan vi inte använda samma VVS-kille som drar övrig VVS för komfortkylan, då han säger att han inte är certifierad.

Vi har tagit in offert på komfortkylan med rördragning från VP och två inbyggda fläktkonvektorer i form av takkasetter (ca 4 kW styck), och landar på ~ 80.000 SEK. Det kändes rätt så dyrt. Rördragningen sägs kosta 1300 SEK/meter. Är det rimligt? Det är total ca 30 meter det handlar om.

Om nån kan rekommendera nån rörmokare i Linköpingstrakten som är bra på sånt här så gör gärna det. :)

Det var ett otroligt högt pris, måste jag säga.

Vi har visserligen endast förberett för frikyla, och då endast i köket, men jag skulle inte tro att det går lös på speciellt mycket.

Rörmokaren drog fram isolerade rör till överskåpet där fläktkonvektorn skall sitta. Dessutom ett klent avloppsrör, kanske 20 mm för kondensvattnet. Inget av detta är behörighetskrävande vad jag vet.

Det som återstår nu är att köpa en fläktkonvektor (5 000 kr?), att koppla in rören i båda ändar samt elanslutning av konvektorn.

Varför skulle han inte vara certifierad? För vätskeburen kyla krävs inget speciellt certifikat vad jag vet. Priset för fläktkonvektorerna vågar jag inte svara på, men 1300 kr/m för rören låter ju som ganska dyrt ja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.