B
BjörnBygg: [citat] Fourfunction verkar ju ganska perfekt! Det här måste jag kolla upp närmare:)
12 svar · 12,5k läst
C
cem77: Borde räcka att byta lager i fläkten :). Kostnad 80 kronor på jula i inköp. Det svåraste är att få bort de gamla lagren, kan behövas lite vana och kanske någon modifierad liten avdragare.
1 svar · 5,4k läst
H
Henkan76: Hej! Jag har en tillsats till min 107a, ett tråg med värme i som tar upp spillvattnet. det leds sedan bort. Det kan man ju koppla in på avlopp, regnvattenledningar eller annat lämpligt sätt. Kotade i samband med installationen 2500:- extra. Funkar perfekt. Bara man gräver ner/isolerar röret (32-50mm avlopp). Enkelt att montera!
9 svar · 9,9k läst
R
RetepG: Har kommit fram till att det är en E jag behöver ivf då jag har ett badkar på 450L. Har pratat lite om EQ med men den finns som minst med 8kw än så länge tror jag vilket är mer än jag behöver.
2 svar · 3,7k läst
K
kan_lite_skit: Har du både inomhus & utomhus givare installerat?
16 svar · 14,3k läst
M
MatthewR: Tack Josth, Saken är att för ett tag sedan värmepumpen fastnade på avfrostning, dvs den startade avfrostning efter avfrostning. Eligt servicekillen var det för att trycksensoren gernererar fel värde. Kollade med IVP och de menar att i vissa fall måste man uppdatera mjukvaran men både IVT och servicekillen menar att man kan koppla bort avfrostkänaren och istället gör en tidsstyrd
2 svar · 6,9k läst
B
BAS: Det står uttryckligen i manualerna till L/L värmepumpar att man inte ska slå av el-matningen, så ideen att sätta en timer är inte alls bra. Du kan förstöra värmepumen i förtid om du skulle göra så. Jag har en Daikin hemma, den har dygnsautomatik men jag använder den inte, däremot så har den ett "full effekt" läge vilket är bra då man går upp på morgonen. Det blir varmt på
4 svar · 2,5k läst
P
Picke: Vi har ganska lika: 34cm i vägg, 50-90cm i tak (ekofiber), ftx och 0,9 fönster. Vi har solpaneler och vattenmantlad vedkamin kopplad till en acktank m elpatron. Det är en lösning som fungerar jättebra för oss. April-september räcker solpanelerna till all värme och varmvatten. Mars och oktober ger dom ett bra tillskott. På vintern så går det ingen el så länge som man eldar i kaminen
3 svar · 1,7k läst
E
exumed: Tackar för de snabba svaren :-) Det luktar sprit om vätska som är. Mvh Peter
3 svar · 1,7k läst
S
smurfen72: Ett inte helt ovanligt fel blir kondens där som fryser och spräcker muttern se till att fylla gängorna med locher pasta så finns inget utrymmer kvar för ev kondens.
5 svar · 5,8k läst
G
Glödlampan: Vi tänker att lägga ett bambugolv i vårt uterum och velar mellan hårdvaxolja eller lack. Vilket är bäst? och har någon hittat behandlade bambugolv med hårdvaxolja eller måste man alltid göra det på egen hand? Måste det då slipas först? Mvh
0 svar · 3,0k läst
H
hempularen: Om du idag har vattenburet system så är det lite synd att inte nyttja det. Antingen byter man ut pannan mot en värmepump, i ditt fall då en "luft/vatten" pump. Eller så finns det varianter där man "hänger på" en luftvatten Vp på den befintliga elpannan. Påhängsvarianterna är ofta relativt billiga (ver ej hur bra de är). När man räknar på en sådan lösning bör man också
6 svar · 4,8k läst
M
magall: Jag har en IVT värmepump och nu när jag kört igång den så visas Lo i displayen för inomhustemperatur. Jag undrar om det kan vara något annat fel än på givaren för temp. Firman jag köpt den av säger att den kan vara igensatta filter mm.
0 svar · 3,7k läst
R
reineboy: Ja det kommer att påverka negativt. Hur mycket är frågan men om inte annat kostnadsmässigt. Sätt den på markstativ så slipper du det eventuella resonansljudet men inte det direkta ljudet men det brrukar väl inte vara det som man störa sig på.
1 svar · 2,8k läst
K
Kvick: Ingen risk att luftspalten i 110 mm avloppsröret försämrar effekten på markslingan? Anta att jag lägger jordvärmeslingan på 1m och dagvattnet på 80 cm = 20 cm lerjord mellan.
4 svar · 2,5k läst
mycke_nu
mycke_nu: Det verkar variera från ort till ort, så kolla om din kommun har publicerat regler.
9 svar · 5,2k läst
·
I
imported_dr: Är det inte bättre att isolera först i alla fall på vinden?
