2 925 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Automatisk avstägning värmepump då kallt ute?
Sida 1 av 2
Hej,
Jag håller på att installera en luft/vatten värmepump i mitt fritidshus. När det blir kallt ute så sjunker ju dess verkningsgrad mycket och vid -15 ger den i princip inget utan lager och annat slits mest. Så har letat efter en teperaturstyrd switch som då kan stänga av den och t.ex, slå på när det är -10 igen. e jag hittat klarar bara upp till en Amp och det är inte så mycket att driva pumpen på. Har någon något tips var jag kan hitta en sådan antingen i en enhet elelr in två (en som känner av te,peratuden och då slår på/av ett relä)?
Då pumpen inte klarar av så har jag en elpatron som går in
/Björn
Jag håller på att installera en luft/vatten värmepump i mitt fritidshus. När det blir kallt ute så sjunker ju dess verkningsgrad mycket och vid -15 ger den i princip inget utan lager och annat slits mest. Så har letat efter en teperaturstyrd switch som då kan stänga av den och t.ex, slå på när det är -10 igen. e jag hittat klarar bara upp till en Amp och det är inte så mycket att driva pumpen på. Har någon något tips var jag kan hitta en sådan antingen i en enhet elelr in två (en som känner av te,peratuden och då slår på/av ett relä)?
Då pumpen inte klarar av så har jag en elpatron som går in
/Björn
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Men finns inte den funktionen inbyggd och ställbar i värmepumpen?
Exakt var den switchar kan jag ju enkelt styra men var hittar jag en temperaturswitch och kontaktor som fungerar ihop? Den switch jag köpte fanns på Conrad, men de är så knepiga att ha att göra med att jag vill ha från någon annan och så vill jag ha båda delar från samma så de funkar ihopMöIIer skrev:
Ja, den avfrostas då om det behövs
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161039747 kanske kan fungera.
Hade min vp haft den funktionen så hade det varit en icke fråga för mig. Men det borde vara många saker som man skulle vilja styra efter temperatur så prylarna borde ju finnassmurfen72 skrev:
Får väll ta o citera Peter Dalle, "tänkte inte på det".BjornN skrev:
Denna är som jag ser det användbar.
http://www.conrad.se/ artnr 615910
Redigerat: