1 585 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Installera Returluftvärmepump i hus fr -46 i komb med äldre panna?
Vår jakt på ett hus har genom åren guidat mig i värmesystemens underbara värld och jag har alltid kommit fram till att i mitt framtida hus skall värmen vara vattenburen och helst vedeldad. En undersökning av marknaden för vedpaket gav mig en grov uppskattad istallationskostnad kring 80 000 för en modern effektiv panna i ett äldre hus och det är det som hägrat när jag funderat över det hus vi nu kommer tillträda.
MEN. Diskussionerna i fikarummet ger ibland andra uppslag som kan vara värda att kolla upp och inte stirra sig blind i egna spår. En arbetskamrat menade att "för attan, 80 lök för en panna som du i alla fall får slita rätt mycket för att värma kåken med om än bara hälften av slitet jämfört med den gamla? Kombinera gammelpannan med en returluftvärmepump istället!"
En ventilationstekniker måste så klart peka ut hur luften ska flyttas runt i huset för att få effekt i pannsystemet, men jag tilltalas kraftigt av att elda acktankarna fulla betydligt mer sällan och pytsa in tappad toppvärme efter att returluftvärmepumpen tagit spillet tillvara. Man ska ju ta uppgifter med en nypa salt eftersom det sällan stämmer på en helt annan byggnad, men arbetskamraten pratade om en installationskostnad på 55 000 för hans del.
Slutfrågan blir: Går det?
MEN. Diskussionerna i fikarummet ger ibland andra uppslag som kan vara värda att kolla upp och inte stirra sig blind i egna spår. En arbetskamrat menade att "för attan, 80 lök för en panna som du i alla fall får slita rätt mycket för att värma kåken med om än bara hälften av slitet jämfört med den gamla? Kombinera gammelpannan med en returluftvärmepump istället!"
En ventilationstekniker måste så klart peka ut hur luften ska flyttas runt i huset för att få effekt i pannsystemet, men jag tilltalas kraftigt av att elda acktankarna fulla betydligt mer sällan och pytsa in tappad toppvärme efter att returluftvärmepumpen tagit spillet tillvara. Man ska ju ta uppgifter med en nypa salt eftersom det sällan stämmer på en helt annan byggnad, men arbetskamraten pratade om en installationskostnad på 55 000 för hans del.
Slutfrågan blir: Går det?
Ventilationssystem med återvinning är nog bra, men det är ingen ersättare till en panna. Funktionen torde bli begränsad i ett hus som dels inte är tätt och som dels redan har frånluft via pannan och skorstenen. Jag tycker inte det låter som en god idé att installera ett ventilationssystem i stället för att byta panna. De fyller inte samma funktion. Ventilationsförlusterna från nya hus är en mindre del av de totala förlusterna. På ett gammalt hus är dels ventilationsförlusterna relativt ännu mindre och dessutom kan de inte återvinnas lika effektivt då huset inte är tätt.
Erik
Erik
vattenburen värme är alltid bäst. Men är du verkligen säker att du vill elda med ved? Om du inte eldat med ved innan och bara stirrar dej blind på priser så kan det komma dyra överraskningar på vägen. Vedeldnings system kan kosta mer än 80 och kräver en hel del jobb och utrustning typ motorsåg+skyddskläder+en klyv om ryggen tål inte yxan + vedbod +tid +++. Som bränsle är veden klart billigast men det kommer fler utgifter än bara inköp av ved. Om du adderar allt så kanske hamnar du på samma nivå som en jordvärmepump kostar i investering? I stället för att hugga ved kan du ju gräva ner slangen ( engångsjobb ) och satsa på förbättringar i isoleringen som minskar värmeförbrukningen? Mycket beror ju på i vilket skick huset är och vad du vill eller måste ändra/renovera. Ska du byta gamla radiatorer? Ska du ha golvvärme? Finns det plats på tomten för slangen till jordvärmepump?
Vad du än väljer så satsa på heltäckande lösning.
gaia
Vad du än väljer så satsa på heltäckande lösning.
gaia
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara