6 226 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Bekant fixar en Bosch luftvärmepump billigt. Vågar man nappa?
Sida 1 av 2
Vi går i tankar om att installera en luftvärmepump i vårt hus.
En bekant med kontakter i branschen erbjuder sig att ordna en av märket Bosch till ett enligt honom förmånligt pris - ca 11 tusen inklusive installation. Vad jag förstått så är Bosch inte ett av de stora och populära märkena på luftvärmepumpar.
Ett par andra firmor som jag ringt runt till vill ha kring 20 tusen för pump+installation.
Vågar jag nappa? Erfarenheter av Boschpumpar? Vilka viktiga funktioner kan jag missa? Bättre att satsa på nåt annat?
Tacksam för svar
En bekant med kontakter i branschen erbjuder sig att ordna en av märket Bosch till ett enligt honom förmånligt pris - ca 11 tusen inklusive installation. Vad jag förstått så är Bosch inte ett av de stora och populära märkena på luftvärmepumpar.
Ett par andra firmor som jag ringt runt till vill ha kring 20 tusen för pump+installation.
Vågar jag nappa? Erfarenheter av Boschpumpar? Vilka viktiga funktioner kan jag missa? Bättre att satsa på nåt annat?
Tacksam för svar
Beroende vilken pump det är så har Bosch två som säljs under t.ex. Thermia och IVTs varumärke.
Så det är nog ingen större risk men skriv gärna vilken modell som avses.
Minns inte vem som var tillverkare, men är ganska säker på att det inte var Bosch. Kan det varit Sharp?
Så det är nog ingen större risk men skriv gärna vilken modell som avses.
Minns inte vem som var tillverkare, men är ganska säker på att det inte var Bosch. Kan det varit Sharp?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Kolla även om det är några garantier som följer med så du inte är helt garantilös, garantier kan bli värdefulla om något går sönder då delar och byte kan bli dyrt.
Dom flesta märken brukar numera ha en 5årig garanti men har för mig att Bosch kör med någon försäkring istället om dom inte har ändrat.
Dom flesta märken brukar numera ha en 5årig garanti men har för mig att Bosch kör med någon försäkring istället om dom inte har ändrat.
Har en Bosch och de ger 3 års fabriksgaranti, sedan om den installeras av någon Bosch-godkänd blir det 6 år men kräver också att något serviceprogram ska följas. Sedan kan man visst teckna ytterligare 6 års försäkring.
Så tre år verkar vara det som gäller om inte av Bosch godkänd installatör gör installation
Så tre år verkar vara det som gäller om inte av Bosch godkänd installatör gör installation
Folksam har iallafall 2 år utan åldersavdrag, därefter 15% per år. Pajar pumpen efter 3 år så borde TS då få ersättning för kostnaden för en by pump med installation minus åldersavdrag 3000kr och självrisk, säg 1500kr. Då har TS fortfarande enbart betalt 15500kr, dvs vinst 4500kr mot att köpa av en installatör. Om pumpen pajar efter 5 år och 364 dagar så blir det breakeven, och efter 6 år bättre att ha köpt privat då garantin ändå inte gäller.
På tal om åldersavdrag vet jag inte om det är olika för olika saker men bästa är att prata med sitt försäkringsbolag. Råkade själv ut för en olycka för ett tag sen och hade inget avdrag då upp till 4 år men efter det fick jag bara 20% utav vad varan kostar idag.
Har då Folksam som försäkringsbolag.
Har då Folksam som försäkringsbolag.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Det är väl Midea som tillverkar Electrolux pumparna nu om jag minns rätt.
Vem som tillverkar IVT och Bosch nu har jag inte hört något om så det är då antingen Sharp eller Midea
Vem som tillverkar IVT och Bosch nu har jag inte hört något om så det är då antingen Sharp eller Midea
Kolla så pumpen är avsedd för nordiskt klimat bara, så man inte får nån med dålig avfrostning.
Pumplagret har annars Mitsubishis FH35 för 11800, + 3900 för installation efter ROT.
Denna anses som en av de bästa på marknaden.
Pumplagret har annars Mitsubishis FH35 för 11800, + 3900 för installation efter ROT.
Denna anses som en av de bästa på marknaden.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Det kanske är GREE som nu tillverkade åt Electrolux, har fått uppgift om Midea men det är nästan sak samma.