en liten fundering.......

i manualen till IVT HT plus C7 pumpen står det b l a att man skall kolla in synglaset ngn gång per år, gällande underhåll.

Synglaset får inte visa gult (då är det fukt i systemet), om

Synglaset visar grönt (är som det ska)

Men då jag kollade in, så såg jag bara det genomskinliga vattnet i detta lilla synglasfönster?

som en rund ram runt fönstret såg jag däremot att det indikerade grönt på ett par förmarkerade områden......hmmmmm är det det man skall gå efter eller är det vattnet i detta synglas som skall ändra färg?

Står inget om detta i bruksanvisningen...........

Hjälp mej;)):S

Kolla på kristallen som sitter på pinnen i mitten av synglaset.
den skall vara grönaktig men missfärgas av oljan samt div andra föroreningar

/Cerwin

ok tackar cerwin666;)

Skall ta ficklampan och studera detta.....

Har funderat lite på en annan sak gällande detta system;)

På kalla sidan, tror jag att det kallas för, så sitter det ju ett expansionskärl helt i plast.

Installatören, (samt att det står i manualen till bergvärmepumpen), visade att det skulle vara 2/3 delar fyllt med vätska (vatten och ngt slags antifrysmedel).

Vätskan i kärlet kunde sedan ganska omgående efter installation sjunka ngra centimeter under 2/3 delsmarkeringen, hörde tydligen till det normala...

Varför?

just nu har jag mitt kärl fyllt till drygt hälften...

Antar att det ändå är som det ska, men skulle jag kunna fylla upp till 2/3 delar igen, funkar systemet ännu mera effektivt då?

Vad är det för vätska kan jag köpa detta själv?

Hoppas att det finns någon kunnig med lika erfarenhet där ute;), kunde vara intressant att få ett svar på detta:)

Alltså.
Det du ser i synglaset är inte vatten det är köldmedium (freon)
Det kan bubbla till ibland när kompressorn startar men slutar efter en stund.
Att det kommer in fukt i systemet kan det göra om det är läckage,
då trycket blir förlågt tryck på sugsidan och drar in luft, men innan dess har din maskin gått illa och larmat för länge sen.

// Jojje

hallå jojje!

Precis vad han sa, installatören:)

tackar för intresset;)

vad är det för vätska som exp. kärlet är fylld med f u vatten?

kan jag köpa detta själv eller skall jag då kontakta installatören måhända?

Det är sprit (Etanol för bergvärme).
Borde gå att handla själv på Ahlsell el Kylma. men ta reda på vad du har i innan så du får samma
som du har.
Ett bra forum som kan hjälpa dig med dessa frågor är.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php

// Jojje

• Gilla
grubblarn
  • Laddar…
Hej

Helt normalt att nivån i exp kärlet sjunket efter lång drift av värmepumpen ,berget blir ju kallare och brinelösningen tar ju inte lika stor plats när den är kall.

så kärlen brukar vara fulla på sommaren och nära nog tomma på vintern.

Kolla vad du har för temperaturer in/ut på brinekretsen.

/Cerwin

tackar för responsen alla ni:)) nivån ligger någonstans för tillfälle ca 3 cm under sista tredjedelen på expansionskärlet, vilket installatören ansåg som normal nivå:)

Skulle höra av mej till honom då det börjar bli dags för att fylla upp lite, kan å andra sidan dröjja om systemet fungerar som det ska antar jag....

Jag ställde frågan till ivt:

Svaret blev fyll på med vatten om det är så lite som ska fyllas...

cerwin666 skrev:
Kolla på kristallen som sitter på pinnen i mitten av synglaset.
den skall vara grönaktig men missfärgas av oljan samt div andra föroreningar

/Cerwin
Jag har samma fundering som trådskaparen och men kan inte hitta någon pinne i mitten av synglaset. Inga larm har jag dock haft så då kanske allt är frid och fröjd?

Kan även vara ytterringen i glaset som ändrar färg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.