19 svar · 4,7k läst
T
tinatorn23: Varför inte kolla svenska Thermias nya luft-vatten pump.Den heter Atec. Har fått väldigt bra testresultat.Väldig stor utedel dock då allt sitter i utedelen.Du kan oxå bestämma själv hur du vill använda den.Bara värma huset eller värme plus varmvatten.Du bestämmer. T
27 svar · 10,8k läst
mexitegel
mexitegel: Räkna på radiatorn på loftet så den är så väldimensionerad att den inte behöver högre temperatur än du kör på golvslingorna. Då blir det både enklare installation och lägre driftskostnader (Högre COP)
9 svar · 3,7k läst
F
Falkens: Någon som har erfarenhet va denna pump? Jag tyck de har bra garantivillkor så jag vill dubbelkolla hur upplevelsen är kring denna pump. Jag har sett att polarpumpen har den men det har inte med saken att göra utan mer hur ni som har den upplever den http://www.polarpumpen.se/luft-luft/fujitsu-arctic/fujitsu-lec-n-12-inverter-nordenanpassad-med-underhallsvarme-10-grader
0 svar · 1,8k läst
I
ilsucram: Jag vill gå igenom min anläggning och se till att allt funkar och är optimalt inställt. Min setup är: Mekanisk frånluftsventilation med VP Aquares 490, vattenburen golvvärme på undervåningen med elektriska termostater och motorventiler samt något styrsystem till detta (tror det är standalone från VP?), radiatorer på ovanvåningen med termostater. En shuntventil som jag tror fördelar
0 svar · 836 läst
J
Josth: Beror på nuvarande energiförbrukning värme+varmvatten, isolering, vindförhållanden, planlösning och hur ventilationen ska ordnas framöver osv. En bra LLVP kan säkert täcka största delen av värmebehovet (upp till ca 80%) om planlösningen är öppen (innerdelarna har god "kastlängd" på luften). För att ordna en stor del av varmvattnet och kompletterande uppvärmning kan t.ex. ett par
7 svar · 4,6k läst
E
exerg: 13 kubikmeter/min menas säkert.? mao 780 kbm/tim som vid 5 kw ger en temperaturhöjning runt 18 grader. Har du tex 20 grader i rummet så blåser det in 38 grader (i bästa fall) Har det befintliga systemet en huvudkanal på 400 mm i diameter kommer det att gå utmärkt även om luftvärme f.ö har stora brister
8 svar · 3,9k läst
H
Hosseal: Jag har också ett hus från 1900 tal med ca 250m2. Tänkte passa på och fråga dig vad hela paketet har kostat dig Tias. Jag funderar på bergvärme.
4 svar · 2,2k läst
O
orca79: Vi skall sätta in en Ctc 308 nu i höst, rörkrökare skall göra en del och jag skall själv göra en del. Det är fyra slangar som skall in genom väggen, från två separata slingor (ytjordvärme) min tanke var så här: 1. Kapa slangarna i rätt längd 2. Montera PRK koppel 90 grader 3. Montera 28mm koppar och dra dessa genom väggen 4. Montera avstängningsventiler på insidan. Skall jag
0 svar · 1,4k läst
A
a94marbo: Tillluftsfläkten låter illa och jag skall byta fläktlagren. Dock fastnade jag redan på steg 2. Manualen säger att man skall ta bort skyddsblecket med ett vasst föremål.... jojo Jag har försökt bända upp det med kniv och skruvmejsel. Det enda jag lyckats med är att jag deformerat kanten på fläktupphängingen och blecket. Blecket sitter som det är svetsat fast. Några tips? Skall det
0 svar · 3,3k läst
T
Triton242: Har varit och tittat på ett hus jag är väldigt sugen på att köpa. Dock tycker jag huset har på TOK för hög energiförbrukning och håller på att forska lite i detta. Var på första synen i helgen som var och konstaterade att där satt en NIBE bergvärmepanna från 2003. Ända jag såg på displayen var varmvatten temp och börvärde för inomhus temp +22. Det jag dock såg var att det
0 svar · 1,2k läst
L
lordi: Kan vara så att den nya pumpen är för kraftig, eller står ställd på för hög hastighet. Kolla också så att pumpen sitter på rätt håll och att värmen är rätt kopplad. Får man flödet på fel håll, så kan man få en massa konstiga ljud i termostaterna.
4 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Sitter det möjligen en extern cirkulationspump som också behöver slås på (ofta är de integrerade i pannan, då lär den starta med pannan)?
2 svar · 1,5k läst
S
silversmeden: Fortsätter det en längre tid så kan man vrida till toppen öppna/ stänga lite om packningen inte sluter tätt. Fungerar inte det får man ta loss säk och byta packning alt rengöra, och skulle inte detta funka byt säk.
2 svar · 6,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.