Värmepumpar
Anonymiserad 137805: Hur mycket fyller du på varannat år? Slangarna är ja inte helt diffusions täta. Nivån i expansionstanken skall ju kollas varje år.
Fishdoc: Hej.. Sorry att jag missat detta.. Nej, det slutade med att vi köpte av en montör som är auktoriserad på Mitsubishipumpar. Vi är mkt nöjda med köpet, och under den förra milda vintern behövde vi inte starta ett enda element i huset. Pumpen är väldigt bra. Nu på sommaren har vi kört lite AC med den också, riktigt skönt.
snoddas2: Jag funderar på att sätta in en luftvärmepump i vårt fritidshus, den är en gammal timmerkåk, c:a 75 m[SUP]2[/SUP] i markplan. Luftvärmepumpen kommer i huvudsak att användas till att hålla underhållsvärme under vinterhalvåret. En pelletskamin används när vi bor i huset. Jag vill: 1. Få ner kostnaderna för att hålla ca 10°c underhållsvärme i hela huset. direktverkande el i dag.
AxelAxel: [citat] Såg inte att det gick att få loss dem. Tusen tack för tipsen. Jag gör ett nytt försök i så fall.
smurfen72: Knäpptank har man för att ta bort ev knäppningar i rören när vp växlar från vv till värme produktion. Arbetstank kan man behöva om vp har högre flöde än vad rad systemet klarar av utan att det blir missljud från radiatorerna och den har i övrigt samma funktion som knäpptanken. Gummi matta under tror inte jag gör nån större skillnad om vp står på ett betong golv bör det inte
smurfen72: Du bör kunna ansluta i stort sett vilken dubbelmantlad beredare som helst om du inte väljer en tank med slinga för vv.
GK100: Menar bara att en upprustning av rören i mark och ev samordning med annat som skulle behöva underhållas tex avlopp, vatten, el, nätverk osv vettigt handlat och skött som beställare inte når upp till kostnaden för olika värmepumpslösningar som då inte heller betjänar helheten. Men med den typiska inställningen du nämner från "styrelsen" är det givetvis uppförsbacke hur man än
gusvo085: [citat] Fast det där stämmer ju inte. Min Thermia luft vatten är inte ostabil på vintern och måste inte skötas alls. Den bara går...
frihopper: Hej! Jag ska installera bergvärme i höst och skulle behöva lite råd. Ber om ursäkt för den långa posten men förhoppningsvis kan den hjälpa andra som har liknande förutsättningar. Priset är inte helt och hållet styrande om det handlar om upp till ca 10-15 tkr. Fastighet och byggår 1933 + 1975 (källare 38 kvm + v-rum, s-rum ovanpå 38 kvm) i Stockholm. Berg överallt på tomten.
regelkonstruktion: [citat] Jag är inte den som klankar ned på någon i första taget, men nu är det tydligen dags. Jag fick ju service på pumpen - som tidigare beskrivet - och allt skulle vara bra - trots denna snö och isbildning. Nu har jag bekymmer igen och vänder mig till samma servicecenter. Skickar tre mail utan att få svar. Talar med en på telefon som säger att de väntar på besked från Samsung
fusion: [citat] Ja, de flesta maskiner med den storleken du frågar efter ansluts till 3 faser , mao 400 V mellan faserna. Har du bara koll på förbrukare per fas och blockerar eltillsatsen förutsatt att huset inte kräver tillsatsvärme , så bör du klara dig med 16 A vid 9 kW värmepump. Går ju att köpa effektvakt som kan koppla bort förbrukare , en del värmepumpar har det inbyggt men då
Peter2400: På min Toshiba pump får det maximalt vara 25m rör och en höjdskillnad på 10m. Men att just förlänga rören borde väl vara det största problemet i ditt fall.
