J
Josth: Frånluftsvärmepumpar t.ex.: http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/ eller http://www.comfortzone.se/ Tror det kan vara svårt att få ett nybygge godkänt med en luftvattenvärmepump eftersom den har en undre temperaturgräns och BBR energi- och effektkrav kanske inte uppfylls? Frånluftsvärmepump av senaste modell eller bergvärme ska gå bra.
3 svar · 2,9k läst
J
Josth: Beroende på vilken fjärrvärmemodul det är så har ni kanske obegränsat med varmvatten och det kan ju vara en fördel ibland. Nackdelen kan vara att den fasta avgiften per år för fjärrvärmen är så hög att det är mer lönsamt med en ny effektivare flvp som enbart använder el och att koppla bort fjärrvärmen. Man behöver alltså uppgifter om energiförbrukning och priser på el och
1 svar · 1,3k läst
S
Anonymiserad 137805: Den är garanterat tystare än det som sitter där nu. mobilstyrning är heller inte standard. mät om höjden räcker.
4 svar · 1,5k läst
J
Josth: Snyggt jobbat! Trevägsventilen är tyvärr känd för att kunna kärva med åren på många olika värmepumpar.
19 svar · 14,8k läst
M
Marcussjogren: Om pumpen ger för mycket värme på slinga två så kan det mycket väl vara något ute i systemet som inte är justerat korrekt. Kolla att shunten inte är inställd på för hög värme (om det finns en?) annars kan du kolla så att slingorna är fullt öppna.
1 svar · 3,0k läst
·
J
Josth: RE1 styr kompressorn på/av. Den brukar bli lite svart eftersom den bryter en reaktiv effekt som kompressormotorn har. Mär upp spänningen till kompressorn när reläet är till resp. från. Går att köpa hela kortet som reservdel för drygt tusenlappen + frakt men det går också att köpa sådana reläer (12V/230V) hos t.ex. Elfa och löda om på kortet.
16 svar · 13,6k läst
·
L
lordi: Kan inte dessa aggregat, men kolla så du inte har en massa damm i filtren. Sen borde det sitta någon tempgivare i utblåset. Kan ju vara fel på den.
1 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Det här att du fick fylla på systemet till borrhålet, och det sedan stabiliserades, tyder på att installatören fuskade med luftningen av brinevätskan vid installationen. Dvs. luft avgick från vätskan, du fick fylla på för att kompensera volymen. Brinevätskan är en spritblandning, har du fyllt på några enstaka liter rent vatten, så gör nog inte det något. Men sprithalten ligger
2 svar · 1,8k läst
W
Woodbear: En lik sak på norske byggebolig.no ..en nibe også uten isolering..
4 svar · 4,5k läst
·
I
InsidersUnited: Jag tycker din rubrik är lite missledande, det är inte typen av värmepump som gör skillnaden, det är isoleringsstandard på två helt olika hus..... Lösull på vinden är ett bra tips dock.
2 svar · 2,6k läst
M
masterjohn: Hej hur har det gått?? Har du fått ordning på pumpen. Är inne på att installera en likadan men blir lite nojig när man läser tråden...
55 svar · 13,0k läst
·
Joens
Joens: [citat] Bra det löste sig! Det finns en grej som man installerar i utedelen som är en värmare. Detta borde ha gjorts vid installation(eller om det görs i fabriken nuförtiden?) Men annars har du ju ett utlopp någonstans under maskinen där det ska komma kondensvatten. Du menar att du ska leda det någonstans? Man kan: * Dra in det i avloppet(oftast inte godkänt) * Stenkista * Dagvatten *
9 svar · 10,0k läst
·
H
huggan: Ja det ska gå bra. Men det har ju inget med ditt problem att göra om det redan är bortkopplat.
1 svar · 2,0k läst
I
Izvek: Jag borde klara mig med 8-9kw pump. Å sedan den skogplätt som jag tänkt gräva på så är det mest större sly... några träd.. Men blir det så jag ska gräva där då kommer jag att ta dit en rejäl grävare, så då spelar det ingen roll vad det är för träd. det är en stor sandås jag bor på så därför har jag tagit till i längd.
