7 411 läst ·
36 svar
7k läst
36 svar
ljummet vatten i en Niebe 310p- vad göra? Nybörjare
Hej
Köpte ett hus i Aug och där fanns en Niebe 310p installerad. Allt fungerade perfekt men sedan gick huvudströmbrytaren och en servicekille kom dit och ställde in allt igen. Efter detta så blir vattnet inte jätte varmt, mer ljummet.
Har kollat i instuktionerna och drivit på blandningsventilen ( 45 ) men inget har ändrats... Eftersom jag är ny inom området så undrar jag om någon av er kan hjälpa mig?
Vad mer kan jag göra?
Tack så mycket!
Lisa
Köpte ett hus i Aug och där fanns en Niebe 310p installerad. Allt fungerade perfekt men sedan gick huvudströmbrytaren och en servicekille kom dit och ställde in allt igen. Efter detta så blir vattnet inte jätte varmt, mer ljummet.
Har kollat i instuktionerna och drivit på blandningsventilen ( 45 ) men inget har ändrats... Eftersom jag är ny inom området så undrar jag om någon av er kan hjälpa mig?
Vad mer kan jag göra?
Tack så mycket!
Lisa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Läs av alla värden som finns på de olika kanalerna på displayen så kan man se om något verkar fel. Man bläddrar med högra knappen. Exempel:
Kanal: Värde:
01: 50
02: 37
03: 01
04: 05
05: 03
osv. upp till 21 (minst upp till kanal 16)
Kanal: Värde:
01: 50
02: 37
03: 01
04: 05
05: 03
osv. upp till 21 (minst upp till kanal 16)
Då ligger panntemperaturen som styr elpatronen på normala värden. Hoppas den inte sjunker snabbt när man tappar varmvatten och tittar t.ex. efter en dusch. Sedan är moderna frånluftsvärmepumpar gjorda för lågtempererade värmesystem så vare sig varmvattnet eller det cirkulerande värmevattnet blir väldigt varma, kring 55 grader max. Om man kör reservläget R kan dock tempen bli drygt 60 grader eftersom en reservtermostat då kopplas in.
Innan servicekillen var och ställde in ( efter huvudsäkringen hade gått ) var det riktigt varmt vatten så antar att det är någon inställning man ska göra. Problemet är att jag inte vet vart, kollade i instruktionerna och det stod:
OBS! Ökad varmvattenkapacitet kan erhållas under
24 timmar genom att trycka in knapp (18).
Stor varmvattentappning. - inte då ej tillräckligt varmt vid första dusch
Utlöst grupp- eller huvudsäkring.- inte
Eventuell jordfelsbrytare utlöst.
För lågt inställd blandningsventil (45).- kollat denna och den är på max
Strömbrytare (8) ställd i läge 0.- inte
Utlöst automatsäkring (7). Se avsnitt Åtgärder vid
driftstörningar Återställning av automatsäkring.
Utlöst temperaturbegränsare (6). (Kontakta service)
Fel driftsläge på omkopplare (25). - vad ska denna vara på?
Stängd eller strypt påfyllningsventil (46) till vattenvärmaren [COLOR="#FF0000[COLOR="#006400"]"]- kanske denna? vågar inte driva på dessa men ska den vara helt öppen?[/COLOR][/COLOR]
OBS! Ökad varmvattenkapacitet kan erhållas under
24 timmar genom att trycka in knapp (18).
Stor varmvattentappning. - inte då ej tillräckligt varmt vid första dusch
Utlöst grupp- eller huvudsäkring.- inte
Eventuell jordfelsbrytare utlöst.
För lågt inställd blandningsventil (45).- kollat denna och den är på max
Strömbrytare (8) ställd i läge 0.- inte
Utlöst automatsäkring (7). Se avsnitt Åtgärder vid
driftstörningar Återställning av automatsäkring.
Utlöst temperaturbegränsare (6). (Kontakta service)
Fel driftsläge på omkopplare (25). - vad ska denna vara på?
Stängd eller strypt påfyllningsventil (46) till vattenvärmaren [COLOR="#FF0000[COLOR="#006400"]"]- kanske denna? vågar inte driva på dessa men ska den vara helt öppen?[/COLOR][/COLOR]
kollade värderna nu och nedan är de:
Är det något som ni anser ser konstigt ut?
