4 776 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Klaffbackventil till frikyla
Det är ju inte helt nödvändigt med just en sån backventil, en konventionell med kägla utan fjäder funkar bra. Eller en typ som av vissa fabrikat kallas "Termobac" avsedda för acktankar en sån skulle passa perfekt och man kan koppla in den på flera sätt i frikylefallet, finns på de flesta VVS-näthandlare.
I typen Termobac är det nog nästintill så lite det kan bli i genomloppsgrenen, det är i princip klafftyp men med möjlighet att komma in med ett flöde i T-grenen också och som då stänger för andra vägen. I en vanlig fast utan fjäder är det högre motstånd men man kan ju välja lite större än rörens DN om man vill.
Exempel på klaffbackventil från svensk internethandel: http://www.vvsobadrum.se/varme/varm...or-varmvatten/r25-beulco-klaffbackventil-pn16
Finns även i R32.
Finns även i R32.
Lyfter denna tråd.
Jag behöver också en backventil till min frikyla. Men den rekomenderade klaffbackventilen ovan från vvs&badrum kan inte monteras på rör där vätskeflödet går uppifrån och ner som det gör i mitt fall. Jag har ont om plats att kröka runt rören för att få rätt montage och dessutom stjäl ju även krökarna en del tryck. Finns det överhuvudtaget klaffbackventiler som kan monteras godtyckligt?
I annat fall, kan någon rekommedera en konkret backventil för godtyckligt montageläge och med så lågt tryckfall som möjligt?
Pen
Jag behöver också en backventil till min frikyla. Men den rekomenderade klaffbackventilen ovan från vvs&badrum kan inte monteras på rör där vätskeflödet går uppifrån och ner som det gör i mitt fall. Jag har ont om plats att kröka runt rören för att få rätt montage och dessutom stjäl ju även krökarna en del tryck. Finns det överhuvudtaget klaffbackventiler som kan monteras godtyckligt?
I annat fall, kan någon rekommedera en konkret backventil för godtyckligt montageläge och med så lågt tryckfall som möjligt?
Pen
Klicka här för att svara