10 300 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
Luft/Luft värmepump för kanalsystem. Finns det?
Har ett långsmalt hus med ca 95 kvm. Planlösningen är allt annat än öppen. Minst 35 % av husets volym kommer inte nås av en vanlig luft/luftvärmepump.
Därför söker jag någon slags fördelande värmepump som kan hantera minst 2 värmekanaler och utsläpp där innerdelen sitter. Att ha allt i kanalspridning kan också vara ett alternativ.
Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Därför söker jag någon slags fördelande värmepump som kan hantera minst 2 värmekanaler och utsläpp där innerdelen sitter. Att ha allt i kanalspridning kan också vara ett alternativ.
Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Kenneth, välkommen till Bygga Hus-forumet!
Har du någon ventilation i dagsläget?
Annars kan ett FTX-system vara ett bra sätt att fördela värmen.
Då cirkuleras luften, och den "använda" varma luften får värma till-luften som sedan sprids ut till alla utrymmen.
Så ser det ut hos mig nu.
108 kvm, visserligen öppen planlösning, men även sovrum och våtutrymmen får del av värmen från en centralt placerad LLVP. Ingen annan uppvärmning eller element, frånsett en braskamin.
När du skriver långsmalt, hur är dimensionerna? Längd och bredd alltså.
Har du någon ventilation i dagsläget?
Annars kan ett FTX-system vara ett bra sätt att fördela värmen.
Då cirkuleras luften, och den "använda" varma luften får värma till-luften som sedan sprids ut till alla utrymmen.
Så ser det ut hos mig nu.
108 kvm, visserligen öppen planlösning, men även sovrum och våtutrymmen får del av värmen från en centralt placerad LLVP. Ingen annan uppvärmning eller element, frånsett en braskamin.
När du skriver långsmalt, hur är dimensionerna? Längd och bredd alltså.
Om du behöver, (och klarar dig med ), t ex 2 värmepunkter i huset så kan ju en LLVP med 2 innerdelar vara av intresse? Då slipper du kanaler mm, vilket f ö aldrig brukar fungera särskilt bra om det är några nämnvärda mängder med värme som behöver förflyttas mellan olika rum.
Annars finns det ett FTX-system med värmepump - Termavent (S40CM).
Vanliga FTX-system har en verkningsgrad på ca 80%.
Termaventen ligger på ca 120%. (Åtminstone mitt, men det är ju iofs nu 13-14 år gammalt.)
Primärt är det dock för att få frisk inneluft.
Vi har en gammal tillbyggd Skånelänga, med allt annat än öppen planlösning, samt uppvärmning med direktverkande el. Därför är LLVP inget fungerande alternativ. (Jag har iofs prövat det i vårt största rum, och där var det varmt och skönt från golv till tak, om än störande bullrigt trots en enl reklamen och jämförande testvärden mycket tyst innerdel. På elräkningen märktes dock ingen skillnad. Förmodligen för att endast 20-30% av huset värmdes av den, och kanske också för att vi njöt av 21C istf 19C som tidigare i det rummet.)
Annars finns det ett FTX-system med värmepump - Termavent (S40CM).
Vanliga FTX-system har en verkningsgrad på ca 80%.
Termaventen ligger på ca 120%. (Åtminstone mitt, men det är ju iofs nu 13-14 år gammalt.)
Primärt är det dock för att få frisk inneluft.
Vi har en gammal tillbyggd Skånelänga, med allt annat än öppen planlösning, samt uppvärmning med direktverkande el. Därför är LLVP inget fungerande alternativ. (Jag har iofs prövat det i vårt största rum, och där var det varmt och skönt från golv till tak, om än störande bullrigt trots en enl reklamen och jämförande testvärden mycket tyst innerdel. På elräkningen märktes dock ingen skillnad. Förmodligen för att endast 20-30% av huset värmdes av den, och kanske också för att vi njöt av 21C istf 19C som tidigare i det rummet.)
Kul med snabba reaktioner vid mitt första inlägg.
Huset är en gammal gårdslänga 3,2 m x 18 m samt en vinkel om 5x 9 m. Nuvarande ventilation är bara självdrag med hyfsad funktion i respektive rum.
FXT kan vara ett alternativ men det blir knivig rördragning tror jag. Har snedtak med max takhöjd på 2,4 m Måste man nog klura på lite. Ska studera Termavent och andra alternativ.
Två innerdelar kanske kan vara en klok tanke att bygga vidare på. Det är ju lättare att på kontrollerat sätt, flytta vätska än luft.
Huset är en gammal gårdslänga 3,2 m x 18 m samt en vinkel om 5x 9 m. Nuvarande ventilation är bara självdrag med hyfsad funktion i respektive rum.
FXT kan vara ett alternativ men det blir knivig rördragning tror jag. Har snedtak med max takhöjd på 2,4 m Måste man nog klura på lite. Ska studera Termavent och andra alternativ.
Två innerdelar kanske kan vara en klok tanke att bygga vidare på. Det är ju lättare att på kontrollerat sätt, flytta vätska än luft.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
För att besvara ursprungsfrågan
Ett alternativ är väl en luft-vatten-värmepump, där man kopplardet producerade varmvattnet till värmebatterier i en ventilations-installation.
Men det känns som en omständlig och dyr installation, där du ändå måste installera tilluftskanaler till varje rum.
Inte vad jag vet.
Ett alternativ är väl en luft-vatten-värmepump, där man kopplardet producerade varmvattnet till värmebatterier i en ventilations-installation.
Men det känns som en omständlig och dyr installation, där du ändå måste installera tilluftskanaler till varje rum.
Visst det är en möjlighet. Nackdelen är att man får två servicepunkter istället för en. Och visst borde det vara en enkel konstruktion med en värmekammare med 2- 5 utgångar med reglerbart flöde.
Alternativet att installera 2 luft/luftvärmepumpar för 14 000 * 2 = 28 000 känns lite 90-tal. För att skapa bättre värmespridning i huset bör du istället satsa på en bra ventilationslösning, som t ex ett FTX-aggregat med integrerad värmepump. Då får du friskluft till husets alla vistelserum, automatiskt värme- eller kyltillskott med god spridning och du slipper de störande utomhusdelarna på fasaden. Vi har ett sådant aggregat sedan 1,5 år tillbaka. Se filmen för principen för aggregatet nedan:
http://m.youtube.com/watch?v=cCkXUotE8L0
http://m.youtube.com/watch?v=cCkXUotE8L0
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Krypgr-direktel-ftx, jag har glömt en del detaljer.
Så vad kostade ditt aggregat?
Det gav väl både rumsvärme och varmvatten, eller minns jag fel?
Så vad kostade ditt aggregat?
Det gav väl både rumsvärme och varmvatten, eller minns jag fel?
Klicka här för att svara