KANAL VAL Värde
1 PANNTEMPERATUR 51
2 FRAMLEDNINGSTEMPERATUR TILL VÄRMESYSTEM 39
3 UTETEMPERATUR 3
4 FÖRLÄNGNINGSTEMPERATUR 0
5 AVLUFTSTEMPERATUR 0
6 VAL VÄRMEKURVA 10
7 FÖRSKJUTNING VÄRMEKURVA 1
8 TEMPERATUR KOMPRESSORGIVARE 49
9 (TILLUFTSTEMPERATUR )
10 NERÄKNAD FRAMLEDNINGSTEMPERATUR 38
11 AVVIKELSE FRAMLEDNINGSTEMPERATUR 0
Är det något som ni anser ser konstigt ut?
KANAL VAL Värde
1 PANNTEMPERATUR 51
2 FRAMLEDNINGSTEMPERATUR TILL VÄRMESYSTEM 39
3 UTETEMPERATUR 3
4 FÖRLÄNGNINGSTEMPERATUR 0
5 AVLUFTSTEMPERATUR 0
6 VAL VÄRMEKURVA 10
7 FÖRSKJUTNING VÄRMEKURVA 1
8 TEMPERATUR KOMPRESSORGIVARE 49
9 (TILLUFTSTEMPERATUR )
10 NERÄKNAD FRAMLEDNINGSTEMPERATUR 38
11 AVVIKELSE FRAMLEDNINGSTEMPERATUR 0
Driftlägesomkopplaren ska stå på "on" för både cirkulationspump och elpatron på vinterhalvåret, då visar kanal 14 "01". Finns i övrigt inte så många inställningar att göra på 310P, styrsystemet är relativt enkelt (men tillräckligt effektivt). Kolla att påfyllningsventilen till varmvattnet står helt öppen som du skriver. Det går även att vrida åt fel håll på blandningsventilen så kolla en gång extra att den står på max varmvatten. Är det samma varmvattentemp i alla kranar i huset?
Värdena på de olika kanalerna ser normala ut. Nollgradigt på kanal 04 och 05 tyder dock på att ventilationen/fläkten är lite nedskruvad och det kan eventuellt leda till is på förångaren och att kompressorn får stanna för avfrostningar emellanåt. Jag föredrar normalt lägst +2 grader på 04 och 05 för att ha lite marginal för påfrysning och isbildning. Värmekurvan beror på huset och värmesystemet, att Nibe skriver 10 i mallen betyder långt ifrån alltid att kurva 10 är rätt. Man får prova sig fram på vintern vid olika utetemperaturer. Här körs det med kurva 7 och förskjutning +1, har radiatorer på väggen ej golvvärme.
Värdena på de olika kanalerna ser normala ut. Nollgradigt på kanal 04 och 05 tyder dock på att ventilationen/fläkten är lite nedskruvad och det kan eventuellt leda till is på förångaren och att kompressorn får stanna för avfrostningar emellanåt. Jag föredrar normalt lägst +2 grader på 04 och 05 för att ha lite marginal för påfrysning och isbildning. Värmekurvan beror på huset och värmesystemet, att Nibe skriver 10 i mallen betyder långt ifrån alltid att kurva 10 är rätt. Man får prova sig fram på vintern vid olika utetemperaturer. Här körs det med kurva 7 och förskjutning +1, har radiatorer på väggen ej golvvärme.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för ditt svar!Josth skrev:Driftlägesomkopplaren ska stå på "on" för både cirkulationspump och elpatron på vinterhalvåret, då visar kanal 14 "01". Finns i övrigt inte så många inställningar att göra på 310P, styrsystemet är relativt enkelt (men tillräckligt effektivt). Kolla att påfyllningsventilen till varmvattnet står helt öppen som du skriver. Det går även att vrida åt fel håll på blandningsventilen så kolla en gång extra att den står på max varmvatten. Är det samma varmvattentemp i alla kranar i huset?
Hur ändrar man kanal 4-5 så att det blir 2?
Vi hade kurva 10 och -2 tidigare nu höjde jag upp till 10 och 0 (pilen rakt upp)
Blandningsventilen; är det den som har en pil med + och -? Tycker att den är på Max (+)
Verkar finnas två påfyllnadsventiler, den som jag tror är den du menar (46) är helt öppen. Sedan finns det en annan (49) som det står påfyllnad på "kombinerad påfyllnings-och backventil,värmesystem. Den är helt stängd. Ska den vara helt stängd?
