Om radiatorerna är väldigt gamla så är det faktiskt möjligt att de saknar termostat. Har sett radiatorer från mitten av 60-talet som bara hade ett effektvred. Dvs. man kopplade om slingorna i det mellan 6 olika effektlägen från 100w till 1000w. Sådana radiatorer kan faktiskt löna sig att byta, visserligen ger alla radiatorer 100% verkningsgrad. men ju sämre regleringen är på radiatorn, ju större risk att vissa rum värms upp mer än man tänkt sig, och DET kostar.

Som sagt med den lilla ytan och rätt låga förbrukningen ni har så blir det troligen svårt att räkna hem en bergvärmepump. Men man skall komma ihåg att en luftvärmepump ger sin sämsta verkningsgrad när det är riktigt kallt ute. Och den ger överhuvudtaget inget när temperaturen passerar min. tempen för pumpen (ofta -20). Så man måste behålla radiatorer, eller förlita sig på tillkottselement som finns monterade i en del LL pumpar. Men när tillskottet jobbar så får man ingen besparing jämfört med vanliga elradiatorer.

Bergvärme däremot har alltid sin relativt konstanta temp på värmebäraren från berget, och ger därför ungefär samma goda verkningsgrad oavsett utomhustemp.

Med dagens elpris är det nog svårt att räkna hem en konvertering. Jag betalar mer för fjärrvärmen än för direktel just nu. Jag hade satsat på en luft/luftvärmepump om man vill räkna hem investeringen.

Eventuellt kan det vara värt att titta på ventilationssystemet också. Ska man göra något där så kanske det är vettigt att satsa på värmeåtervinning. Det finns också varmvattenberedare med värmepump.

Jag började med en LLVP för att pengarna inte räckte till BV direkt. Dålig investering så här 2 år senare när jag har BV (men nödvändig för att överleva första vintern och ändå mycket billigare än den gamla kombipannans elpatron). Så tänk fört lite och ta in offert och räkna på det. Men visst tar det säkert 10 år för er att tjäna in.

Vad som är bäst beror på vad du/ni prioriterar högst.

Som Enk skriver så är det inte så enkelt att bara räkna hem BV.

Jag antar att när folk skriver att det tar 10 år (ex) så utgår de från att du skulle fortsätta med direkt el istället. Det är ju troligtvis inte verkligheten?

Vidare verkar flera utgå från att du bor i en större stad där värdet kommer öka dramatiskt. Så behöver det inte heller vara.

I mitt fall så tror inte jag att värdet på huset påverkas jättemycket av BV, däremot blir det nog mer lättsålt med BV.

När vi flyttade in i vårt hus för tre år sedan så var det direktel. Det var något vi ville åtgärda på direkten. vi fick offerter på ca 250 000kr för bergvärme och vattenburna radiatorer. Vi valde istället luft/luft från IVT som sattes i hallen för maximal värmefördelning. Anledningen till IVT-pumpen är att den (enligt IVT) ger effekt ner till -25c och var hyffsat kraftig samt att den var en av få aggregat som passade ovanför vår dörr. Som vår huvudsakliga värmekälla kändes det viktigt med en kraftig och gedigen pump.

Med facit i hand klarar den inte att värma upp våra 153m2 fördelat på två plan när det är som kallast. Nedervåningen går utmärkt övervåningen så länge kylan inte går under -5. Därför satte jag i höstas in två elelement från Adax Neo på övervåningen vilket har räckt utan problem. De elementen ger mycket jämnare värme än de andra från -78! Känns viktigt med småbarn i huset.

Förutom fläkten som låter (en hel del när det är kallt ute och man får öka fläktstyrkan för att få ut värmen) så är vi väldigt nöjda. Jag och frugan har konstaterat flera gånger vilken tur att vi inte valde BV - vi hade aldrig kunnat räkna hem den investeringen. Luft/luft är sämre komfort mässigt men väldigt kostnadseffektiv skulle jag summera det som.

I slutändan beror det på vad du prioriterar högst.

• Gilla
namor
  • Laddar…
Ett till alternativ kan vara att skaffa en braskamin eller murspis om det inte redan finns och spetsvärma med ved när behovet finns. Om det är kallt ute så slänger man in en brasa på morgonen, en när man kommer hem från jobbet och en på kvällen. Vedvärme kan man få från kanske 30 öre/kWh om man skaffar veden på ett kostnadseffektivt sätt (köper hem långved och sågar och klyver själv, kanske tillsammans med grannarna).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.