Vi har ett ca 175 kvm stort hus med timmerstomme, delvis tilläggsisolerat med 5 cm mineralull i två plan. Huset ligger i Hälsingland. Uppvärmning är idag en gammal kökspanna med dålig verkningsgrad och ingen acktank samt el. Årsförbrukningen är ca 12000 kWh, men kan komma att stiga något då vi kanske kommer att värma upp fler rum med en smidigare uppvärmning. Vi bor i huset under maj-sept samt är där från och till under vintern. Vintertid har vi ca 10-15 grader inomhus. Vi funderar på att byta till jordvärme.

Vad bör man tänka på vid kontakt med VVS-installatören?

Krav:
Möjlighet att ställa upp värmen på distans (tel, sms)
Larm via tel/sms
Möjlighet att elda i den gamla pannan under kalla dagar

Systemet behöver i dagsläget inte dimensioneras för den kallaste dagen, men man vet ju inte om vi flyttar dit någon gång. Hur bör man tänka här? Att lägga ner några extra meter slang är inga problem, men hur mycket påverkar längre slang pumpstorleken eller pumpens effekt? Kan man ”uppgradera” senare?

Vad jag har förstått kan man lägga antingen en slang i ett dike eller gräva ett bredare dike och lägga dubbla slangar – vad är skillnaden – för och nackdelar? Vi har gott om mark att förlägga slang i och tillgång till billig grävning.

Jag inbillar mig att en mera solbelyst åker lämpar sig bättre än en skuggig, men det kanske är precis tvärt om – att en skuggig håller mer vatten och således är bättre? Jordarten på platsen är styv lera.

Mycket tacksam för lite tips och kommentarer.

/Lars

Jordvärmen är sämre än bergvärme och känsligare för framtida problem..
Installatörens bindningar styr oftast val av fabrikat på pump och metod..i stället för kvalite och prestanda på utrustningen..med andra ord så är dom flesta monteringsfirmorna köpta av VVS branchens ledande aktörer.

En värmepump anläggning ska alltid vara så kraftig som man tycker man vill betala för...för stor kompressor ger bättre verkningsgrad...
Man bör alltid ha separat vattentank och separat värmepump.

borrar man vilket man bör göra så måste man dimensionera hålet nu dvs kan inte uppgradera senare annat än att man kan lägga till jordvärme till ett borrat hål.

Att elda i den gamla pannan kräver speciell koppling så att inte för varmt returvatten kan komma till värmepumpen.
Så vill ni ha backup för elavbrott så måste ni också skaffa cirkpump som är batteridriven..eller elverk

Jag har kört min anläggning sedan hösten 1996 utan några drifstörningar eller service överhuvvud taget...
Jag har IVT 11kwh separat pump med 300 liters Nibe varmvattentank med förberedd solslinga. och 170 meters hål
tänk på att dom sista metrarna ger högst verkningsgrad.

Jordvärme är inte sämre än bergvärme båda alternativen funkar lika bra men jordvärme blir oftast billigare att installera men se till att lägga mycket slang om ni har plats. Då får pumpen varmare spritblandning från backen och ger högre effekt om jag vore er skulle jag lägga ca 2*400 meter men ni får en kalkyl av installatören där antal meter står med men lägg gärna mera slang för billigare drift och möjlighet till större vp vid behov. Finns ingen anledning att välja separat beredare om man inte har stort bubbelbad eller stor vp för dom finns inte med inbygd beredare det blir billigare och mindre skrymmande installation med inbygd beredare. Man kan koppla kökspannan efter vp med shunt så att när shunten är stängd jobbar vp själv och om man öppnar shunten tar kökspannan över eller spetsar. Man ska inte lägga slangarna tätare än 1 meter men gärna större avstånd det brukar avgöras av skopan gräver man tex med 150 cm planerskopa hamnar slangen på ca 140 cm. Det brukar rekomenderas att systemets vattenvolym ska vara ca 20 liter per kw vp men får gärna vara mera om det är för lite kan man montera en tank som löser det och ev en del annat.

Jag grävde 2x400m. Hade en ca 150 bred planerskopa. La slangen fram och tillbaka i ett sådant schakt. Sedan ca 10m ifrån gjorde jag ett likadant schakt.

Slingan ligger i ett blött och skuggugt parti i en åker. Snön ligger ofta kvar lite längre här och det tror jag kan vara bra. Troligtvis mest psykologiskt :) Effektmässigt säkert knappt märkbart och jag har heller inget att jämföra med men det känns bra.

Det enda jag behöver forska mer i är frikyla och hur det kan fungerar med jordvärme.
Ser det som något jag skulle vilja ha varmaste sommardagarna. Skönt att i sovrum kunna blåsa in lite kyla.