Fläktläget ändras genom att flytta den vita kabeln till olika lägen på fläkttransformatorn, t.ex. från 155 V till 170 V, enligt bilden på sidan 14 i manualen. Det är väldigt viktigt att stänga av strömmen med brytaren på väggen innan någon öppnar/skruvar på panelerna för att komma åt det elektriska. Jag brukar även slå av säkringarna i säkringsskåpet också. Inget man ska göra om man känner sig osäker utan låta någon erfaren person göra.
Påfyllnadsventilen 46 till varmvatten ska vara helt öppen vid normal drift. Påfyllningen 49 till värmesystemet ska däremot normalt vara helt stängd. Inte bra att det droppar om avtappningsanslutningen för värmesystemet. Prova att skruva åt avtappningsventilen 51. Kontrollera trycket på manometern, ska ligga runt 1 bar plus minus några tiondelar.
Påfyllnadsventilen 46 till varmvatten ska vara helt öppen vid normal drift. Påfyllningen 49 till värmesystemet ska däremot normalt vara helt stängd. Inte bra att det droppar om avtappningsanslutningen för värmesystemet. Prova att skruva åt avtappningsventilen 51. Kontrollera trycket på manometern, ska ligga runt 1 bar plus minus några tiondelar.
51 var inte helt stängd.. Stängde den helt nu, ska se om det slutar droppa. Bar har legat mellan 0,5-1,5 nu efter att ha öppnat ventil (47) och kontrollerat att vatten strömmar genom ventilen är den uppe i 1,5 (innan runt 0,5). Läste i manualern att man skulle göra det 4ggr/årJosth skrev:Fläktläget ändras genom att flytta den vita kabeln till olika lägen på fläkttransformatorn, t.ex. från 155 V till 170 V, enligt bilden på sidan 14 i manualen. Det är väldigt viktigt att stänga av strömmen med brytaren på väggen innan någon öppnar/skruvar på panelerna för att komma åt det elektriska. Jag brukar även slå av säkringarna i säkringsskåpet också. Inget man ska göra om man känner sig osäker utan låta någon erfaren person göra.
Är SÅ tacksam för dina svar o att du hjälper mig med detta- guldstjärna till dig!!
Roligt att kunna vara till någon hjälp. Har "brottats" 310P under ganska många år.
Ventil 47 är till varmvattenberedaren och alltså inte kopplad till manometern som istället visar trycket i värmesystemet. Varmvattenberedaren "står i" pannan där värmesystemets vatten är.
Ventil 47 är till varmvattenberedaren och alltså inte kopplad till manometern som istället visar trycket i värmesystemet. Varmvattenberedaren "står i" pannan där värmesystemets vatten är.
Tack.. Pinsamt hur lite jag kan om detta..är blond både till uteseende och kunskap 😃 men vill lära mig. Värmen i huset har aldrig varit något problem, nu 25 grader på nedre våningen (ca 21 på morgonen) utan är endast varmvattnet. Min sambo tycker att det är okej men jag vill ha det varmare. Inte ljummet. Får se om det blir bättre nu!Josth skrev:
Uppskattar verkligen att du försöker hjälpa mig, att man får svar på
Frågor (som kanske är dumma) som man ställer på detta forumet. Tack ännu en gång
Jo det finns mycket kunskap och tips att få och lära sig här på forumet. Känns som du redan är skapligt bra på att hitta bland det tekniska och försöka tyda manualen så det kommer säkert att gå bra för dig. För egen del tog det några år innan jag var överens med Nibe 310P och hur värmen och ventilationen skall fungera under olika årstider. Det är bara om jag tappar upp ett extra stort badkar som varmvattnet tar slut, men då finns ju knappen "extra varmvatten" att sätta på innan. Om man bara duschar ska det inte vara några problem att få det så varmt man önskar.
Har ni 25 grader inne när det börjar bli kallare ute är det kanske idé att justera ner värmekurvan en del. Det kommer också en hel del värme från köksapparater, datorer, TV m.m. som höjer temperaturen under dag och kväll. Då är det bra med injusterade termostater på elementen som håller ner värmen till lagom temperatur i respektive rum. Lycka till med skruvandet!
Har ni 25 grader inne när det börjar bli kallare ute är det kanske idé att justera ner värmekurvan en del. Det kommer också en hel del värme från köksapparater, datorer, TV m.m. som höjer temperaturen under dag och kväll. Då är det bra med injusterade termostater på elementen som håller ner värmen till lagom temperatur i respektive rum. Lycka till med skruvandet!