InsidersUnited: Lyssna, den brummar, det går inte att missa. Börjar den bli sliten eller läcka gas(ovanligt på bvp) så kan du mäta hur mycket den drar kontra producerar. Men då bör du antingen redan veta flödet över den eller räkna ut detta genom att testa med att värma en känd volym. Expventilen brukar dock börja krångla före kompressorn.
lob: IVT har haft en inverterpump men tillverkar inte den längre. Min gissning är nog att de inom kort kommer med en ny. Vad jag vet är det 3 tillverkare f.n som har varvtalsstyra kompressorer. Nibe 3 modeller, Daikin och CTC. Kan rekommendera varmepumpsforum som är väldigt aktivt forum med inriktning på vp. /LOB
camaro1969: smurfen! du som har bra koll.. är det någon nackdel att ha en 500 liters volym/knäpptank diskuterar på ett annat forum just den saken... du får gärna kommentera där :) http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56310.0
larsrydell: Det blir Mitsubishi som får äran. Beställer en till stugan i Jämtland också så får vi se hur mycket den sparar in där också. Har tyvärr inget att jämföra mot i Sundsvall då det är en sommarstuga som gjorts om och som blir åretrunt bostad från och med i år. I Edsåsen har jag dock full koll på elräkningarna året om. Återkommer med lite förbrukningsstatistik när det gått ett
mikaelbe: Nu är det ny statistik för augusti och nu klumpas juni-juli och augusti ihop, se bild. Har inte fått nåt svar från Daikin än. Har även postat fråga i varmepumpsforum.com sen tidigare, men det verkar bara vara jag som har detta "problem"? [bild]
smurfen72: Kolla i så fall in Ctc senaste inverter med 3 fas drift. Spliten verkar det vara en del krångel med om man ska få optimal drift.
kvasi: Jag valde att ändå installera pumpen ovan altan - och inte under. Jag insåg att det vi mer än 30 cm snö skulle bli helt tillslutet under huset...inte bra då ifall utedelen sitter där då. :-) TACK för era svar och hjälp.
Boan: fick bli ett extra Beulco som Jula reade ut på 25 liter, det borde räcke enligt uträkning. Men lite konstigt det inte finns fler långsmala som år fästa på väggen?
smurfen72: Många split modeller är ju inverters och kör du mot tanken lär den inte bli för stor i alla fall men frågan är hur du dockar den mot tanken ?
tommib: [citat] Nej, det är naturligtvis den som äger anläggningen som ska vara ansvarig. Jag är bara sur för att det inte finns någon rimlig väg för mig att ta ett större ansvar än "ring elektrikern", som potentiellt är en lärling med mindre koll än min treåring men glatt får pula runt med min anläggning. ps. I vanlig ordning har tråden spårat ur fullständigt. Jag hoppas TS har fått
elmont: Eller så slutar du med slangarna i en liten betongring nere vid vattnet och skarvar sedan slangarna i den. då kan du när du vill kolla så att det är tätt och skulle du vilja lägga två slingor (för att minska flödesmotståndet) i stället för en i vattnet blir även det enkelt.
mexitegel: Kommuner som ju lägger en hel del sådan slang brukar räkna med en livslängd på 50 år. Skyddsavståndet till brunnar är 20 meter om jag minns rätt för att få godkänd anmälan om mark/bergvärme. Allt sådant brukar stå i de papper din granne fått från kommunens miljökontor. Risken för skador är minimal om ni bara är noggranna och inte har stenar närmast slangen när ni
lordi: Nr 1 är påfyllningsventilen. Du har inget tryck i systemet, och det är troligen därför överhettningsskyddet löser. Du bör kontrollera så att du har rätt förtryck i expansionskärlet ( och att det är helt). Kolla samtidigt efter läckor.
smurfen72: Även om inte vp går så illa så den larmar så är det troligtvis inte bra när den ligger på gränsen till larm så det kan nog vara värt att andra hastigheten på cp 2 gånger per år.
Tune: Jag har framledning 34 C (verklig) och framledning (börvärde) 2 C och cirkulationspumpen avstängd, det blir konstiga värden när värmen på slingan är avstängd under sommaren.
InsidersUnited: [citat] Precis, med en vp med inverter teknik kan man välja en något större pump och få 100% effekttäckning även när det är kallt. En 14kw zubadan Mitsubishi värmer ju lätt 200 m2 normalisolerad villa även när det är riktigt kallt. Fattar inte varför tillverkarna inte skrotar de gamla on/off pumparna, det känns så 1997. )
Avemo: Jag vet inte om jag missförstår dig, men om föreningen inte vill låta dig göra hål i fasaden så kan du väl inte ta upp ventilationshål i storlek med fläkten? Kan du inte ställa utedelen på ett stativ uppe på taket? Då syns den inte från marken och ljudet kommer undan en bit. En vanlig portabel AC brukar ha en slang för kylluften som man hänger ut genom fönstret. En annan variant