Värmepumpar
Kjell_G: Jag ställde frågan om ljudnivå på 1235 till Nibe. Här är deras svar: Hej Kjell, Tack för ert mail. Vi har inte pressenterat ljud data för 1235, den är inte gämförbar med 1245. Med vänliga hälsningar xxxxxxxxxxx Teknisk support NIBE Energy Systems Tel:0433-73000 Fax:0433-73193 E-mail: xxxxxxxxxxxx@nibe.se Vilket lär innebära att oavsett uppmätt ljudnivå kan jag inte reklamera
smurfen72: Varmvattnet kostar lika i ett gammalt eller nytt hus och förbrukningen beror mycket på hur mycket vv man använder.
steppen7: Det beror på hur stort huset är. Är det så pass litet att det klarar sig på 5-6kW vid DUT så behövs ju ingen spetsel med en F750 och då är det antagligen svårt att räkna hem bergvärmen, annars känns det inte bra om man behöver en massa spets, som i vårt fall med 200kvm och 9kW behov vid DUT, alternativt 6kW med FTX, men FTX går inte att köra med en FLVP så vi hade ju behövt 3kW
balofix: Se bara till så att du får den ordentligt installerad! ordentligt vaccum körd. annars kan du glöma det cop som maskinen ska leverera
Leffe_k: Jag har för mig att man kan ta ut ca: 40w/m hål men sedan kommer ca: 30% av energin från bergvärmepumpen så (9kWx0.7)/40=157,5m är lagom till din pump. Fast själv la vi på ca: 40m för att kunna driva t.ex. ett garage, pool eller växthus, man vet ju inte vad man får för sig i framtiden.
D09: He he ursäkta stavningen, skriva med mobilen har sina begränsningar
Anna_H: Oavsett vilket som är mest ekonomiskt (ur slitagehänsyn antar jag att du menar, för eleffektivt kan det ju inte vara?) så blir det väl inte särskilt trevligt inne om man ska växla mellan tex 15 och 23 grader inne? För det är väl så du menar, att köra upp till en högre temperatur och sedan låta det svalna? Det du kan spara en del på är att använda timern och ställa in sänkning
pink_painter: Har precis pratat med Energifunktion Syd i Helsingborg och enligt dem spelar det inte så stor roll vilket håll det lutar, men det borde sitta en dräneringsslang i det där hålet i mitten undertill. Har varit ute och kollat undertill och japp, där är ett hål! :D
Västerhaninge 17: Ang kompressorn går mycket,det går att stänga av värmen helt till huset på pumpen.
oobum: Nu var det så att jag inte orkade vänta på att jag skulle få tag på installatören så jag drog om röret och nu funkar det galant. Det är inga rostangrepp på några rörliga delar, utan på själva elementet och några rör längst till höger om det. Det jag var orolig för är hur livslängden på pumpen påverkas av detta...
Casca11: Hej Vi ska byta ut våran CTC safir varmvattenberedare 195 liter från 1988 som är emaljerad och är på upphällningen + CTC elektronic som styr värmen i huset. min fråga är om någon har en aning om hur mycket det skulle kosta att byta ut detta system. Vad är "rimligt" i arbetstid installationskostnad. Hur mycket kan en "återförsäljare" ta betalt för likvärdig produkt +
Josth: Tror du kan få ett mer detaljerat svar på www.varmepumpsforum.com. Tycker själv Daikins swingkompressor är väldigt smart konstruerad, särskilt när man tittar på den uppsågad och med motorn igång. Mitsubishi är kända för att ha mycket bra kompressorer. Skulle gå mer på vilken installationsfirma som ger mest förtroende för ett bra arbete och god servicenivå framöver.
smurfen72: Om du får mer slangen en bit och isolerar den så funkar det bra.
m95_daj: Jag har ett klurigt problem - hur ska man tyda/läsa synglaset på bergvärmepumpen? Det ska ju kontrolleras vid regelbunden service men manualen är lite otydlig kring hur det ska indikera... Manualen säger att: Inga bubblor = bra Grön färg = ingen fukt i systemet Gul färg = fukt i systemet Problemet är att jag ser både grönt och gult samtidigt? Synglaset har en spalt i mitten där man
flimate: Jag ska lyssna runt lite mer innan det är dags.. Tack för hjälpen.
storkarp: termostater behövs normalt inet om man har berg/jordvärme. Därav att de skall stå på max. Vill du ha svalare i något enstaka utrymme kan du skruva ner just denna termostat lite. Att hålla på att justera en massa termostater samtidigt som pumpen själv försöker justera till rät temperatur bli totalt kaos.
fsn: [citat] Och det var som sagt en ganska tydlig bild på att det kan gå åt helvete. Vad kostar en ny borrkrona?
SnickarNicke: [citat] För tre veckor sedan. :) Ja, jag ska nog vänta lite innan jag installerar något. Jag ville mest kolla med er som vet mer än jag i detta sammanhang.
gaia: Glädjekalkyler? Man får skilja på hushållsel och värme+varmvatten och utesluta hushållsel när man gör en kalkyl för pumpen för att räkna ut sannolik besparing. Hushållsel verkar ligga högt hos dej och den förändras inte av värmepumpen. Du kan spara max 1/3 del av värme+varmvatten kostnader men det verkar inte blivit några tydliga besparingar hittills .... du får nog engagera
växelventil: Tjena don! Då har du haft ca 5300kwh/år för uppvärmning och vv av ditt hus inte illad^_^b.Vad hade du för förbrukning innan.
högbergarn: Hej! Om du kör ut vatten på systemet under sommaren så kommer väl det att värma huset även om du stänger av radiatorerna! Du kommer att köra ut varmtvatten i rören i golvet. Det räcker för att värma mitt hus på sommaren. Går det inte att sätta in en elpatron i golv slingan på toaletten ( kanske är det du beskriver)
smurfen72: Brine får gå i brännbara ledningar om dom är brandskyddade med tex nätmatta sen kan det inte komma ut så många liter ur ett borrat hål men det spelar ingen roll reglerna är lika. Ligger slingan djupt kommer den att tillföra värme lika som jordvärme anledningen till att dom är isolerade är att det inte ska bli tjälskjutning nära huset.
Slacker32: [citat] Spännade med all is som kommer "rinna" längs fasaden från lufthålen.
Josth: Säkrast anlita någon som jobbar med detta för det kan ganska lätt gå fel och bli ännu dyrare. Annars är det som följer Kör i läge max kyla så kompressorn går. Stäng inre gasskruven (under skruvhatten, normalt insex) i kopplingen till smala röret på utedelen. OBS! All skruvning på dessa hattar och flänsmuttrar kräver mothåll med lämplig nyckelvidd/skiftnyckel för att inte
växelventil: Hej! Det du är ute efter kallas för värmestopp som i regel brukar vara inställt (fabrik) på 17grader och det sköts auto.Det kan ändra på om du vill ha varmare/kallare på sommaren.
växelventil: Hej!Du kan ändra på värmestoppet så du får lite varmare.Om värmestoppet står inställt på exp.17grader så kan öka värdet så ger den lite värme på sommaren.När värmestoppet går in så ställer sig växelventilen mot att bara göra vv :)
hallbygatan: Ska köpa luftvärmepump och funderar på att placera innedelen med underkant ca 120 cm över golvet. Jag är medveten om att kylningen försämras. I det här fallet är det under en trappa där innedelen blir ganska dold (gömd) trots att placeringen blir mitt i en öppen planlösning,riktigt bra luftcirkulationsmässigt. Men finns det andra nackdelar (bortsett från utseendemässigt) med