Byggahus.se

Nibe360 brummar/vibrerar

1. K
    Medlem Nivå 2
    Hej

Har en nibe 360 från 2006. När kompressorn går vibrerar den ganska kraftigt, detta leder till att även skyddsplåtarna börjar skaka. Det blir ett fasligt oväsen som hörs i hela huset.
    Har provat massor av varianter med skumgummi överallt. Håller jag "fast" kompressorn med handen när den går blir det betydligt lägre ljudnivå. Har provat ett lägga in en massa skumgummit mm. Inget hjälper mer än tillfälligt.
    Hela skåpet vibrerar när det är som värst.

Nu är jag inne på att köpa en helt ny pump för att kunna sova ordentligt. Känns lite onödigt då pumpen fungerar som den skall.
    Någon mer idé på vad man kan göra, och är det någon idë att köpa en ny. Man läser ju här och var att en del har problem med ljudet även på nyare modeller.

Tillläggas bör att nibe har bytt kompressor en gång pga vibrationer/oljud i den första. Det var några år sedan. Jag tyckte dock inte det bytet gjorde så stor skillnad.

\k

2. J
    Medlem · Nivå 12
    Försök justera de vridbara fötterna på pannan och lyssna om brummandet minskar när tyngden/spänningarna i plåtarna ändras. Det går att limma fast bitumenpapp på insidan plåtarna man kommer åt (ljuddämpningsmaterial för bilar). På ovansidan tjocka tunga skumgummimattor för ljuddämpning i bilar (kolla t.ex. på Biltema). Servicetekniker kan också byta gummifötterna till kompressorn till nya mjukare och bättre dito. Efter andra kompressorbytet för ett par år sedan blev ljudnivån klart lägre här och inte längre störande.