Om vattnet inte är så väldigt varmt vid kranen räcker det ofta med en vanlig rumstermometer, annars leta fram en baktermometer. För att få rätt temp kan man låta vattnet spola ner i en kopp och samtidigt hålla ner termometern till ca hälften i koppen. Själv mäter jag 42 grader på varmvattnet i kökskranen då. Är varmare i pannan men det beror mest på hur blandningsventilen är inställd.

Hej igen. Imorse kom en expert på Niebe hem till oss för att kika på varför det är ljummet vatten, och det visade sig att ratten som man driver ( som jag drivit till max ) hade "gängat sig" fastnat och därför var den inte inställde på max ( om du förstår vad jag menar ) så han fixade detta och nu varmt vatten.
Sedan har vi väldigt varmt på övrevåningen och kallare på nedre, varav ett element funkar inte. Han gick igenom alla flöden i huset och kom fram till följande.

1. Elementet nere inte trasigt utan sist i flödet
2. Alla ventilationsdon på undre våningen kan vi stänga igen ( utom två ) = blir mer drag uppe
3. Drar från vår dörr vilket vi måste åtgärda men list eller liknande
4. Vi kan stänga av elementern om vi vill då flödet fortsätter ändå till nästa element
5. Byta utsugnmingsventil i köket och täppa till ventilen i klädkammaren lite

Han kollade på vår årsförbrukning som ligger på 17 000kwh vilket han anser är normalt, man kan hamna runt 15 000Kwh om man gör vissa saker men under det är det svårt, utan att påverka levnadsstadarden

Känns skönt att han gick igenom alla flöden i huset, nu har vi lärt oss massa
Han ökade även trycket i fläkten

Hej, bra att någon kunnig tittade över anläggningen på plats. Förargligt att kranen till blandningsventilen hade fastnat! Fint att det löste sig. Är det varmare uppe än nere ska det gå att strypa in värmeflödet bättre. Förstår att han ökade fläkten. Att däremot stänga ventilationsdonen nere låter konstigt tycker jag. Ventilationen är viktig och luftdonen ska normalt vara öppna, bara om det är obehagligt kalldrag vid något enstaka fönster/don kan man stänga där. Varför behöver det bytas utsugningsventil i köket? De brukar bara behöva torkas rent och håller väldigt länge.

Årsförbrukningen låter ungefär normal. Vill man går det att t.ex. komplettera med en luftluftvärmepump och sätta innerdelen i entrén där den varma luften kan spridas väl. Då sjunker elförbrukningen med flera tusen kWh/år.

Han tyckte att vi kunde stänga alla förutom två, sade att flödet i huset blir bättre då. Att det blir mer drag på övrevåningen, mer harmoniserat då.
All luft i vårt hus byts ut på två timmar, så att vädra ut behövs inte :) Anledningen till byte av denna var mest för att vi då kunde användade "proppar" till att täppa till 3 av fyra hål i den som är i städskåpet. Den ventilen är också väldigt gammal och ful, typ gulfärg o har nog inte bytts ut sedan huset byggdes. Så likabra att byta den antar jag

enligt honom så är 15 000kwh ungefär vad som man max kan gå ner till om man är fyra i ett hushåll och vill ha varmt i huset och duscha så mycket som vill. Oavsett om bergvärme eller andra källor.

Ok, gamla gulfärgade ventiler är inte så snyggt. Viktigt att den nya blir rätt inställd så luftflödet blir samma.

Med en totalförbrukning på 17.000 kWh/år uppskattar jag att det går att komma ner till ca 12.500 kWh/år genom komplettering med en ny luftluftvärmepump om planlösningen är någorlunda öppen. Bland energijägare brukar man säga att det är svårt att komma under 10.000 kWh/år... ;)

Vi vet ju inte om vår kommer hålla en vecka eller 5år till, men kör på den så länge den fungerar och när den sedan går sönder köper vi en ny. Vår är nu 15år gammal.. Undra vilken man då ska välja?

Finns flera alternativ. Närmast till är att köpa en ny Nibe F370 eller IVT 690 som är samma typ av traditionell frånluftsvärmepump, men energibesparingen med dessa blir bara aningen högre (kanske uppåt 1000 kWh/år). F370 har t.ex. ett väldigt fint styrsystem med massor med menyer och inställningsmöjligheter. Sedan finns de nyare kraftigare och dyrare frånluftsvärmepumparna som Nibe F750, Comfortzone EX50, IVT860 osv. Dessa ger en högre energibesparing (några tusen kWh/år) men kräver en bra isolerad avluftkanal eftersom avluften kan bli väldigt kall och installationen kan bli svårare och dyrare.

Om t.ex. kompressorn ger upp i 310P kan man också låta Nibe service renovera värmepumpsdelen om pannan i övrigt fungerar bra. Går att sätta i 360P reservdelskompressor som är aningen kraftigare. Själv har jag tänkt att den ska hålla i minst 20 år med service och reparationer.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.