Frikyla fungerar naturligtvis med jordvärme men det ger mindre kyla men du har ju grävt långt vilket är en för del även vid kyla annars blir marken mera uppvärmd och ger sämre kyla. Ska du kyla endast ett sovrum ska det funka bra blir inte så mycket värme som går till marken. Du kan ju kolla vad brine tempen ligger på nu mitt i sommaren så du vet hur stor kyl konvektor som kommer att behövas.

smurfen72 skrev:
Frikyla fungerar naturligtvis med jordvärme men det ger mindre kyla men du har ju grävt långt vilket är en för del även vid kyla annars blir marken mera uppvärmd och ger sämre kyla. Ska du kyla endast ett sovrum ska det funka bra blir inte så mycket värme som går till marken. Du kan ju kolla vad brine tempen ligger på nu mitt i sommaren så du vet hur stor kyl konvektor som kommer att behövas.
Tack. Intressant jag har inte kommit så långt ännu men jag ska helt klart titta på detta.
Behöver inte ha 15 grader men det vore kanon om det gick att få lite svalare luft i åtminstone ett sovrum gärna fler om det går.

Har du några siffror vad brinetemp på bergvärme vs jordvärme brukar vara?

Hos mej i hälsingland ligger brine på ca 6 grader och då har jag borrat ligger nån grad högre i södra sverige. Har dålig koll på vad jordvärme ligger på men det anses sämre för kyla har för mej att man hört sifror på ca 10 grader på hösten när marken blivit uppvärmd men det beror säkert på vart huset ligger. Vad ligger din temp på nu.

smurfen72 skrev:
Hos mej i hälsingland ligger brine på ca 6 grader och då har jag borrat ligger nån grad högre i södra sverige. Har dålig koll på vad jordvärme ligger på men det anses sämre för kyla har för mej att man hört sifror på ca 10 grader på hösten när marken blivit uppvärmd men det beror säkert på vart huset ligger. Vad ligger din temp på nu.
Har inte min anläggning igång ännu. Bara slang i backen än så länge.

Tackar för svar. Hur bör man tänka kring pumpens storlek? Är det bara att lita till installatören eller kan man fundera, påverka och tycka till själv?

Några tips på vettiga märken/modeller?

Någon som har någon mer input vad gäller solig/resp skuggig förläggning?

Själv klart ska du tycka till själv vill du ha en vp med 130% effektteckning ska installatören ordna det men det gäller att du har koll på tidigare förbrukning annars måste installatören göre en beräkning efter huset och då år det nog större risk för fel. Jag har en Nibe 1245 som jag är nöjd med men tror de flesta vp är bra den billigaste tror jag är Bosch som är samma som Ivt eller kolla på nya Ctc som kommer snart den gamla Ctc skulle jag inte välja. Om du har nån uppskattning av energi åtgången i kwh kan jag ordna en kalkyl från Bosch har tillgång till deras program.

Utan att veta tror jag sol eller skugga inte spelar nån roll då man behöver som mest med värme är det ofta snö och då lär inte solen värma så mycket 1 meter ner i backen nej lägg slangen där det går bra att gräva och ta till på längden så blir det bra det ska gärna vara blöt lera torr sand är inte bra då får du gräva långt.

Dimensionering verkar vara väldigt mycket chansning.
När jag försökte bilda mig en uppfattning på storlek på pump pratade jag med ett par olika personer som räknade i sina program och alla fick fram något mellan 9-12kwh. Inte bra att den blir för stor men jag har hellre en pump som inte är för klen.

Har du nån rörinst som du har förtroende för i grannskapet. Min erfarenhet säger att det är det viktigaste för att bli nöjd ägare av vp. Installatören kan få support av leverantören o du kan få bra support av rörisen.
Mvh Tille

Att dimensioneringen blir så pass olika kan bero på att man räknat på olika effekttäckning för brukade man dimensionera för ca 50% medans vissa tycker man ska dimensionera för 100% idag. Men mellan tex 75%och 100% skilljer inte många kwh per år så dimensioneringen är inte så noga om man inte hamnar helt fel.

Tackar!

Smurfen - dagens energiåtgång ca 12000 kWh. Vore trevligt med en kalkyl från Bosch om det inte är för mycket besvär. Ang solig eller skuggig åker så tänker jag mig att solen värmer upp jorden mer på en solig åker på sommaren - som sedan kan hämtas ut på vintern. Förstår jag dig rätt bör man dimensionera för ca 75-100% av effektbehovet?

Tille: Jo, vi har en röris som ska vara relativt bra, men jag har mindre bra erfarenheter av andra rörisar när jag installerade min vedanläggning hemma - Absolut noll koll "Kör på 2st 750 literstankar så blir det bra" verkar vara deras standardsvar förutom "Va - ska du elda - sätt in en värmepump istället", men det hör inte hit - iallafall så är jag numera betydligt mer skeptisk till rörisarnas rekommendationer och vill ha ordentligt kött på benen innan man börjar diskutera med dem...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.