Hej,
Jag håller på att installera en luft/vatten värmepump i mitt fritidshus. När det blir kallt ute så sjunker ju dess verkningsgrad mycket och vid -15 ger den i princip inget utan lager och annat slits mest. Så har letat efter en teperaturstyrd switch som då kan stänga av den och t.ex, slå på när det är -10 igen. e jag hittat klarar bara upp till en Amp och det är inte så mycket att driva pumpen på. Har någon något tips var jag kan hitta en sådan antingen i en enhet elelr in två (en som känner av te,peratuden och då slår på/av ett relä)?
Då pumpen inte klarar av så har jag en elpatron som går in
/Björn

Men finns inte den funktionen inbyggd och ställbar i värmepumpen?

hempularen skrev:
Men finns inte den funktionen inbyggd och ställbar i värmepumpen?
Nix, inte i den jag har iallafall - annars skulle jag ju inte sökt detta

Använd temperaturswitchen som du hittade för att driva en kontaktor. Kanske blir problem om det ligger precis runt gränsvärdet. Kommer pumpen att avfrostas varje gång den startar?

MöIIer skrev:
Använd temperaturswitchen som du hittade för att driva en kontaktor. Kanske blir problem om det ligger precis runt gränsvärdet. Kommer pumpen att avfrostas varje gång den startar?
Exakt var den switchar kan jag ju enkelt styra men var hittar jag en temperaturswitch och kontaktor som fungerar ihop? Den switch jag köpte fanns på Conrad, men de är så knepiga att ha att göra med att jag vill ha från någon annan och så vill jag ha båda delar från samma så de funkar ihop
Ja, den avfrostas då om det behövs

Gnor skrev:
[länk] kanske kan fungera.
Tack, rätt typ av produkt men denna är bara 5-30grader området, värmepumpen levererar till minus 10-15grader även om det blir klart sämre effekt så vill ha en som klarar klart större temperaturspann

Många vp har en inbygd funktion för att blockera värmen om du kopplar givaren dit ska det funka om din vp har den funktionen.

smurfen72 skrev:
Många vp har en inbygd funktion för att blockera värmen om du kopplar givaren dit ska det funka om din vp har den funktionen.
Hade min vp haft den funktionen så hade det varit en icke fråga för mig. Men det borde vara många saker som man skulle vilja styra efter temperatur så prylarna borde ju finnas

Då skulle jag försöka att lura vp att det är varmt ute tex via utegivaren med en ett extra motstånd via en brytare som styrs av utetempen.

G
BjornN skrev:
Tack, rätt typ av produkt men denna är bara 5-30grader området, värmepumpen levererar till minus 10-15grader även om det blir klart sämre effekt så vill ha en som klarar klart större temperaturspann
Får väll ta o citera Peter Dalle, "tänkte inte på det".

Denna är som jag ser det användbar.
http://www.conrad.se/ artnr 615910

Redigerat:
Vad heter din vp trodde alla luft/vatten vp slog av sig när det blev för kallt ute.

smurfen72 skrev:
Vad heter din vp trodde alla luft/vatten vp slog av sig när det blev för kallt ute.
Min är en Invest - sen har en del den funktionen men det är inte säkert att det då är synkat med övrig elektronik och andra styrningar i huset

BjornN skrev:
Min är en Invest - sen har en del den funktionen men det är inte säkert att det då är synkat med övrig elektronik och andra styrningar i huset
Nej den funktionen får man nog oftast när dom körs med tillhörande innedel (elpanna).

smurfen72 skrev:
Nej den funktionen får man nog oftast när dom körs med tillhörande innedel (elpanna).
Jag har innerdel, vissa vp har den funktionen andra inte. Men finns någon som ar tips på en temperaturstyrd switch som klarar lite Amp (med temperaturgivare som kan dras ut)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.