10 svar · 4,8k läst
Jonatan79
Jonatan79: Ska du ha 2 st luft/luft ? Om det går och ni renoverar huset försök dra in vattenburen värme via golv eller element och skaffa en luft/vattenpump istället. Jag har luft/luft och FTX, ingen behaglig värme med luftpumpen tyvärr, ska byta till vattenradiatorer under året.
4 svar · 1,8k läst
M
Murkla1949: Har lite problem med regleringen av golvvärmen. Termostaten (trådbunden) dör helt och den lilla dioden tänds inte ens om man vrider upp till max. Testade att dra ur strömmen till centralen (Wirsbo) en stund och då tändes dioden och blinkade sedan långsamt en stund och då ser det åtminstone ut att fungera men några timmar senare var den död igen. Tar jag bort "blåhatten" så fungerar
0 svar · 980 läst
·
M
Marcussjogren: [citat] Samma sak där - då är det inte fackmannamässigt utfört :) Man ska ju vara medveten om att försäkringsbolagen inte ser lika lätt på att en lekman glömmer att dra åt en koppling som om en rörkrökare hade gjort det.
7 svar · 11,1k läst
riob
riob: Minusgrader ute - ändra kurva Plusgrader ute - ändra förskjutning
1 svar · 1,9k läst
L
lordi: Jag tror det är lågt flöde mellan eco el och eco air. Läs av vad du har för tillopp och returtemp från vp när den är i drift.
2 svar · 8,5k läst
H
hawkeye99: Man ställer en klimatkurva på styrpanelen och termostaterna skall vara fullt öppna, men stänga vid påverkan av strålningsvärme, dvs typ 22-23 grader, vill man ha svalare så är det att sänka dem. Visst kan man ha vred istället, men vad är det för mening.
6 svar · 4,1k läst
H
hawkeye99: vad visar dina givare?
2 svar · 2,2k läst
H
hawkeye99: Du har en funktion som heter varmvattenhöjning, som är till för just legionellasanering. vidare kan du välja extra varmvatten under x antal timmar. Du skall sänka varmvattentemperaturen med värmepumpen till 50 grader, Det är vansinne att köra varmvatten med värmepump på så höga temperaruer du dödar kompressorn. Sedan ser det ut som att du har för låg kurva. Var bor du någonstans.
38 svar · 11,1k läst
H
hawkeye99: Den försäkringen skall du hålla liv i så länge du kan. Det som inte din hemförsäkring tar, det tar denna. Och en 10 år gammal pump ja den har 0 i restvärde. 27k är omöjligt att vederbörnade betalt. De har fått försäkringen i köpet de första 6 åren och åren efter kostade det då 3000 kr för 4 år. OM man tecknade vid köp. Numera kostar år 7 1200 kr, och sedan höjs det
11 svar · 6,0k läst
L
lordi: Så lite så :) Kollade i elschemat nu. Be elektrikern kolla efter plint X1:6 och X1:7 på effektvaktkortet. Det är där man kan blockera kompressorn.
9 svar · 3,4k läst
M
MagHam: Det du visar är inte det vanliga vid ytjordvärme, så ni som funderar på det ska inte förskräckas. För lite slang/yta? Låg vädret precis på gränsen? En annan grej... Att brine in ligger kvar på 0 grader under en period är inget konstigt och behöver inte vara mätfel. Om slangens omgivande fuktiga jord är på väg att frysa, ska den igenom tillståndsförändring vätska-fast.
20 svar · 40,4k läst
·
H
hempularen: Vi har en luftvattenvärmepump på fritidshuset som ligger i Jämtland. Första vintern blev det väldigt mycket is under aggregatet, en släkting fick åka dit några gånger för att hacka is, som höll på att frysa ända upp till uteaggregatet. Totalt blev det typ 1 kbm is under vintern. Till vintern efter det installerade vi en eluppvärmd droppränna under, den fanns som ett tillbehör till
7 svar · 13,2k läst
·
P
Per Schoerner: När det är kallt ute kör VP cirkulationspumpen i 30 sekunder var 10:nde minut.
13 svar · 14,3k läst
J
Josth: Jo precis. Ungefär 1200x600 golvyta.
5 svar · 2,3k läst
Stefan Tall
Stefan Tall: [citat] Tack det hjälpte
4 svar · 6,7k läst
M
mielo: Tack igen! Det där med effektvakt låter vettigt. Får kolla upp med installatören.
4 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.